بهای نفت در معاملات دوشنبه به اوج ۱۲ هفته‌ای یعنی بیشترین قیمت از اوایل سپتامبر رسید. قیمت نفت خام آمریکا تا ساعت۱۴:۵۰ به وقت تهران با ۴۹ سنت افزایش معادل ۱۶/ ۱ درصد به ۹۱/ ۴۲ دلار بر بشکه رسید. نفت برنت نیز ۵۸ سنت افزایش یافت تا ۵۴/ ۴۵ دلار بر بشکه معامله شود. با این حال برنت در بالاترین معاملات به ۱۳/ ۴۶ دلار هم رسیده بود. منصف سلاوی، رئیس برنامه واکسن کرونا در آمریکا یکشنبه به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت امیدوار است واکسیناسیون کرونا در این کشور از ۱۱ دسامبر (۲۱ آذر) شروع شود. او گفته تا آن زمان ممکن است واکسن‌های فایزر و مدرنا مجوز گرفته باشند. به گفته مسوولان آمریکایی انتظار می‌رود تا پایان ۲۰۲۰ حدود ۲۰ میلیون نفر در این کشور واکسینه شوند. سلاوی همچنین عنوان کرده تا شش ماه دیگر ممکن است ۷۰درصد جمعیت آمریکا واکسن کرونا دریافت کرده باشند و به این ترتیب این کشور به ایمنی گله‌ای برسد. این موضوع امیدواری‌های بسیاری در بازار نفت ایجاد کرده و باوجود اینکه کارشناسان معتقدند در کوتاه مدت واکسن نمی‌تواند بر تقاضای نفت اثر بگذارد اما با بهبود چشم‌انداز، بازار واکنش مثبت به این گونه اخبار نشان می‌دهد. در همین راستا، شرکت آسترازنکا آخرین شرکتی بوده که اعلام کرده واکسن تولیدی‌اش در یک حالت خاص تا ۹۰ درصد موثر بوده است.

علاوه بر این، شبه نظامیان حوثی در یمن در توییتر اعلام کرده‌اند با یک موشک ایستگاه توزیع سوخت شرکت نفت آرامکوی عربستان در جده را هدف قرار داده‌اند. با این حال تاکنون مقامات سعودی از واکنش نسبت به این موضوع خودداری کرده‌اند.  نفت در ماه نوامبر حدود ۲۰ درصد بالا رفته چراکه شرکت‌های دارویی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در آماده‌سازی واکسن کرونا کردند. شرکت آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بایونتک جمعه درخواست کردند واکسن‌شان به‌طور اضطراری تایید شود. مدرنا، دیگر شرکتی که توانسته واکسنی با تاثیر بالای ۹۰ درصدی بسازد نیز گفته به مرحله درخواست تایید اضطراری نزدیک است.  خوشبینی درباره رهایی از پاندمی در دیدرس بازار قرار گرفته و جهش موارد ابتلا به نظر در آینده چند ماهه جای خود را به کاهش آن بدهد. واندانا هری، موسس شرکت مشاوره واندا اینسایتس در سنگاپور به بلومبرگ در این مورد می‌گوید: «ممکن است شاهد ادامه نقاط عطف در پیشرفت درباره واکسن باشیم اما با بدتر شدن احتمالی وضعیت در اروپا و آمریکای شمالی، این موضوع مانند یک طناب کشی (پرچالش) خواهد بود.» اخبار مثبت در مورد واکسن کرونا ساختار بازار نفت را تغییر شکل داده که در آن قراردادهای آتی با سررسید نزدیک رشد بیشتری نسبت به سررسیدهای دورتر می‌کنند.

تحلیلگران آر بی سی شامل مایکل ترن و هلیما کرافت در گزارشی نوشته‌اند تقویت منحنی نمودار بازار آتی نفت یک نشانه برای کاهش دسترسی به عرضه در آینده است. این کارشناسان همچنین گفته‌اند حرکت صعودی بازار یکی از بزرگ‌ترین‌ها در سال‌های اخیر به شمار می‌رود.   جیووانی استونوو، تحلیلگر UBS معتقد است هیجان مثبت ریسک، ضعف دلار و حمله موشکی تایید نشده حوثی‌ها از قیمت نفت حمایت کردند. علاوه بر این، نشانه‌هایی وجود دارد که به‌‌رغم آسیب به تقاضا در اروپا و آمریکا، بازار در حال کاهش موجودی‌ها است و به گفته برخی منابع نفت ذخیره شده در دریا به کمترین میزان از آوریل رسیده است.