دومین همایش زلزله در دورود

دومین همایش سراسری زلزله در دورود (گذشته،حال و آینده) در کانون امام علی (ع) این شهر برگزار شد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دراین همایش رییس دانشگاه آزاد اسلامی دورود گفت: درپی فراخوان مقاله تا زمان برگزاری همایش درمجموع‌۱۱۴مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه همایش ارسال شد.

دکتر«حسین قربانی» افزود: در دو مرحله داوری که روی این مقاله‌ها صورت گرفته شد،‌۱۰مقاله برای قرائت انتخاب شد.

وی در تشریح اهداف برگزاری همایش اظهارداشت: با توجه به زلزله‌خیز بودن استان لرستان و ضرورت آگاهی دادن به شهروندان، برآن شدیم تا دومین همایش را در شهر دورود برگزار کنیم. قربانی گفت: درسال‌های اخیرشهرستان دورود به خصوص بخش سیلاخور براثر وقوع زلزله‌های متعدد لرزید که مهمترین آنها زلزله‌۱/۶ریشتری سال‌۱۳۸۵بود که خوشبختانه تلفات جانی آن کم، اما خسارات مالی زیادی دربرداشت.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی دورود، افزود: تلفات کم این زمین لرزه به دلیل برگزاری نخستین همایش زلزله دورود ازطرف این مرکز علمی درسال‌۸۴بود که باعث بالارفتن سطح آگاهی مردم دراین زمینه شد.

دراین همایش معاون امور عمرانی استانداری لرستان نیز برگزاری اینگونه نشست‌ها را برای سراسر کشور لازم و ضروری عنوان کرد.

«هوشنگ بازوند» گفت:‌۹۰درصد از مساحت ایران روی کمربند زلزله قرارگرفته که باید مردم همواره در یک آمادگی کامل برای مقابله با حوادث غیرمترقبه باشند. وی افزود: براساس بررسی‌های صورت گرفته، هر‌۱۵تا ۲۰سال زلزله‌های بالای‌۶ریشتر در منطقه لرستان به وقوع پیوسته است. بازوند اضافه کرد: یکی از زلزله‌های مخرب لرستان، زلزله‌۱/۶ریشتری سیلاخور دورود بود که با وجود بالابودن میزان تخریب تلفات جانی کمی داشت.

معاون عمرانی استاندار لرستان گفت: در بحث بازسازی، دراقدام هماهنگ همه مسوولان و حمایت بسیار خوب دولت، موفق شدیم ظرف‌۱۰ماه‌۲۵هزار واحد تخریب شده در روستاها را بازسازی کنیم. وی افزود: حساسیت دانشگاه آزاد اسلامی دورود در قبال زلزله وآگاهی دادن به مردم قابل تقدیر است. در ادامه این همایش یکروزه، هشت مقاله قرائت شد. درحاشیه این همایش چند نمایشگاه عکس از امداد و نجات و سازه‌های مستحکم در مقابل زلزله ازطرف جمعیت هلال احمر، دانشگاه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان برپاشده بود که مورد استقبال استادان، دانشجویان و شرکت‌کنندگان در همایش قرار گرفت.