معدن کاندلاریا تعطیل شد

معدن مس کاندلاریا در شیلی، متعلق به شرکت کانادایی لوندین ماینینگ اعلام کرد پس از آنکه دو اتحادیه کارگری طی بیانیه‌هایی کارگران خود را به شروع اعتصاب دعوت کردند، از ابتدای روز سه‌شنبه فعالیت‌های این معدن به‌طور کامل متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت لوندین ماینینگ روز یکشنبه در بیانیه‌ای عنوان کرد که تصمیم گرفته است برای حصول اطمینان از ایمنی کارگران خود فعالیت‌هایش در کاندلاریا را متوقف کند.مقامات این معدن در بیانیه خود اظهار کردند: «با توجه به محاصره‌های مداوم و حملاتی که به کارمندان و تاسیسات ما رخ داده است و امنیت کارگران ما را به خطر می‌اندازد، معدن کاندلاریا تصمیم گرفته است فعالیت خود را از روز سه‌شنبه ۲۰ اکتبر متوقف کند.»این معدن دو اتحادیه کارگری اصلی دارد که نخست «اتحادیه معدنچیان کاندلاریا» در روز ۸ اکتبر اعتصاب خود را آغاز کرد و سپس «اتحادیه کاندلاریا» دیگر تشکل کارگری این معدن اعلام کرد که از روز سه‌شنبه ۲۰ اکتبر به این اعتصاب خواهد پیوست. این دو اتحادیه طی مذاکرات خود تاکنون نتوانسته‌اند با شرکت کارفرما درباره قراردادهای جدید کاری کالکتیو به توافق برسند.

شرکت معدنکار کانادایی در بیانیه‌ای بر تمایل خود برای ادامه گفت‌وگوها با کارگران تاکید کرد، اما اتحادیه‌های کارگری می‌گویند که این شرکت سعی کرده شرایط مدنظر خود را در جریان مذاکرات به نمایندگان کارگری تحمیل کند و تا زمانی که این سیاست ادامه داشته باشد، خبری از پایان اعتصاب نخواهد بود.

وزیر معادن دولت راستگرای شیلی، بالدو پروکوریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای هر دو طرف را تشویق کرد تا برای دست یافتن به راه‌حلی برای اختلافات خود با یکدیگر گفت‌وگو کنند. او گفت: «من می‌دانم که این کار برای هر دو طرف دشوار است، اما فکر می‌کنم زمان آن رسیده که تلاش ویژه‌ای در این راستا رخ دهد.»

چندین اعتصاب کارگری در معادن شیلی طی هفته‌های اخیر به رشد قیمت مس در بازارهای جهانی کمک کرده است.

تظاهرات از دفتر مرکزی کودلکو تا کاخ ریاست‌جمهوری

کارگران شرکت دولتی کودلکو شیلی، روز دوشنبه به خیابان‌ها آمدند و در مخالفت با اخراج‌های گسترده کارگران مناطق مختلف توسط بزرگ‌ترین تولید‌کننده مس جهان در طی دوران شیوع ویروس کرونا تظاهرات کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز از سانتیاگو، رهبران فدراسیون کارگران مس، یک گروه حمایتی که نماینده اتحادیه‌های کارگران شرکت کودلکو است روبه‌روی دفتر مرکزی این شرکت در سانتیاگو، پایتخت شیلی با بنرها و شعارهایی همچون «هیچ اخراجی دردوران پاندمی پذیرفته نیست» و «دست از اخراج و آزار زنان بردارید» به وضعیت کارگران این شرکت اعتراض کردند.

فدراسیون کارگران مس درجریان این تظاهرات بیانیه‌ای نیز قرائت کردند و در آن سیاست‌های شرکت کودلکو را غیرقابل قبول دانستند. در بیانیه آنها آمده است: «قابل قبول نیست که کودلکو، به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت دولتی در کشور ما، سیاستی چون اخراج گسترده کارگران را در پیش گیرد. کودلکو امروزه بیش از هر زمان دیگری باید نمونه‌ای از حمایت از اشتغال‌زایی در کشور باشد.»

تا این لحظه این غول معدنکار جهانی از اظهارنظر درباره اعتراضات گسترده کارگران خودداری کرده و سیاست سکوت را در پیش گرفته است. فدراسیون کارگران مس در شیلی می‌گوید: «این شرکت معدنکار از شیوع همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ به‌عنوان بهانه‌ای برای خصوصی‌سازی بعضی از بخش‌ها و برون‌سپاری پروژه‌ها به پیمانکاران استفاده کرده است.» این گروه کارگری همچنین اعلام کرده است که کارگران نگران برنامه‌های جدید و در دست اجرای این شرکت هستند که تعهدات مربوط به برنامه‌های بازنشستگی را تا بالاترین حد کاهش می‌دهد.

برخی از شرکت‌های استخراج معادن، از جمله کودلکو اعلام کرده‌اند که برنامه‌های بازنشستگی پیش از موعد را به کارگران ارائه می‌دهند تا بتوانند خود را با شرایط جدید تحمیل شده ناشی از شیوع ویروس کرونا سازگار کنند. در مقابل اما اتحادیه‌های کارگری ادعا می‌کنند که کارگران این شرکت‌ها برای ترک شغل خود به شدت تحت‌فشار هستند.به دنبال تظاهرات در خارج از دفاتر کودلکو، رهبران اتحادیه‌ای تظاهرات خود را به سوی کاخ ریاست‌جمهوری که چند بلوک با دفتر مرکزی این شرکت فاصله دارد، هدایت کردند. آنها نامه‌ای تند و هشدار آمیز خطاب به رئیس‌جمهور شیلی، سباستین پینیه‌را نوشته و درباره ادامه این وضعیت به او اخطار داده‌اند.