دولت در لایحه بودجه سال۹۴ کشور، مبلغی معادل ۱۳۰۰ میلیارد تومان تحت عنوان «یارانه‌ مسکن» در نظر گرفته که وزارت راه‌‌‌وشهرسازی مجاز است این مبلغ را در اموری همچون پرداخت مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات مسکن حمایتی زوج‌های جوان و اقشار آسیب‌پذیر، ساماندهی بافت‌فرسوده و همچنین مسکن‌مهر، هزینه کند. در سال‌های گذشته، حداقل یک هزار میلیارد تومان در قالب یارانه مسکن، از طریق بودجه‌های سالانه در اختیار وزارت مسکن و سپس وزارت راه‌‌وشهرسازی، صرفا برای هزینه در بخش مسکن، قرار می‌گرفت. طی دو، سه سال اخیر، حجم قابل توجهی از یارانه مسکن، صرف تامین خدمات مورد نیاز مسکن‌مهر شد.

اما در سال آینده، با توجه به برنامه‌هایی که وزیر راه‌‌وشهرسازی برای بخش مسکن تدارک دیده است، یارانه مورد نظر، به‌گونه‌ دیگری هزینه خواهد شد. در حال حاضر، برنامه‌ مسکن‌اجتماعی و مسکن‌ حمایتی مطرح است به این معنی که وزارت راه‌وشهرسازی طبق پیش‌نویس طرح جامع مسکن، قصد دارد بخشی از هزینه اجاره‌نشینی دهک‌های یک و دو را باپرداخت یارانه اجاره‌بها، تقبل کند.

از طرفی، برای دهک‌های میانی نیز بحث وام خرید مسکن با نرخ سود حمایتی مطرح است که مابه‌التفاوت این نرخ تا نرخ رایج بانکی نیز قرار است از محل بودجه دولت پرداخت شود. همچنین پروژه‌های نیمه‌کاره مسکن‌مهر نیز برای تکمیل شدن، به منابع مالی جدید نیاز دارند. به این ترتیب، یارانه ۱۳۰۰ میلیارد تومانی باید در این سه محور پرهزینه صرف شود که به نظر می‌رسد، این رقم ناچیز حتی برای یکی از محورها -مسکن‌مهر- کفایت نکند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، روز گذشته خبرگزاری فارس و خبرگزاری تسنیم با انتشار بخش‌هایی از بودجه سال۹۴، رقم بودجه سال آینده وزارت راه‌وشهرسازی را ۶ هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان اعلام کردند که ۳۶ درصد نسبت به بودجه امسال، افزایش پیدا کرده است.

۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از این رقم، باید صرف پروژه‌های عمرانی و مابقی صرف امور جاری این وزارتخانه شود. این در حالی است که هم‌اکنون این وزارتخانه بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در حال ساخت دارد. وزارت راه‌وشهرسازی در عین حال اجازه دارد برای سال آینده ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای طرح‌های عمرانی آزادراهی، منتشر کند.