گروه مسکن: جمعی از پیمانکاران و عوامل مهندسی در پروژه‌های نوسازی بافت فرسوده سراسر کشور دیروز به مناسبت هفدهمین سالگرد تاسیس شرکتی که آخوندی در سال ۷۶ آن را در وزارت مسکن تاسیس کرد، دور هم آمدند تا در حضور وزیر راه‌وشهرسازی، موانعی که هم اکنون روند نوسازی را کند کرده است، با او در میان بگذارند. پیمانکاران بافت فرسوده به دو چالش در پروژه‌های نوسازی اشاره کردند و گفتند: تمایل برخی دستگاه‌های مسوول نوسازی به تعریف پروژه‌های تجاری در بافت و کسب‌ درآمد از این محل باعث شده هدف اصلی که همان تغییر چهره مسکونی بافت فرسوده است، تحت تاثیر قرار بگیرد.

پیمانکاران چالش دوم را مقاومت تعداد محدودی از مالکان در یک محله فرسوده برای رضایت به تخریب و نوسازی اعلام کردند و افزودند: گاه در یک پروژه تجمیعی که ۱۰ قطعه ملک فرسوده باید با هم تخریب شوند، مخالفت یک مالک کل پروژه را برای سال‌ها معطل می‌سازد.

پیمانکاران از آخوندی درخواست کردند از طریق هماهنگی با قوه‌قضائیه مسیر تملک املاک فرسوده را مانع‌زدایی کند.

وزیر راه‌وشهرسازی نیز در جمع مسوولان بافت فرسوده و پیمانکاران بخش خصوصی از آنها خواست، امر نوسازی بافت‌فرسوده را به مطالبه اجتماعی ساکنان بافت فرسوده تبدیل کنند. وی افزود: هرچند در این مسیر مقاومت‌های زیادی صورت می‌گیرد و حتی خود مردم تمایل به ورود دولت دارند، اما این مطالبه باید برقرار شود.

آخوندی همچنین تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته گرایش به سمت ساخت‌وساز در بیرون شهرها بالا رفت و در مقابل، داخل شهرها رها شد، طوری که شهرداری‌ها فرصت‌های آینده زیست شهری را با هدف کسب درآمد برای هزینه اداره شهر به فروش گذاشتند.

آخوندی در پایان با اظهار نگرانی شدید از وضعیت آشفته معماری در شهرها گفت: باید از خواب خرگوشی بیدار شد.

عرضه اوراق مسکن افزایش می‌یابد

آخوندی روز گذشته - همزمان با انتشار گزارش «دنیای‌اقتصاد» درباره پایان التهاب اجاره‌بها و مهار نرخ رشد در حد ۹درصد - در جمع خبرنگاران اعلام کرد: اجاره‌بها در ماه‌های اخیر ۸ درصد افزایش پیدا کرده و فعلا عرضه در این بازار مناسب است و نیازی به کنترل دولت وجود ندارد.

آخوندی گفت: برای کنترل قیمت اوراق وام خرید مسکن نیز باید حجم عرضه اوراق را افزایش دهیم نه اینکه در این بازار مداخله کنیم چون مداخله وضعیت را بدتر می‌کند.