رئیس شورای عالی استان‌ها در واکنشی به پیشنهاد انتخاب شهردار از سوی دولت، گفت: با گذشت ۱۵ سال از عمر شوراها، هر روز از قدرت شوراها کاسته می‌شود. مهدی چمران در نخستین اجلاس مدیریت یکپارچه شهری و شوراها با بیان اینکه امیدوارم بتوانیم در پایان این اجلاس نظرات شما کارشناسان حوزه شهری را در سیاست‌های کلان شوراها بگنجانیم، گفت: امیدوارم بتوانیم در برنامه ششم توسعه احکامی را پیش‌بینی کنیم که موجب ارتقای جایگاه شوراها باشد.

وی با بیان اینکه در برنامه دوم، سوم و چهارم احکام و مواردی تصویب شد که سبب ارتقای جایگاه شوراها در بلند‌مدت شد، اما متاسفانه در برنامه پنجم توسعه بخشی از این احکام حذف شد، گفت: مبنای کار شوراها دینی و ملی است و مطمئنم اگر فرمان چند خطی امام راحل در مورد شوراها سرلوحه کار ما قرار بگیرد همه مشکلات و درگیری‌های فعلی شوراها حل و فصل می‌شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به تاریخچه تصویب قانون شوراها گفت: متاسفانه هر چقدر از زمان تاسیس شوراها به جلو حرکت می‌کنیم به جای قدرت گرفتن شوراها، از پایگاه آنها کاسته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون نیز زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که دولت طرح انتخاب مستقیم شهردار را به مجلس فرستاده یا می‌خواهد بفرستد، گفت: پیش از این نیز این طرح برای تصویب به مجلس فرستاده شده بود، اما با تلاش فراوان شورای عالی استان‌ها و همکاری نمایندگان مجلس این طرح پس گرفته شد.

چمران با بیان اینکه این طرح هنوز به جایی نرسیده است،‌ گفت: اما می‌خواهند این طرح را به دولت بدهند یا داده‌اند تا از اختیارات شوراها کسر شود که نهایتا شوراها تزئینی و ویترینی شوند.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه وضعیت کنونی شوراها مناسب نیست، گفت: با اینکه انتظار داریم جایگاه‌ شوراها افزایش یابد؛ اما از قدرت آنان هر روزه کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه شوراها می‌خواهند به مطالبات پاسخ دهند؛ اما دستشان بسته است، گفت: بر اساس اصل ۱۰۲ قانون اساسی، استانداران، فرمانداران و بخشداران که از سوی دولت منصوب می‌شوند باید مصوبات قانونی شوراها را به مرحله اجرا برسانند، اما در حال حاضر شورای نگهبان ما، همان «فرمانداری» است که باید مصوبه را اجرا کند و ما باید با گردن کج بایستیم که مصوبه را رد نکنند. چمران با اشاره به اینکه باید در این اجلاس تصمیم بگیریم که شورای اسلامی کارآمدی می‌خواهیم یا خیر؟ اظهارکرد:‌ شوراها مجالس مهمی هستند که برای رسیدگی به امور محلی و شهری فعالیت می‌کنند؛ اما اگر شورای تشریفاتی می‌خواهید که در دنیا پز دهید که ما هم شورا داریم، شاهد عقب‌گردی خواهیم بود؛ چرا که قبل از انقلاب انجمن‌های محلی وجود داشت که به این امور رسیدگی می‌کرد.

به گفته وی شوراها توانسته‌اند با عملکرد مناسب خود از مسوولیت دولت‌ها بکاهند و بالاخره باید روشن شود که جایگاه ما کجاست نه اینکه هر روزه از اختیارات اندک ما کاسته شود.