2 راهکار برای ساماندهی بازار پیش‌فروش مسکن

گروه بورس - دستگاه‌های حاکمیتی باید به آشفته بازار «پیش‌فروش واحدهای مسکونی در دست احداث» خاتمه دهند. مهندس بهاءالدین ادب، در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به مطلب فوق گفت:‌ از آنجا که پیش‌فروش نوعی مشارکت و گونه‌ای بهره‌گیری از پس‌انداز و درآمد دیگران است، صلاحیت اشخاص حقیقی و یا حقوقی که با عامه مردم از این طریق ارتباط برقرار می‌کنند، باید توسط یک دستگاه حاکمیتی مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به لزوم تدوین نظامنامه و آیین‌نامه ویژه در زمینه پیش‌فروش که اکنون نیز در حال بررسی است، تصریح کرد: دستگاه‌های حاکمیتی برای این که با پدیده‌هایی نظیر شرکت‌های مضاربه‌ای به یکباره روبه‌رو نشوند باید در ابتدا از ادامه عملیات و اقدامات پیش‌فروش کنندگان که در روزنامه‌ها آگهی می‌دهند فوری جلوگیری و سپس نظاری را برای دفاع از حقوق عامه در این شرکت‌ها مستقر کنند.

رییس انجمن شرکت‌های ساختمانی ایجاد بورس مسکن و بهره‌گیری از نهادهای موجود مانند بانک و بیمه‌ها را از راه‌های ایجاد نظم در پیش‌فروش ذکر کرد.

وی ادامه داد: قطعا ایجاد بورس مسکن پیچیدگی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد و در این زمینه مهم‌ترین مساله این است که آیا بهره‌گیری از این مکانیزم در کشور ما ممکن است یا خیر؟

وی درباره بهره‌گیری از نهادهای مالی همانند بانک و بیمه نیز اولین اقدام را تنظیم قراردادهای پیش‌فروش به صورت رسمی و یک شکل دانست.

به گفته وی این نوع قراردادها به مثابه اوراق بهادار بوده و فقط توسط دستگاه‌های مسوول و ذی‌ربط به فروش رسیده و به متقاضیانی که همانا شرکت‌های سازنده و دارای صلاحیت و به رسمیت شناخته‌شده توسط وزارت مسکن و شهرسازی یا به وسیله تشکل‌های صنفی ذی‌ربط هستند، فروخته شود.

ادب تصریح کرد: در این رابطه وزارت مسکن و شهرسازی به عنوان متولی بخش مسکن کشور و یا تشکل‌های صنفی به نیابت از این وزارتخانه باید شخصیت‌های حقیقی و حقوقی سازنده مسکن را که می‌خواهند از سازوکار پیش‌فروش استفاده کنند، تشخیص صلاحیت داده و آنان را تایید کنند.

وی ادامه داد: این نوع سازندگان تشخیص صلاحیت شده باید به همراه خود یک بانک عامل و یک شرکت بیمه را نیز داشته باشند که در این راستا وظیفه بانک عامل نگهداری وجوه پیش‌پرداخت شده خریداران و وصول اقساط بعدی خریداران و نظارت بر حسن اجرای عملیات مالی سازنده توسط بازرسان مورد وثوق خود و گرفتن گزارش ماهانه از گردش مالی سازنده است.

به گفته وی شرکت بیمه نیز در این مکانیزم وظیفه بیمه‌ کردن، اجرا و انجام قرارداد منعقده فیمابین سازنده و پیش‌خرید کننده را بر عهده دارد. بر این اساس اگر به هر دلیل سازنده نتوانست به تعهدات خود عمل و پروژه را تکمیل و تحویل دهد، شرکت بیمه ضامن ایفای وظایف و تعهدات سازنده بوده و پروژه را تکمیل و تحویل می‌دهد.

وی اضافه کرد: شرکت بیمه صورت‌وضعیت‌های سازنده را رسیدگی و برای پرداخت به بانک عامل ارسال می‌کند. به عبارت بهتر بسته به پیشرفت کار و پس از تایید شرکت بیمه وجوه تحت اختیار بانک در وجه سازنده پرداخت می‌شود.

ادب در پایان چهار مرحله را برای استفاده از سازوکار پیش‌فروش مطرح کرد.

اخذ صلاحیت از وزارت مسکن یا تشکل‌های صنفی به نیابت از وزارت مزبور، استفاده از قرارداد فرم که به منزله اوراق بهادار هستند و توسط وزارت مسکن طراحی و تدوین شده و به فروش می‌رسند، انتخاب و معرفی بانک عامل به عنوان صندوق پروژه و انتخاب و عقد قرارداد با شرکت بیمه برای تضمین ایفای تعهدات سازنده و رسیدگی به امور فنی و پیشرفت کار و صورت‌وضعیت‌های ماهانه سازنده به عنوان نظارت فنی و مالی پروژه، چهار مرحله مزبور هستند.