نقدینگی‌‏های سرگردان در انتظار بر هم زدن بازار مسکن هستند. حسین احدی، کارشناس مسکن، درگفت‌و‌گو با «ایلنا»، با انتقاد از خروج ممتد نقدینگی از بازار ارز، سکه و بورس و سرازیر شدن آن به بازار مسکن، گفت: همین امر منجر به افزایش قیمت مسکن خواهد شد، چراکه افزایش نقدینگی و تزریق آن به بازار مسکن به دلیل عواملی نظیر به هم خوردن عرضه و تقاضا و خروج سرمایه‌‏های مردم از مکان‌‏هایی نظیر بانک است. وی افزود: کاهش نرخ سود بانکی نیز می‌‏تواند یکی از عوامل تنش‌‏زا در بازار مسکن باشد، هرچند که دولت سعی می‌‏کند با روش‌‏هایی نظیر وام‌‏ به عنوان تنفس مصنوعی بازار را آرام نگه دارد.

احدی گفت: میزان نقدینگی سال گذشته از ۱۰۸هزارمیلیارد تومان فراتر رفته که پیش‌بینی می‌‏شود امسال به ۱۴۰‌هزار میلیارد تومان برسد. وی تصریح کرد: مهار و کنترل نکردن نقدینگی‌‏‌‏های سرگردان که به صورت دائم در حال سرازیر شدن به بازار مسکن است می‌‏تواند یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت مسکن باشد.

کارشناس مسکن، روند رو به رشد تقاضا در بازار را یکی از عوامل تنش‌‏زا در بازار مسکن دانست و اظهارداشت: تنها راه نجات مسکن رویگردان شدن مردم از مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌‏ای است، ضمن این که دولت نیز باید تمام تلاش خود را برای حفظ تعادل بازار و عدم بر هم زدن آرامش آن داشته باشد.

وی افزود: خالی بودن تعدادی از واحدهای مسکونی در سطح کلانشهرها نیز یکی دیگر از عوامل بر هم زننده بازار مسکن است، به نحوی که این کالا جنبه احتکار به خود گرفته و مدام با خرید و فروش از سوی عده‌‏ای سود جو، موجب نوسان قیمت می‌‏شود، بنابراین دولت باید با اخذ مالیات‌‏های سنگین از این گونه واحدها بتواند راهکاری برای استفاده مردم از خانه‏های خالی پیدا کند.