گروه نفت و پتروشیمی: بعد از افت قیمت نفت در روز دوشنبه در واکنش به خبر برکناری النعیمی (وزیر نفت سابق عربستان سعودی) و رشد شاخص دلار، قیمت نفت در مسیر افزایشی قرار گرفت. به‌طوری‌که در ساعات ابتدایی معاملات روز پنج‌شنبه نفت خام آمریکا (نفت شاخص در بازار نیویورک) بعد از گذشت ۶ ماه دوباره به قیمت ۴۷ دلار در هر بشکه رسید و سقف جدیدی را در سال جاری تجربه کرد. این در حالی بود که در ادامه، به دلیل سودگیری معامله‌گران، رشد شاخص دلار و سخنان وزیر انرژی روسیه مبنی بر عدم متعادل شدن عرضه و تقاضای نفت تا نیمه نخست ۲۰۱۶، این رشد محدود شد و نفت در ساعت ۱۹روز گذشته به قیمت ۰۳/ ۴۶ دلار بر بشکه معامله می‌شد. با توجه به تقابل عوامل کوتاه‌مدت و بلندمدت در بازار نفت، به نظر می‌رسد نفت در شرایط کنونی در محدوده ۴۰ تا ۵۰ دلاری نوسانات خود را ادامه دهد.

استارت رشد قیمت نفت در روز سه‌شنبه با انتشار خبر اختلال در عرضه نفت نیجریه خورد. در واقع بعد از بمب‌گذاری در یکی از سکوهای نفتی متعلق به شرکت آمریکایی شورون در میادین نفتی نیجریه که روزانه بیش از ۹۰ هزار بشکه نفت استخراج می‌کرد، تولید نفت این کشور به کمتر از ۷/ ۱ میلیون بشکه رسید که کمترین میزان طی ۲۲ سال اخیر است. اما روز چهارشنبه با انتشار آماری از حجم ذخایر نفت آمریکا دومین جرقه مثبت در بازار نفت زده شد. بر اساس آخرین آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، حجم ذخایر نفت تجاری این کشور در هفته منتهی به ۶ مه (۱۷ اردیبهشت)، برای نخستین بار در بیش از یک ماه اخیر کاهش یافت. افت ۴/ ۳ میلیون بشکه‌ای حجم این ذخایر، سطح ذخیره نفت را به ۵۴۰ میلیون بشکه رساند که ۵۵ میلیون بشکه نسبت به زمان مشابه سال پیش بیشتر است. اما روز پنج‌شنبه انتشار خبر آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) بیشترین تاثیر را در رشد قیمت نفت داشت. IEA در گزارش خود اعلام کرد که رشد تقاضا بیش از پیش‌بینی‌های قبلی این سازمان بوده که عمده این رشد تقاضا از سوی هند و دیگر اقتصادهای نوظهور رخ داده است.

از سویی کاهش عرضه کشورهای غیر عضو اوپک و همچنین شروع کاهش حجم موجودی ذخایر نفتی در نیمه دوم سال موجب خواهد شد که تعادل در بازار نفت سریع‌تر از آنچه گمان می‌شد، رخ دهد. آژانس همچنین پیش‌بینی کرد که میانگین سالانه عرضه کشورهای غیر اوپک در سال ۲۰۱۶ افت ۸۰۰ هزار بشکه‌ در روز را تجربه کنند. در قسمتی دیگر از گزارش آژانس به افزایش قابل توجه تولید نفت ایران اشاره شده است. تولید نفت ایران بعد از اجرایی شدن برجام رشد ۷۰۰ هزار بشکه‌ای داشته؛ با این حال این رشد عرضه از سوی ایران نتوانسته بر قیمت نفت اثر منفی زیادی بگذارد، چراکه در مقابل، اختلال عرضه در تولید نفت نیجریه، لیبی و ونزوئلا اثر رشد تولید نفت ایران را خنثی کرده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نظر می‌رسد کف قیمتی در بازار نفت بیشتر از قبل شده است و اخبار منفی موجب سقوط نفت به زیر این کف قیمتی نمی‌شود که مهم‌ترین عامل آن افزایش خوش‌بینی‌ها به متعادل شدن عرضه و تقاضای نفت در آینده (کاهش تولیدات نفت‌های پرهزینه) است. از سوی دیگر، سقف قیمتی در بازار به وجود آمده که مهم‌ترین عامل آن سطح بالای ذخایر نفتی جهان و نگرانی از عرضه این حجم از نفت با توجه به رشد اخیر قیمت‌ها است.