سیاست‌‌های دولت باید ثبات داشته باشد

گروه مسکن- الهام علاقه‌بندان: انتشار اوارق مشارکت توسط شرکت‌های بزرگ بورسی آزادسازی قیمت سیمان، تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌های اقتصادی از جلمه صنعت و کشاورزی، راهکارهایی هستند که وزیر مسکن و شهرسازی برای تغییر مسیر نقدینگی از سمت بازار مسکن به سایر بازارها پیشنهاد داده است. این راهکارها که به زعم وی می‌تواند بر خنثی کردن تاثیر هجوم نقدینگی به سمت بازار مسکن تاثیرگذار باشد نظرات مختلفی را به دنبال آورد. برخی از صاحبنظران بر نکات مثبت آن تاکید کردند و تعدادی هم اجرای این راهکار را به ضرر بازار مسکن دانستند.

در همین خصوص «پیروز حناچی»، معاون وزیر سابق مسکن به «دنیای‌اقتصاد» گفت: انتشار اوراق مشارکت سیاستی است که همواره دولت از آن با هدف جذب نقدینگی بهره می‌برد.

وی افزود: تاثیر اتخاذ این سیاست یعنی انتشار اوراق مشارکت به منظور تغییر مسیر نقدینگی در زمانی می‌تواند مشهود باشد که دولت نسبت به تعهدات خود پایبند باشد.

حناچی تصریح کرد: اگر مردم احساس کنند که تصمیمات دولت همواره در حال تغییر است، هیچ سیاستی نمی‌تواند مطلوب باشد، اتفاقی که بر سر نرخ بهره بانکی روی داد و تصمیم دولت برای تعیین آن با تغییر مواجه شد.

به گفته وی میزان استقبال مردم از خرید اوراق مشارکت طی ۲ سال اخیر مشخص می‌کند که این طرح می‌تواند در راستای جذب حجم نقدینگی موثر باشد یا خیر.

معاون وزیر سابق مسکن با بیان اینکه میزان استقبال از فروش اوراق مشارکت آنقدر که پیش‌بینی می‌شد نبوده است، تصریح کرد: به عنوان نمونه برای نوسازی بافت‌های فرسوده، دولت مبلغ ۵۰میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کرد، اما آمارها نشان از استقبال کمرنگ مردم داشت.

حناچی در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان کاهش حجم نقدینگی در بازار مسکن از طریق تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها خاطرنشان کرد: این امر منوط به فراهم آوردن امنیت سرمایه‌گذاری و تشویق سرمایه‌گذاران است.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه عوامل مختلفی در افزایش قیمت خانه موثر است تصریح کرد: زمین از عوامل موثر بر بالا رفتن قیمت مسکن محسوب می‌شود البته زمینی دارای ارزش است که ضوابط شهرسازی در آن رعایت شده باشد و کاربری زمین از عوامل تعیین کننده قیمت است. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تاثیر آزادسازی قیمت سیمان بر خروج نقدینگی از بازار مسکن تصریح کرد: هر چند بنا به گفته برخی کارشناسان از متغیرهای موثر بر بازار مسکن قیمت مصالح ساختمانی است، اما نمی‌توانیم آزادسازی قیمت سیمان را دارای تاثیری زیادی بر بازار مسکن بدانیم.

حناچی با اشاره به طرح حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده ساخت اظهار داشت: با توجه به مشهود بودن بحران مسکن در کلانشهرها به ویژه پایتخت اجرای این طرح در صورت واگذاری زمین در داخل شهر و احداث شهرک‌های اقماری به همراه تمام امکانات لازم در اطراف کلانشهرها می‌تواند موثر واقع شود.

وی افزود: اجرای این طرح باید با تطبیق بر سیاست‌های شهرسازی و براساس مکان‌یابی شهری صورت گیرد.

وی همچنین با اشاره به عدم موفقیت بسیاری از تعاونی‌های مسکن نسبت به ساخت و ساز و دخیل بودن تعاونی‌ها در اجرای این طرح خاطرنشان کرد: یکی از عوامل موفق شدن طرح حذف قیمت زمین از بهای تمام شده ساخت، نظارت بر تعاونی‌ها در راستای ساخت و ساز صحیح است.