نماینده زرند و کوهبنان می‌گوید: با به بهره‌برداری رسیدن طرح توسعه پالایشگاه بندرعباس و همچنین سه فاز ستاره خلیج فارس به صادر‌کننده بنزین تبدیل می‌شویم. حسین امیری خامکانی درگفت وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به دعوت وزیر نفت از اعضای کمیسیون انرژی مجلس برای بازدید از پالایشگاه‌ها گفت: با حضور وزیر نفت در کمیسیون انرژی بحث خودکفایی در تولید بنزین و سایر فرآورده‌ها بررسی شد. آقای زنگنه گزارشی از پالایشگاه‌ها از جمله ستاره خلیج فارس دادند و دعوت کردند که اعضای کمیسیون بازدیدی از این پالایشگاه داشته باشند که مورد استقبال همکاران قرار گرفت. نماینده زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: جمعی از اعضای کمیسیون اقتصادی به همراه آقای کاظمی معاون پالایش و پخش وزارتخانه بازدیدی از طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه بندرعباس و احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس داشتند. این نماینده مردم درمجلس نهم گفت: در بازدید به عمل آمده پیدا بود که طرح توسعه پالایشگاه بندرعباس و نیز ساخت ستاره خلیج فارس فعال هستند. امیری خامکانی افزود: براساس گزارشی که ارائه شد پالایشگاه بندرعباس در سایر فرآورده‌ها بجز بنزین از سال قبل به صادرات پایدار رسید و در بنزین تقریبا از تیرماه امسال از ۵/ ۸ میلیون لیتر به ۱۲میلیون لیتر روزانه خواهد رسید که نصف آن یعنی حدود ۶ میلیون لیتر یورو ۴ است.

بهره‌برداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نیمه اول سال

وی گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس در ۳ فاز در حال احداث است هر فاز ۱۲ میلیون لیتر که جمعا ۳۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ به سبد بنزین کشور اضافه می‌شود. امیری خامکانی افزود: فاز اول این پالایشگاه هم در نیمه اول امسال احتمالا در تیرماه به بهره‌برداری برسد یعنی ۱۲ میلیون لیتر یورو۴ به بنزین کشور اضافه شود. وی با بیان اینکه در شرایط عادی متوسط ۷۰ میلیون لیتر روزانه مصرف بنزین داریم، افزود: در زمان پیک، مصرف بنزین به بالای ۱۰۰ میلیون لیتر هم می‌رسد مثل ایام عید امسال. امیری خامکانی افزود: رشد مصرف سالانه حدود ۵/ ۲ درصد است که پیش‌بینی می‌شود امسال اضافه نشود، ولی در گازوئیل رشد مصرف احتمالا امسال کاهش داشته باشد. وی گفت: حدود ۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر روزانه در ۹ پالایشگاه تهران، اراک، اصفهان، بندرعباس، تبریز، شازند، کرمانشاه، شیراز، آبادان تولید می‌شود که به زودی ستاره خلیج فارس به‌عنوان دهمین اضافه می‌شود.


ایران صادرکننده بنزین می‌شود

امیری خامکانی افزود: قاعدتا در نیمه اول امسال طرح توسعه بندرعباس و فاز اول ستاره خلیج فارس که به بهره‌برداری برسد به خودکفایی می‌رسیم و طرح‌های توسعه سایر پالایشگاه‌ها و دو فاز دوم و سوم ستاره هم به ثمر برسد به صادر‌کننده بنزین تبدیل می‌شویم البته لازمه‌اش این است که مصرف را مهار کنیم و راندمان پالایشگاه‌ها را بالا ببریم. وی با بیان اینکه در افزایش راندمان پالایشگاه‌ها و کاهش تولید مازوت حرکت جدی شروع شده، گفت: یکی از دغدغه‌های پالایشگاهی در دنیا و در برنامه وزارت نفت براساس راندمان و تکنولوژی پالایشگاهی کاهش تولید مازوت به‌عنوان محصول جانبی است. الان تقریبا 26درصد محصولات ما مازوت است. وی گفت: برنامه‌هایی وجود دارد که تولید مازوت کاهش یابد و به بنزین تبدیل شود. مازوت بیشتر صادر می‌شود، با سپرده‌گذاری و ارتقای تکنولوژی مصرف مازوت در دنیا کم شده باید به بنزین تبدیل شود حتی مصرف کشتی‌ها این روزها به سمت LNG سوق داده شده است. امیری‌خامکانی افزود: دغدغه بعدی در مدیریت مصرف و محیط زیست استفاده دیزل در سواری‌هاست، اروپا به 55درصد رسیده ما هم باید لحاظ کنیم و افزایش دهیم.