گروه مسکن_ مرکز تحقیقات و پژوهش ساختمان‌ها، کار شناسایی گسل‌های شمال‌شهر تهران را برعهده دارد. دکتر حیدری‌نژاد، رییس مرکز تحقیقات و پژوهش ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اعلام مطلب فوق، گفت: از کار شناسایی گسل‌های جنوب‌شهر تهران توسط سازمان پیشگیری مدیریت بحران هیچ‌گونه اطلاعی ندارم. وی به وجود چهار گسل اصلی ری، شمال، مشاء و شناور اشاره کرد و گفت: گسل‌های فرعی بسیاری نیز وجود دارند، ولی تمرکز ما بر روی گسل‌ شمال تهران است.

دکتر حید‌ری‌نژاد با اشاره به عدم هماهنگی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با مرکز تحقیقات و پژوهش ساختمان‌ها گفت: گسل‌ها بر کاغذ روی یک خط نشان می‌دهند، ولی در عمل، تشخیص آنها کار سختی است، به ویژه اینکه گسل‌های شمال‌شهر تهران در نقطه تجاری و مکان احداث برج‌ها قرار دارد.

وی افزود: ما در حال شناسایی گسل‌ها و همچنین حریم آنها هستیم به گونه‌ای که ساخت‌وساز در حریم این گسل‌ها فنی شود، اما بودجه خاصی برای این پروژه نداریم و از بودجه‌های عادی سازمان استفاده می‌کنیم.

وی در مورد بودجه اختصاص یافته به شناسایی گسل‌های شمال تهران گفت: گسل‌های شمال تهران دارای طول زیادی است و بودجه اختصاص یافته به شناسایی آنها در مقابل هزینه ساخت‌وساز بسیار ناچیز است.

وی در مورد میزان موفقیت در شناسایی گسل‌ها افزود: تعریف این پروژه در مرکز تحقیقات و پژوهش‌ ساختمان سه سال به طول انجامیده و هم‌اکنون برای فاز اجرا در تلاش هستیم، زیرا شناسایی گسل‌ها کار بسیار نویی است و در مرحله آزمایش قرار دارد و نمی‌دانیم چقدر موفق خواهد بود.

هفته گذشته رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از شناسایی گسل‌های زیرسطحی شهر تهران که از جنوب شهر آغاز می‌شود، خبر داد.

وی همچنین از هماهنگی‌های لازم با سازمان حمل‌ونقل و ترافیک و پلیس راهور در مورد این پروژه سخن گفته بود و اینکه در صورت همکاری سایر سازمان‌های ذی‌ربط این پروژه تا پایان سال انجام خواهد شد.

همچنین معاون شهرسازی، معماری شهردار تهران شناخت گسل‌های تهران را وابسته به سه سال زمان و ۱۰میلیارد تومان اعتبار

دانسته بود.

جلیل حبیب‌اللهیان، اعلام کرده بود: تهیه اطلاعات موردنظر از مقیاس طرح جامع خارج است و دستیابی به این اطلاعات سه سال زمان نیاز دارد. در هر حال مشاوران در حال انجام بررسی‌های لازم و رفع اختلاف‌نظر‌های موجود در یک جلسه نهایی هستند.