گروه مسکن: بهار در شهرداری تهران با خانه‌تکانی در چهار حوزه معاونت و یک سازمان وابسته آغاز شد. روز گذشته محمدباقر قالیباف شهردار تهران پس از ماه‌ها زمزمه و خبرهای غیررسمی، مسوولان پنج پست کلیدی مجموعه شهرداری تهران را تغییر داد. به گزارش «دنیای اقتصاد» پس از ماه‌ها زمزمه جابه‌جایی برخی معاونان شهرداری تهران، بالاخره روز گذشته، ماحصل یک جلسه داخلی مدیران شهرداری موسم اعلام رسمی تغییرات در چهار معاونت این مجموعه شد.

«معاونت مالی و اقتصاد شهر»، «شهرسازی و معماری»، «برنامه‌ریزی و توسعه شهری» و«فنی و عمرانی» چهار معاونتی است که از امروز میزبان معاونان جدید قالیباف خواهند شد. شهردار تهران در خصوص این تغییرات عنوان کرد که برنامه‌ریزی برای جابه‌جایی مدیران ارشد شهرداری از اواخر بهمن ماه آغاز شده بود و این تغییرات به معنای حذف معاونان سابق نیست. شهردار تهران در مراسم روز گذشته به سیاست‌های کاری شهرداری تهران در سال جاری اشاره کرد و خطاب به مدیران شهرداری تهران گفت: هیچ کس حق ندارد کاری خارج از برنامه سال ۹۴ انجام دهد و نباید خارج از ردیف‌ها، پروژه‌ها و برنامه پیش برویم. در این میان باید اولویت را به پروژه‌های نیمه‌تمام و پروژه‌های بالای ۵۰ درصد پیشرفت بدهیم و سپس پروژه‌های تصویب شده جدید را آغاز کنیم. همچنین ضروری است شیبی که شورای شهر تهران به‌منظور جمع کردن گسترش‌های بی‌رویه ارائه کرده را مدنظر داشته و آن سیاست‌ها را دنبال کنیم همان‌طور که در سال گذشته نیز این اتفاق به همین شکل رخ داد. او با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد و شفافیت مالی باید پیگیری شود، اظهار کرد: ما هیچ وقت ادعا نداریم که ریشه فساد را در شهرداری می‌خشکانیم، اما گسترش فساد نباید اتفاق بیفتد و فساد رو به کاهش نیز بیاید؛ مخصوصا آنکه باید کار را سیستمی اصلاح کنیم. او افزود: دو نقطه داریم که تولید فساد از آنجا آغاز می‌شود؛ یکی حوزه شهرسازی و دوم حوزه درآمد‌ها در بحث پول، چک و ... است که این مورد را باید به صورت سیستمی درست کنیم، البته این موضوع را اصلاح کرده و تصمیم‌ها را گرفته‌ایم، اما امسال باید این موضوع را با قدرت دنبال کنیم.

در این مراسم سید دادوش‌هاشمی معاون مالی یک ساله شهرداری تهران که در یک‌سال گذشته در سکوت کامل خبری ریاست این حوزه را بر عهده داشت جای خود را به قدرت‌الله گودرزی مدیر مجموعه فروشگاه‌های شهروند داده است.‌هاشمی از این پس مشاور شهردار تهران می‌شود. علیرضا نادری نیز که حدود یک سال و نیم از مدت انتصاب وی به‌عنوان معاون شهرسازی می‌گذشت روز گذشته از این سمت جابه‌جا و به عنوان مجری طرح‌های بوستان ولایت انتخاب شد. براساس حکم دیروز قالیباف، پژمان پشم‌چی‌زاده شهردار منطقه ۵ جایگزین او شده است. محمود صلاحی معاون برنامه‌ریزی شهرداری نیز پس از یک سال و نیم حضور در این معاونت جای خود را به ناصر امانی قائم مقام خود داد و برای ادامه کار جایگزین شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی شهرداری شد. جالب آنکه شهاب مرادی نیز فقط یک سال و نیم در سمت معاونت فرهنگی شهرداری حضور داشت. اما مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی تنها معاون هشت‌ساله شهردار تهران بود که دیروز از سمت خود کنار گذاشته و به عنوان مجری ویژه مصلای تهران انتخاب شد. علیرضا جاوید شهردار کنونی منطقه ۴ و معاون سابق شهرسازی جایگزین وی در معاونت فنی و عمرانی شده است. البته مراسم دیروز با حاشیه‌هایی همراه بود. علیرضا نادری معاون شهرسازی در این مراسم حضور نیافت و شهاب مرادی نیز با تاخیر زیاد به این مراسم رفت. برخی از اعضای پارلمان محلی پایتخت نبود خبرنگاران و ارائه نشدن برنامه‌های معاونان جدید را از اشکالات این مراسم عنوان کردند. البته شایعاتی هم مبنی بر آماده شدن برخی معاونان کنار رفته برای انتخابات مجلس شنیده شده است. مهم‌تر از این حواشی معنا و مفهومی است که تغییر پنج مسوول کلیدی شهردار تهران آن هم در شرایطی که از انتصاب برخی از آنها کمتر از دو سال می‌گذرد، می‌تواند داشته باشد. آیا انتخاب معاونان جدید برای حوزه‌های کلیدی می‌تواند به تصمیم شهردار برای تغییر مسیرهای قبلی در این حوزه تعبیر شود؟ برخی کارشناسان شهری در یک تحلیل خوش‌بینانه انتصاب جدید در دو معاونت مهم «شهرسازی» و «مالی و اقتصاد شهر» را نشانه‌ای از عزم مدیریت شهری برای اصلاح و بازسازی «روند توسعه فیزیکی شهر» و «دگرگونی در منابع مالی شهر» می‌دانند، این در حالی است که رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر معتقد است: اگرچه این تغییرات از اختیارات شهردار است اما عدم ثبات مدیریتی در کوتاه‌مدت یکی از نقاط ضعف یک سیستم است. او اظهار کرد: تدوین یا تغییر سیاست‌ها در حوزه اختیارات شورای شهر تهران است اما جابه‌جایی افراد ممکن است به دلیل تصمیم شهردار به تقویت مدیران در حوزه اجرایی آنها باشد. او تاکید کرد: به هر حال جا‌به‌جایی‌های وسیع مثبت نیست و می‌تواند باعث عدم تسلط مدیران ارشد به حوزه کاری‌شان شود.