سرپرست معاونت عمرانی استانداری تهران برداشت بدون مطالعه از سفره‌های آب زیرزمینی را علت اصلی فرونشست زمین در استان عنوان کرد و گفت: فرونشست زمین در جنوب‌غربی استان، تاسیسات زیربنایی را تهدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روابط‌عمومی استانداری تهران یوسف‌علی درون‌پرور در جلسه ستاد امداد و نجات استان تهران افزود: پدیده فرونشست زمین آثاری چون تخریب آنی همچون زلزله و سیل ندارد و برای مسوولان و مردم محسوس نیست.

وی فرونشست ۱۷سانتی‌متری زمین در جنوب‌غربی تهران را برای تاسیسات زیربنایی خطرناک دانست و گفت: کارگروه‌های زیر مجموعه ستاد حوادث استان پدیده فرونشست در استان را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهند.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری تهران ضمن تاکید بر ضرورت هماهنگی و همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی استان برای کنترل این پدیده خاطرنشان کرد: تمامی دستگاه‌های خدماتی در استان باید نسبت به مقاوم‌سازی تاسیسات زیربنایی از جمله خطوط انتقال نفت، گاز، آب، تلفن و خطوط راه‌آهن با هماهنگی سازمان زمین‌شناسی کشور اقدام کنند.

به گفته وی حجم بالای آب سفره‌های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی برداشت می‌‌شود. وی بر ضرورت تغییر الگوی کاشت و ممنوعیت صدور مجوز حفر جدید در این دشت‌ها تاکید کرد.

درون پرور تسریع در اجرای کانال انتقال آب از میدان محمدیه به رباط کریم را یادآور شد و افزود: اجرای این پروژه ضمن رفع مشکلات جنوب تهران علاوه برای آبیاری مزارع رباط کریم و شهریار، مشکل تزریق آب به آبخوران‌های منطقه را نیز رفع می‌کند.