تا زمانی که بازار مسکن از نگاه تجاری و سودآوری خارج نشود و بنگاه‌های رهن و معاملات ملکی از دلالی و خرید و فروش وام مسکن دست برندارند و ساماندهی نشوند، قیمت مسکن تعدیل نخواهد شد. علی افشاری، عضو کمیسیون عمران مجلس، با اعلام این مطلب به ایسنا، در رابطه با لایحه ساماندهی بازار مسکن گفت: این لایحه جنبه حمایتی دارد و در راستای کمک به انبوه‌سازان، تعاونی‌های مسکن و سازندگان مسکن در ۲۰ ماده تنظیم شده است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس ادامه داد: اعطای تسهیلات و اعتبارات خرید و ساخت مسکن، واگذاری زمین‌های ارزان قیمت و تسهیل در روند واگذاری زمین، عمده‌ترین مواردی است که در آن پیش‌بینی شده است.

افشاری در پاسخ به این پرسش که آیا با اجرای این لایحه تعدیل قیمت مسکن را در بازار شاهد خواهیم بود؟ گفت: اگر مسکن را از نگاه تجاری، اقتصادی که هم‌اکنون در بازار دیده می‌شود خارج کنیم، اجرای لایحه می‌تواند روی قیمت مسکن اثر بگذارد، ولی متاسفانه بازار هنوز آمادگی پذیرش چنین مساله‌ای را ندارد و همچنان بازار مسکن با دید تجاری و سود‌آوری مورد توجه واقع می‌شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: هر چه وام مسکن را بیشتر می‌کنیم از آن سو خرید و فروش وام نیز بیشتر می‌شود، همین مساله نشان می‌دهد که هدف خانه‌دار شدن و خرید مسکن نیست، بلکه تجارت و سود‌آوری است، بنابراین بازار‌های دلالی و بورس‌بازی به خصوص بنگاه‌های رهن و معاملات ملکی باید در این زمینه ساماندهی شوند تا نتیجه مثبتی از اجرای لایحه در بازار بگیریم.