از سوی دیگر افزایش موارد جدید ابتلا به شیوع ویروس کرونا چشم‌انداز تقاضا را نیز در نقاط مختلف دچار مشکلات زیادی کرده است که این دو مورد در کنار افزایش عرضه از سوی کشورهای عضو اوپک پلاس وضعیت بازار را دچار تردیدهای زیادی کرده است. بریتانیا هم اعلام کرده وضعیت بحران کرونا در نقطه نزدیک به اوج قرار دارد و در آمریکا نیز پیش‌بینی حداقل یک چرخه شیوع دیگر وجود دارد.

 استراتژیست نفتی بی‌ان‌پی پاریباس هم معتقد است در هفته جاری نقش رابطه عربستان سعودی با لیبی عنصری بسیار تعیین‌کننده در قیمت نفت جهانی خواهد بود. تولید نفتی لیبی قرار است طی چند روز از ۹۰ هزار بشکه در روز به ۳۱۰‌هزار بشکه در روز برسد. شرکت ملی نفت لیبی نیز به شرایط اضطراری پایان داده است و در تاسیسات امن به شرکت‌ها گفته است تولید را از سر بگیرند.

بر اساس پیش‌بینی‌های شرکت خدمات مالی گلدمن ساکس تولید نفت لیبی در پایان سال گذشته ۱/ ۱ میلیون بشکه در روز بود و تولید تا پایان سال جاری به ۵۵۰ هزار بشکه در روز و در اواسط سال آینده به حدود یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید. خلیفه حفتر، فرمانده شورشی‌های تحت حمایت روسیه که شرق لیبی را کنترل می‌کند سال گذشته زیرساخت‌های انرژی را مسدود کرده بود.

بانک بارکلیز نیز پیش‌بینی خود درباره قیمت نفت برنت را به ۴۳ دلار در هر بشکه برای سال جاری و ۵۳ دلار در هر بشکه برای سال آینده رساند. گلدمن ساکس نیز می‌گوید قیمت برنت در پایان سال جاری به‌رغم تحولات لیبی روی ۴۹ دلار در هر بشکه و در سه ماه سوم در سال آینده به ۶۵ دلار در هربشکه خواهد رسید.

00