برخاستن صنعت خودروهای الکتریکی و گذار به منابع انرژی تجدیدپذیر حتی پیش از شیوع کرونا باعث اصلاحات کاهشی در برآوردها درباره تقاضای بلندمدت نفت می‌شد. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی که هیچ اجماعی در مورد زمان به پیک رسیدن تقاضا وجود ندارد، اصلاح کاهشی پیش‌بینی‌ها یک امتیاز برای جنگ علیه تغییرات اقلیمی به شمار می‌رود و از سوی دیگر می‌تواند بر برنامه‌های حفاری و توسعه منابع جدید در شرکت‌های نفتی اثر منفی بگذارد. در این گزارش به هشت پیش‌بینی شرکت‌ها و موسسات نفتی و انرژی در این مورد پرداخته شده است.

  بی‌پی و پیش‌بینی پیک تقاضا در سال ۲۰۱۹

شرکت بریتانیایی بی پی سه سناریو برای به اوج رسیدن تقاضا طراحی کرده که در سناریوی اصلی شیوع کووید- ۱۹ باعث می‌شود تا سال ۲۰۲۵ حدود ۳ میلیون بشکه در روز و تا سال ۲۰۵۰، ۲میلیون بشکه از تقاضای جهانی نفت کم شود. به گفته این شرکت، دو سناریوی بدبینانه نشان از شتاب گرفتن روند کاهشی مصرف نفت دارد و بر این اساس، تقاضای نفت در سال گذشته میلادی به پیک رسیده است. اما در سناریوی خوش‌بینانه پیک تقاضا حدود سال ۲۰۱۹ رخ خواهد داد.

  اصلاح ۲ تا ۳ ساله اکوینور

شرکت نفت و گاز نروژی اکوینور با جلو کشیدن پیش‌بینی‌اش در این باره از ۲۰۳۰ به ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ معتقد است تقاضا در سال ۲۰۳۰ به ۵/ ۹۹ میلون بشکه در روز می‌رسد و در ۲۰۵۰ این سمت بازار فقط ۸۴ میلیون بشکه در روز در بر خواهد داشت. این شرکت در چشم‌انداز سالانه انرژی خود گفته فرضیات قبلی در مورد به پیک رسیدن تقاضا در سال ۲۰۳۰ ممکن است به چالش کشیده شود.

  زمان بازگشت تقاضا از منظر برنستاین انرژی

تحلیلگران برنستاین می‌گویند برآوردهای صندوق بین‌المللی پول از رشد تولید ناخالص داخلی به معنای بازگشت تقاضای جهانی نفت به سطح ۱۰۰ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ است. این شرکت گفته تقاضا فعلا به پیک نرسیده اما خیلی هم زمان زیادی تا آن باقی نمانده است. برنستاین معتقد است پیک تقاضا در زمانی بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ اتفاق می‌افتد.

  اثر کوتاه و بلند‌مدت قرنطینه بر تقاضا

ریستاد انرژی به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت مشاوره انرژی نروژ پیک تقاضای نفت را در سال ۲۰۲۸ و با حجم روزانه ۱۰۲ میلیون بشکه می‌بیند. پیش از این ریستاد برآورد کرده بود این اتفاق سال ۲۰۳۰ با حجم ۱۰۶ میلیون بشکه در روز بیفتد. به گفته تحلیلگر این شرکت قرنطینه ریکاوری اقتصادی را در کوتاه‌مدت و بلندمدت تضعیف می‌کند و در کنار آن بر رفتار مصرف‌کننده‌های نفت نیز اثر می‌گذارد.

  پیش‌بینی ۱۰ ساله آژانس بین‌المللی انرژی

آژانس می‌گوید پیک تقاضای نفت حتی پیش از این در کشورهای توسعه‌یافته رخ داده اما با افزایش ۹ میلیون بشکه‌ای آن در اقتصادهای در حال توسعه در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۳۰ این مساله جبران می‌شود. رئیس این موسسه، فاتح بیرول به رویترز گفته دوره رشد تقاضای نفت طی ۱۰ سال آینده به پایان خواهد رسید اما در غیاب تغییرات اساسی در خط مشی دولت‌ها، نشانه پیک تقاضا واضح نیست. با این حال، بیرول معتقد است بازیابی اقتصادی منجر به بازگشت تقاضا به سطح پیش از بحران خواهد شد.

  برآورد بانک گلدمن ساکس

این بانک آمریکایی می‌گوید جهش خودروهای برقی، انرژی تجدیدپذیر و بازیافت پلاستیک تقاضای نفت را کاهش می‌دهد اما رشد آن در کشورهای در حال توسعه موجب عقب راندن پیک تقاضا به زمانی پس از ۲۰۳۰ خواهد شد. این بانک افزود: «ما در سناریوی اصلی‌مان که فرض را بر رشد اقتصادی قوی، جمعیت بازارهای نوظهور و قیمت نسبتا پایین نفت می‌گذارد، انتظار به پیک رسیدن تقاضای جهانی نفت قبل از سال ۲۰۳۰ را نداریم.»

  خوش‌بینی اوپک

اوپک که پیش از این دست به پیش‌بینی پیک تقاضا نمی‌زد، اخیرا در اولین برآورد خود گفت تقاضا در دو سال آینده ریکاوری می‌شود و در سال ۲۰۴۰ به اوج خود می‌رشد. این سازمان افزود: «در سطح جهانی انتظار می‌رود تقاضای نفت در دراز‌مدت تقریبا ۱۰ میلیون بشکه در روز افزایش یابد و از ۷/ ۹۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ به ۳/ ۱۰۹ میلیون بشکه در روز در ۲۰۴۰ و به ۱/ ۱۰۹ میلیون بشکه در روز در ۲۰۴۵ برسد.»

  اظهارنظر مبهم رئیس شل

رویال داچ شل از دادن پیش‌بینی مشخص در مورد پیک تقاضا خودداری کرده اما مدیرعامل این شرکت، بن ون بوردن امسال به خبرنگاران گفت پاندمی کرونا ممکن است منجر به پیک تقاضا در سال ۲۰۱۹ شده باشد. او افزود: «زمان زیادی برای ریکاوری تقاضا نیاز است، اگر اصلا ریکاوری شود.» او معتقد است خیلی زود است که در این باره نظر داد اما می‌گوید اثر بحران بر تقاضای انرژی حتی پس از گذر از آن سال‌ها باقی می‌ماند.