خرید و فروش وام مسکن در بورس به حذف دلالان می انجامد

گروه مسکن- خرید و فروش امتیاز وام مسکن که تبدیل به یکی از راه‌های کسب درآمد بنگاه‌های ملکی شده، با اقدام اخیر بانک مسکن شکل قانونی به خود گرفت. بنابراین گزارش، خرید و فروش وام‌های ۱۸میلیونی که یکی از قسمت‌های نیازمندی روزنامه‌ها را به خود اختصاص داده با ورود به بورس و اقدام بانک مسکن برای خرید و فروش این وام به صورت اوراق حق تقدم در بورس، بازار دلالی را برمی چیند.

به گزارش ایسنا، اساس اولیه اعطای وام‌های ۱۸، ۱۲ و ۱۰میلیون تومانی مسکن کمک به خانه‌دار کردن مردم بود، اما به دلیل بالارفتن غیراصولی قیمت مسکن این وام‌ها کارایی خود را از دست داده و تبدیل به منبع درآمدی برای افراد سودجو و دلال شده اند، به گونه‌ای که وام ۱۸میلیون تومانی در بنگاه‌های معاملاتی ملکی به قیمت ۳میلیون و ۶۰۰هزار تومان معامله می‌شود، همچنین وام ۱۲میلیون تومانی، ۳میلیون و ۱۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود. وام ۱۰میلیون تومانی نیز با وجود تبلیغات گسترده‌ای که صورت گرفت، نتوانست در عمل قالب اجرایی به خود بگیرد و مسوولان امر را وادار به تغییر شرایط اعطای این وام کرد. افزایش قیمت مسکن و خنثی شدن تاثیر مثبت این وام‌ها از عوامل عدم موفقیت وام‌های مسکن بود. همچنین کافی نبودن سطح این وام‌ها در مقایسه با قیمت واقعی مسکن از دیگر عواملی است که این وام‌ها را به حاشیه کشاند و در بازاری غیر از مسکن خرید و فروش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، خرید و فروش وام مسکن و یا هر وام دیگری که جدیدا با نام‌های اوراق حق‌تقدم وارد مرحله بورس‌بازی بنگاه‌داران شده جای بسی شک و تامل در اطلاع‌رسانی‌های دولتی دارد. چرا که دولت و اتحادیه املاک همواره بنگاه‌های معاملات مسکن را از خرید و فروش وام مسکن منع کرده و متقاضیان را به آثار و تبعات آن در آینده هشدار می‌دهند، اما همچنان این بنگاه‌ها بدون هیچ‌توجهی اقدامات خود را ادامه داده و حتی به دنبال بازارهای جدیدتری می‌گردند و هیچ نهادی هم نیست که این معاملات را کنترل کند. اگر‌چه این معاملات را نباید در کل منفی و مشکل ساز عنوان کرد چرا که به هر حال افرادی با تهیه این وام‌ها موفق به تهیه مسکن مورد‌نظر خود شده‌اند، اما سخن ما با مقامات مسوولی است که برای این بازار بکر نه تنها فکری نمی‌کنند بلکه آن را به حال خود رها کرده‌اند‌، دولت می‌تواند به راحتی مراکزی را برای انتقال امتیازات وام مسکن در نظر بگیرد تا هم قیمت‌ها بی‌ضابطه بالا نرود و هم اینکه افراد بدون هیچ مشکلی به اهداف مورد‌نظر خود دست یابند. یکی از روش‌هایی که به تازگی در بانک مسکن باب شده نقل و انتقال اوراق حق‌تقدم مسکن است. واقعیت این است که وام‌های مسکن در بازار‌ معاملات مسکن خرید و فروش می‌شود و کسی نیز توانایی مقابله با آن را ندارد، پس چه بهتر که این وام‌ها از یک مجرای قانونی چون بورس صورت گیرد و بدون اینکه افراد سرمایه‌دار از آن به سود سرشاری برسند در بورس خرید و فروش شود. اقدام بانک مسکن برای خرید و فروش وام مسکن و اوراق حق تقدم در بورس می تواند کمک موثری برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌های دلالان خرید و فروش این وام‌ها باشد.

این اقدام می‌تواند به قشر ضعیف کمک شایانی کند و هر شخصی در صورت نیاز به این وام از طریق بورس و در یک روند سالم اقتصادی از وام بهره‌مند شود.

بنگاه‌ها سهل‌ترین راه دسترسی به وام مسکن

به گزارش خبرگزاری فارس، بنگاه‌های مسکن در شرایطی که برای گرفتن وام باید از هفت‌خوان رستم گذشت، هستند بنگاه‌هایی که در یک چشم به هم زدن از ۵میلیون تا ۵۰۰میلیون تومان وام مسکن را تهیه می‌کنند. سیفی یکی از بنگاه‌داران فعال در کرج چنان از تهیه وام مسکن از ۵‌میلیون تومان تا ۵۰۰‌میلیون تومان صحبت می‌کند که انگار شما قصد تهیه تخم‌مرغ را از خواربار فروشی

دارید.

وی می‌گوید: ما قادر هستیم از ۵‌میلیون تومان تا ۵۰۰‌میلیون تومان برای متقاضیان، وام مسکن تهیه کنیم اما تهیه وام نیز تابع شرایطی است. یکی از این شرایط پرداخت حق‌الزحمه بنگاه و مشاور املاک است. یعنی برای تهیه وام ۵۰۰‌میلیون تومانی باید ۱۰‌درصد (۵۰‌میلیون تومان) مبلغ کارشناسی به ما پرداخت شود.

وی می‌افزاید: پس بنابراین پس از اینکه فرد متقاضی متقاعد شد که ۱۰‌درصد مبلغ وام را به ما پرداخت کند، ما از متقاضی یک وثیقه ۸۰۰‌میلیون تومانی، جواز کسب و غیره می‌گیریم تا با ارائه به بانک‌های خصوصی اقدامات لازم را برای تهیه وام انجام دهیم. چرا که باید در این میان ملکی خرید و فروش شود تا بانک حاضر به اعطای وام شود. پس ما زحمت می‌کشیم، بنابراین باید ۱۰‌درصد مبلغ کارشناسی از شیر مادرمان هم حلال‌تر باشد.