گروه مسکن: سازمان هواشناسی از ابتدای این هفته اعلام کرده بود که آسمان تهران روز دوشنبه برفی خواهد بود. اما به نظر می‌رسد روز گذشته بارش برف شهروندان تهرانی و مدیران شهری برخی مناطق را غافلگیر کرد.


مدیریت شهری در حالی اعلام ‌کرد نیرو‌های خدمات شهری در آماده باش کامل هستند که تنها معابر اصلی از برف پاکسازی شده و کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی همچنان پوشیده از برفند. ترافیک سنگین و کمبود تاکسی و اتوبوس از مشکلات دیگری است که شهروندان تهرانی در نخستین بارش برف سال 94 تجربه کردند. مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری اما چندان عدم پاکسازی معابر را قبول ندارد. او گفت: از یکشنبه شب که بارش برف آغاز شد تمامی عوامل برف‌روبی خدمات شهری در سطح خیابان‌ها مستقر شده و معابر درجه یک و دو را پاکسازی کردند. وی ادامه داد: بیشترین بارش برف را در مناطق ۱ تا ۵ و منطقه ۲۱ و ۲۲ شاهد بودیم و منطقه ۵ بیش از سایر مناطق بارش برف داشت. معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه تمامی بزرگراه‌‌ها و مسیرهای اصلی خیابان‌های تهران برف‌روبی شده است، گفت: ۱۸۰۰ دستگاه ماشین و تجهیزات برف‌روبی در حال پاکسازی تهران هستند و تمامی معابر درجه ۱ و ۲ پاکسازی شده‌اند اما شهروندان انتظار نداشته باشند پاکسازی معابر اصلی را رها کرده و به پاکسازی کوچه‌ها و معابر درجه ۳ و ۴ بپردازیم، شهروندان دست‌کم مقابل منازل خودشان را پاکسازی کنند.


معاون شهردار تهران در پاسخ به این ابهام که مردم روز گذشته کمتر در سطح شهر نیروهای شهرداری را مشاهده کردند، گفت: نیروهایی که به کربلا اعزام شده‌اند، نیروهای خدمات شهری ما بوده و پیمانکاران برف‌روبی ما به‌طور جداگانه فعالیت می‌کنند و ما از این لحاظ کمبود نیرو نداریم. مهدی اسماعیل بیگی ،معاون نظارت بر امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز در پاسخ به این ابهام که در روزهای بارانی و برفی به نظر می‌رسد تعداد تاکسی های پایتخت کاهش و تعداد تاکسی‌های دربستی نیز افزایش پیدا می‌کند. گفت: ما در روزهای برفی کمبود تاکسی نداریم، تاکسی که در روزهای عادی مسیری را ۴۰ تا ۴۵ دقیقه طی می‌کرد در روزهای برفی ۲ ساعت تا ۲ ساعت و نیم طی می‌کند، بنابراین عملا ظرفیت ناوگان تاکسیرانی به دلیل افزایش بار ترافیکی به یک‌سوم کاهش پیدا می‌کند. وی با بیان اینکه ۹۰ درصد تاکسی‌های تهران در سطح شهر حاضر بودند، گفت: تاکسی‌های سطح شهر و سازمان تاکسیرانی در آماده‌باش کامل بودند اما به دلیل ترافیک مشکلاتی برای مسافران ایجاد شده است.


اسماعیل بیگی در پاسخ به پرسشی درخصوص افزایش تاکسی‌های دربستی در روزهای بارانی و برفی گفت: ما منکر خطا در میان رانندگان تاکسی نیستیم اما بیشتر تاکسی‌های دربستی تاکسی‌های گردشی هستند و ما تلاش می‌کنیم تخلفات را به حداقل برسانیم. ما در این روزها افزایش نظارت را داریم اما بیشتر تلاش می‌کنیم مسافرانی را که در کنار خیابان منتظر تاکسی هستند ساماندهی کنیم. وی ادامه داد: ون‌های کمکی به خطوط پرمسافر اعزام می‌شود و اگر مسافران صبح زود به پایانه‌های تاکسی مراجعه می‌کردند می‌دیدند که پایانه‌های تاکسی پر از ون و تاکسی است. در اولین روز برفی تهران که دیروز رقم خورد، قفل شدن شریان‌های اصلی و فرعی شهر مشکل دیگر شهروندان تهرانی بود. اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران معتقد است افزایش بار ترافیکی در روزهای برفی و بارانی نیاز تهران به توسعه حمل‌و‌نقل عمومی را یادآوری می‌کند.


او ادامه داد: دیروز چند نکته قابل توجه بود نخست اینکه شدت هجوم مردم به مترو بسیار بالا بود. از سوی دیگر ترافیک تنها مربوط به خیابان‌های اصلی نبود و به کوچه‌ها نیز کشیده شده بود، مساله مهمی که از شماره‌گذاری بیش از اندازه خودرو در تهران بدون در نظر گرفتن گنجایش شهر حکایت دارد. شاکری مترو را در روزهای بارانی و برفی یک سیستم حمل‌و‌نقلی پاک و بدون دغدغه دانست و افزود: اگر خطوط مترو به سرعت تکمیل و خطوط حاشیه شهر نیز به بهره‌برداری برسند، بی‌شک هرچقدر برف هم ببارد، با توجه به اینکه بیش از ۴۰درصد حمل‌و‌نقل شهر تهران از محل این ناوگان پاسخ داده می‌شود، ترافیک در داخل شهر به وجود نمی‌آید. هرچند مدیران شهری معتقدند پاکسازی معابر درجه ۳ و ۴ از برف در اولویت مدیران شهری نیست اما در شهری مانند تهران که در چنین روزهایی برخی تاکسی‌ها به صورت دربستی کار کرده و مترو و اتوبوس گنجایش مسافر جدید را ندارد و شهروندان مجبور به استفاده از وسیله شخصی هستند این ادعا چندان پذیرفتنی نیست.