رییس سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان استان قزوین اعلام کرد: آمار ساخت و سازهای غیرمجاز در استان با ساخت و سازهای دارای پروانه برابر است. به گزارش ایسنا، عبدالقادر ناصحی از عملکرد شهرداری‌های استان در زمینه کنترل ساخت و سازها به شدت انتقاد کرد و گفت: وضعیت ساخت و سازها در شهرستان‌های استان اسفبار بوده و با روش‌های سنتی و منسوخ شده سه دهه پیش صورت می‌گیرد. وی با یادآوری اجباری بودن رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت‌وسازها اعلام کرد: تنها ۱۰ تا ۱۲درصد این مقررات در احداث بناها در کشور رعایت می‌شود و به همین دلیل عمر مفید ساختمان‌ها در ایران به کمتر از ۳۵سال می‌رسد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با اشاره به لزوم تولید یک میلیون و ۲۰۰هزار واحد مسکونی در سال در سطح کشور گفت: در حال حاضر تنها ۷۰۰هزار واحد مسکونی در سال تولید می‌شود. وی از سیاست دولت برای احداث ۵۰هزار واحد مسکونی جدید در استان در پنج سال آینده خبر داد و گفت: دولت در زمینه تولید مسکن تنها به سیاست‌گذاری اکتفا می‌کند و می‌کوشد انبوه‌سازان بخش‌خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را در این بحث فعال کند.

ناصحی بیش از ۹۰درصد نیروهای کار مشغول در بخش ساختمان را فاقد صلاحیت دانست و گفت: متولی اصلی آموزش و توانمندسازی این نیروها، سازمان فنی و حرفه‌ای است که عملکرد این سازمان در این‌باره در حد صفر بوده است. وی حضور رانت‌خواران در بخش ساختمان، کمبود برخی اقلام ساختمانی جهت ساخت‌وساز در بخش‌خصوصی در پی رشد پروژه‌های عمرانی دولت، اوضاع نابسامان اقتصادی جامعه و کم رنگ شدن نقش تعاونی‌های مسکن را از مهم‌ترین عوامل موثر در افزایش قیمت مسکن عنوان کرد. ناصحی در ادامه از کنترل ساخت ۱۱۰۰ واحد مسکونی در سال ۸۵ توسط سازمان نظام مهندسی استان خبر داد و اعلام کرد: از این ساخت تعداد ۸۵ واحد به طور کامل متوقف شد.

وی تعامل سازمان نظام مهندسی با شهرداری قزوین را بر مبنای سیاست‌های تشویقی و حمایت عنوان و بیان کرد: با وجود اعلام انتقادات کارشناسانه خود نسبت به سیاست‌های شهرداری قزوین، همواره کوشیده‌ایم در جهت حمایت و تقویت شهرداری حرکت کنیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی نظارت بر احداث سازه‌های بلندمرتبه در استان اظهار کرد: پس از انتقادات سازمان نظام مهندسی به ویژه در زمینه مکان‌یابی ساختمان‌های بلندمرتبه در قزوین، کمیته مشترکی با حضور کارشناسان برگزار شد که منجر به تدوین ضوابطی جهت بلند مرتبه سازی شد اما متاسفانه الزامی برای رعایت این ضوابط وجود ندارد.

ناصحی با انتقاد از عملکرد کمیسیون ماده ۱۰۰ گفت: به اعتقاد من حذف کمیسیون ماده ۱۰۰ نه تنها مشکلی را ایجاد نمی‌کند بلکه به حل بسیاری از ناهنجاری‌ها در ساخت‌وسازها منجر می‌شود.