300هزار واحد مسکونی تحت پوشش تسهیلات مالی بانک مسکن

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن گفت: طی سال گذشته حدود ۳۰۰هزار واحد مسکونی از سوی این بانک تحت پوشش مالی قرار گرفت. «ابوالقاسم رحیمی انارکی» به ایرنا اظهار داشت: از رقم مذکور برای خرید مشارکت مدنی ۳۸تریلیون ریال پرداخت شد که حدود ۲۰۰‌هزار واحد مسکونی را شامل شد ویکصد‌هزار واحد مسکونی نیز برای ساخت، تامین مالی شد.

وی افزود: برای ۷۰هزار واحد مسکونی پنج‌هزار و ۶۰۰میلیارد ریال از قراردادهای مشارکت مدنی در قالب انتقال سهم‌الشرکه تقسیط شد.

رحیمی انارکی در ارتباط با تسهیلات ۱۸۰میلیون ریالی گفت: براساس مجوز شورای پول و اعتبار اعطای تسهیلات مذکور برای خرید خانه توام (۱۲۰میلیون ریال با سپرده و ۶۰میلیون ریال بدون سپرده) از دهم مرداد ۱۳۸۴آغاز و طی هفت دوره سه ماهه این طرح تمدید شد.

وی خاطرنشان ساخت: آخرین دوره اعتبار اعطای تسهیلات ۱۸۰میلیون ریالی پایان اردیبهشت ماه سال جاری بود.

وی با بیان این که در شرایط کنونی اقتضا می‌کرد که اعطای تسهیلات به دارندگان حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن از ۱۲۰میلیون ریال به سقف جدید ۱۸۰ میلیون ریال افزایش یابد، گفت:پرداخت تسهیلات در طرح جدید درسقف ۱۸۰میلیون ریال با حداقل متوسط موجودی ۲۶میلیون ریال صورت می‌گیرد، ولی سایر شرایط آن با وضعیت گذشته مطابقت دارد.

رحیمی انارکی تصریح کرد: میزان سود مورد انتظار در روش کنونی برای کل سقف ۱۸۰میلیون ریال مانند گذشته ۱۳درصد است، اما در روش اعطای تسهیلات بدون سپرده نرخ سود ۱۴درصد بود.

وی افزود: چنانچه شورای پول و اعتبار اعطای تسهیلات با سود ۱۲درصد را تصویب کند، بانک مسکن آمادگی لازم برای عملیاتی ساختن آن را دارد.

به گفته رحیمی انارکی براساس سیاستگذاری جدید دولت، قرار است بخش مسکن از شمول اعطای تسهیلات به طرح‌های زودبازده خارج شود و به صورت جداگانه در قالب جدیدی اعطای تسهیلات در این بخش انجام گیرد، در عین حال بانک مسکن تاکنون تسهیلاتی که در خصوص این طرح‌ها پرداخت کرده مربوط به بخش مسکن بوده است.