14 میلیون هکتار جنگل با ساخت و ساز  غیراصولی از بین رفت
گروه مسکن - ساقی محمدی: یک عضو انجمن مفاخر معماری ایران با بیان اینکه وسعت جنگل‌های ایران در 30سال قبل، 18میلیون هکتار بوده و این میزان به دلیل ساخت‌و‌سازهای غیراصولی و تخریب‌های ناشی از آن در حال حاضر به 4میلیون هکتار رسیده است، گفت: در حال حاضر به لحاظ رعایت مسائل زیست‌محیطی، ایران رتبه 146 را در سطح جهان دارد.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، در نشست خبری انجمن مفاخر معماری ایران که با عنوان معماری و محیط زیست و با حضور تنی چند از اعضای این انجمن برگزار شد، دکتر حسین علی لقایی، در تشریح وضعیت معماری و رعایت مسائل زیست‌محیطی در احداث ساختمان‌ها یادآور شد: اگرچه نگرش معماری بدون رعایت ضوابط زیست‌محیطی ناقص است، اما همواره رعایت این قوانین در احداث سازه‌ها اعمال نشده و بشر را روز به روز با مشکلات جدی‌تر مواجه می‌سازد.
وی با تاکید بر ضرورت جلوگیری دولت از تخریب زمین‌های کشاورزی و جنگلی ابراز داشت: عموما این تخریب‌ها که به عنوان توسعه ساختمان‌ها و به تبع آن توسعه شهرها صورت می‌گیرد، برای احداث خانه‌های دوم و سوم توسط برخی افراد سودجو و مخالف با حفاظت از محیط زیست انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون سرانه جنگل برای هر نفر در ایران ۶۲۵مترمربع است، خاطرنشان کرد: این میزان در ۳۰سال قبل ۶هزار مترمربع بود و در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود در ۱۵سال آینده جمعیت ایران به ۱۲۰میلیون نفر افزایش یابد، باید تدابیری اساسی برای کنترل جمعیت و حفاظت از محیط زیست از سوی دولت و مسوولان امر اندیشیده شود، در غیر این صورت اقدامات عمرانی تناسبی با توسعه کشور نداشته و در جهت تخریب محیط زیست عمل خواهد شد.
تهران شهری بدون چهره
بنابراین گزارش، گیتی اعتماد، یکی دیگر از اعضای انجمن مفاخر معماری ایران در این نشست پیرامون نازیبایی‌های ناشی از اعمال معماری غیراصولی در شهرها توضیح داد: وقتی یک محیط شهری به لحاظ اصول معماری و شهرسازی، نازیبا و ناهنجار ساخته می‌شود، تمامی ساکنان این شهر از آلودگی بصری ایجاد شده به اندازه آلودگی هوا، آب و خاک رنج می‌برند.
وی با بیان اینکه در محافل علمی، تهران به لحاظ رعایت اصول معماری، شهری بدون چهره معرفی می‌شود تصریح کرد: طی سال‌های اخیر در کلانشهرهایی چون تهران همواره شاهد تخریب ساختمان‌های ویلایی و تبدیل آن به ساختمان‌های چندطبقه بوده‌ایم.
به طوری که از یکسو زباله‌های ناشی از تخریب این سازه‌ها برای جذب در محیط‌، ایجاد مشکل می‌کند و از سوی دیگر منابع طبیعی و مصالح ساختمانی به طور مجدد باید برای احداث ساختمانی جدید مورد استفاده قرار ‌گیرد.
عایق‌بندی حرارتی موثر بر کاهش مصرف انرژی
دکتر محمدتقی رضایی حریری، عضو انجمن مفاخر معماری ایران نیز در این نشست، طی سخنانی در رابطه با کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها اظهار کرد:‌ هم‌اکنون ۴۰درصد مصرف انرژی در ساختمان‌های موجود در کشور است، در حالی که اگر ساختمان‌ها در برابر حرارت عایق‌کاری شوند، ۳۰ تا ۴۰درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی صورت می‌گیرد.
وی همچنین به طرح پیشنهاد خود مبنی‌بر عایق‌بندی حرارتی ساختمان‌ها در سال 62 اشاره کرد و افزود: اگرچه این طرح در سال 1370 به تصویب دولت و مجلس رسیده و به تمامی مهندسان مشاور ابلاغ شد، اما تا امروز اجرای این طرح در کشور مغفول مانده و توجه ویژه‌ای به آن صورت نمی‌گیرد.
وی با اشاره به نتایج تحقیقاتی که در سال ۷۵ در این خصوص انجام شده، گفت:‌ براین اساس، اگر فقط سقف ساختمان‌های موجود در تهران عایق‌بندی حرارتی شوند، با احتساب هر کیلو وات برق معادل ۷تومان،‌ حدود ۱۵میلیارد تومان در تهران صرفه‌جویی صورت می‌گیرد، بدین مفهوم که حداقل ۱۵میلیارد تومان نفت و گاز نمی‌سوزانیم.
به گزارش خبرنگار ما، دکتر حسین سلطان‌زاده، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی و سردبیر فصلنامه معماری و فرهنگ در نشست مذکور، اتلاف انرژی، تولید زباله و تخریب محیط‌زیست را مهم‌ترین مسائل زیست‌محیطی و مرتبط با معماری دانست و افزود:‌ مخاطره‌آمیز بودن وضعیت تهران و چند شهر بزرگ کشور نسبت به وقوع حوادث طبیعی به ویژه زلزله و توسعه بی‌رویه این کلانشهرها بدون در نظر گرفتن مسائل زیست‌محیطی از اساسی‌ترین نکاتی است که همواره مورد غفلت از سوی مسوولان قرار می‌گیرد.
وی گفت:‌ تا زمانی که علوم زیست‌محیطی همانند سایر علوم‌اجتماعی در کتب درسی دانش‌آموزان گنجانده نشود،‌ سطح فرهنگ مردم در رابطه با سازوکار مرتبط با طبیعت و طبیعت‌گرایی ارتقای چشمگیری نیافته و همواره شاهد ساخت‌وساز‌های غیرعلمی در مناطق با کاربری کشاورزی خواهیم بود.
ضرورت تشکیل وزارتخانه محیط‌زیست
بنابراین گزارش، در این نشست همچنین مباحثی در رابطه با حفاظت از آب‌های خلیج فارس و دریای‌خزر و نیز تالاب‌های ایران نسبت به احداث سازه‌ها در این مناطق مطرح شد و پیشنهاد تشکیل وزارتخانه محیط‌زیست برای حفاظت از محیط‌زیست و نظارت جدی بر اجرای قوانین و مقررات موجود در این زمینه مورد بررسی و ارزیابی اعضای این انجمن
قرار گرفت.
همچنین اعضای انجمن مفاخر معماری ایران طی این نشست نسبت به ضرورت ایجاد وزارتخانه محیط‌زیست در ایران اتفاق‌نظر داشته و توجه ویژه دولت را برای تسریع در تشکیل این وزارتخانه خواستار شدند.