گروه مسکن: معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه اخیر دولت مبنی بر تشکیل ستاد ملی احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده، گفت: این ستاد به ریاست دکتر روحانی، عضویت شهردار تهران و دبیری سازمان نوسازی شهر تهران با هدف احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده تشکیل می‌شود. به گزارش روابط عمومی سازمان نوسازی شهر تهران، محمد سعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران درنشست نوسازی، ایمنی، ‌تداوم زندگی که به مناسبت سالگرد وقوع زلزله بم در شهرداری تهران برگزار شد بر ضرورت همگرایی و هم افزایی کلیه دستگاه‌ها و نهادها و همچنین تلاش برای ایفای نقش صحیح دولت و شهرداری به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده تاکید کرد.

ایزدی با اشاره به واقعه تلخ زلزله بم و از دست دادن تعداد کثیری از هموطنان در این رخداد، خاطرنشان کرد: در هنگام وقوع زلزله، جدا از آسیب‌های مالی که دولت، شهرداری‌ها و مردم مجبور هستند برای جبران آنها هزینه‌های گزافی را بپردازند، بزرگ‌ترین صدمه از دست دادن سرمایه انسانی است که غیرقابل جبران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بالغ بر ۱۳۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد و فرسوده در سطح کشور وجود دارد و بیش از یک سوم جمعیت کشور در این محدوده‌ها ساکن هستند، گفت: این آمار نشان دهنده اهمیت و ضرورت توجه بسیار جدی به مقوله نوسازی بافت‌های فرسوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه همه دستگاه‌هایی که به نوعی دست‌اندرکار توسعه شهر هستند بر ضرورت توجه به مقوله بهسازی و نوسازی اتفاق نظر دارند، اظهار کرد: نشان این امر مصوبه اخیر دولت مبنی بر تشکیل ستاد ملی نوسازی بافت‌های فرسوده به ریاست رئیس‌جمهور و عضویت شهردار تهران برای حمایت از فرآیند نوسازی است. ایزدی عنوان کرد: سازمان نوسازی شهر تهران، دبیرخانه این ستاد را برعهده خواهد گرفت که امیدواریم بتوان هماهنگی‌های بیشتری را بین سازمان‌ها و نهادهای مختلف داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران همچنین گفت: ستادهای متناظری نیز در استان‌ها و شهرها تشکیل خواهد شد که هدف اصلی این ستادها نیز ایجاد هم افزایی و همگرایی میان دستگاه‌ها است که این امر می‌تواند نوید بخش جریان بزرگی برای نوسازی بافت‌های فرسوده باشد. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فقر شهری و معضلات شهرنشینی در بافت‌های فرسوده وجود دارد، بیان کرد: باید به نابسامانی‌های ساخت‌و‌ساز و بافت‌های فرسوده توجه ویژه‌ای داشته باشیم و برای ساماندهی آنها برنامه‌ریزی کنیم. ایزدی در ادامه با تاکید بر ضرورت هماهنگی دستگاه‌ها به خصوص قوای سه گانه به موضوع نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده اظهار کرد: دولت توانسته تسهیلاتی با سود بسیار پایین در اختیار متقاضیان نوسازی قرار دهد.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم یک هم افزایی و همگرایی در بین دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با امر نوسازی ایجاد کنیم تا از همه امکانات و پتانسیل‌های موجود در بهبود شرایط زندگی در بافت‌های فرسوده استفاده کنیم. مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته دستگاه‌های مختلف اقدامات متعددی را برای احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده انجام داده‌اند، تصریح کرد: عدم هماهنگی و همگرایی و عدم ایفای نقش صحیح دستگاه‌ها باعث شده که این‌گونه اقدامات از کارآمدی لازم برخوردار نباشد، لذا ضروری است دولت و شهرداری هر کدام در جایگاه خود تلاش کنند تا بتوانند زمینه و بستر لازم را برای ورود مهم‌ترین نقش آفرینان در فرآیند نوسازی بافت‌های فرسوده که همان مردم هستند فراهم نماید. وی افزود: به نظر می‌رسد دولت و شهرداری برای تحقق مشارکت مردمی در نوسازی باید به کمک یکدیگر بیایند. دولت به شهرداری کمک کند تا شهرداری بتواند بسته‌های تشویقی را در اختیار مردم قرار دهد و با اعطای تسهیلات بتواند در جهت توانمند سازی مردم برای ورود به عرصه نوسازی گام بردارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مقرر شده پروژه پایلوت نوسازی بین دولت و شهرداری تهران در محله باغ آذری واقع در منطقه ۱۶ اجرایی شود و امید است مجموعه این اقدامات بتواند به‌عنوان الگویی برای شکل گیری جریان بزرگ‌تر نوسازی در محلات اطراف و سایر شهرها شود.

ایزدی با اشاره به لزوم آموزش معضلات و مشکلات بافت‌های فرسوده به مردم افزود: سالروز زلزله بم از تقویم کشور حذف شده بود که با تلاش‌های دولت این روز دوباره به تقویم کشور اضافه شده است. بنده معتقدم باید از این روز استفاده کرد و با برگزاری جلسات و نشست‌های متعدد اطلاع‌‌رسانی دقیقی در این خصوص داشته باشیم. عبادالله فتح اللهی، مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه درسال‌های گذشته اقدامات متعددی در زمینه نوسازی در شهرداری، وزارت مسکن و شهرسازی، شورای اسلامی شهر تهران و هیات دولت صورت گرفته، گفت: سندی که اخیرا در هیات دولت مبنی بر تشکیل ستاد ملی احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده مصوب شد، حاکی از این است که دولت نیز نقاط ضعف و قوت مسیر نوسازی را مورد توجه قرار داده و مسوولیت‌پذیری خود را در این خصوص با رویکرد جدید هم‌افزایی آغاز کرده است. فتح‌اللهی افزود: سازمان نوسازی شهر تهران، رویکرد «مداخله حداکثری» دستگاه‌های حاکمیتی و همچنین رویکرد متفاوت دیگری تحت عنوان «نوسازی مردمی» مبتنی برتخفیفات عوارض و... را در نوسازی بافت فرسوده پایتخت تجربه کرده است، طوری که نوسازی حدود ۳۰ درصد از بافت‌های فرسوده که شامل یک هزار پلاک می‌شود حاصل این دو رویکرد بوده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران یادآور شد: چنانچه بخواهیم نوسازی به معنای ایده‌آل خود که همان برطرف کردن فقرها و محرومیت‌ها و ارتقای کیفیت زندگی است را تبیین و تعریف کنیم به همان وسعت نیز باید سرمایه‌گذاری کنیم.

فتح‌اللهی، نوسازی بافت‌های فرسوده را امری پیچیده و چند بعدی دانست و تاکید کرد: ضروری است تمامی ذی‌نفعان و ذی‌نقشان نقش خود را به طور شایسته در امر نوسازی انجام دهند تا بتوان بخشی از فقر محلات و مشکلات موجود در بافت‌های فرسوده را مرتفع ساخت. وی افزود: در سال‌های گذشته دولت در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده وارد مذاکره نمی‌شد و اولویت کاری خود را بر ساخت مسکن مهر متمرکز کرده بود، اما خوشبختانه نوسازی بافت‌های فرسوده در دولت جدید بیشتر مورد توجه واقع شده و تصویب تشکیل ستاد ملی احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده نیز این امید را در همه لایه‌های مدیریت شهری به وجود آورده که هر چه در توان دارند تحت مدیریتی هماهنگ به نهضت و جهشی بزرگ در نوسازی بافت‌های فرسوده تبدیل نمایند. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر از تکالیف قانونی خود عقب هستیم، بیان کرد: با هم افزایی می‌توانیم عقب‌ماندگی‌های خود را جبران کنیم.

به گفته وی سازمان نوسازی یک مرکز علمی و کاربردی تاسیس کرده است و هر دو هفته یکبار فعالیت‌های سازمان نوسازی شهرداری تهران و دیگر سازمان‌ها، رصد و به نقد و بررسی گذاشته می‌شود.

فتح‌اللهی با اشاره به مشارکت جدی وزارت راه و شهرسازی در نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: ۳۵ دستگاه در نوسازی بافت‌های فرسوده در شهرها دخیل هستند که با همکاری همه آنها می‌توانیم سرعت بیشتری به روند نوسازی بدهیم.