تسنیم: خبرگزاری رویترز بر‌اساس منابع غیر‌رسمی اعلام کرد کل صادرات نفت ایران به آسیا در ماه مه ‌میلادی حدود ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.در حالی که تهران تلاش‌های خود را برای بازپس‌گیری سهم خود از بازار نفت افزایش داده، صادرات نفت این کشور در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از ۱۳ درصد افزایش یافته است. این نشان می‌دهد که افزایش صادرات نفت ایران به هند و کره جنوبی، کاهش قابل توجه خرید نفت ژاپن از ایران را جبران کرده است.این آمارها که با داده‌های بارگیری نفت که پیش‌تر خبرگزاری رویترز به دست آورده بود همخوانی دارد تایید می‌کند که ایران سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، بعد از لغو تحریم‌ها در حال بازپس‌گیری سهم خود از بازار نفت است.

اگر ژاپن در ماه مارس بارگیری‌ها از ایران را به دلیل نگرانی‌های بیمه‌ای متوقف نمی‌کرد، واردات نفت مشتریان آسیایی از ایران در ماه آوریل بیشتر از این رقم ‌بود. ظاهرا نگرانی‌های بیمه‌ای ژاپن اکنون حل شده است.ژاپن روز گذشته میزان واردات نفت خود از ایران در ماه آوریل را اعلام کرد. پیش‌تر چین، هند و کره جنوبی نیز آمارهای واردات نفت خود را اعلام کرده بودند. براساس آمارهای رسمی و داده‌های به دست‌آمده از ردگیری نفتکش‌ها، بزرگ‌ترین‌ مشتریان نفت ایران در ماه آوریل مجموعا روزانه ۳/ ۱ میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود کل صادرات نفت ایران به آسیا در ماه مه حدود ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کند. در سال‌های قبل از ۲۰۱۲، ایران روزانه حدود ۵/ ۲ میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد که بیش از نیمی از آن به آسیا و عمدتا کشورهای چین، کره جنوبی، هند و ژاپن می‌رفت.با توجه به اینکه دیگر رقبای ایران در خاورمیانه نیز در تلاش برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار هستند، احتمالا حفظ روند افزایشی صادرات نفت ایران در ماه‌های آینده دشوار خواهد بود.

واردات نفت چین از ایران در ماه آوریل با بیش از ۵ درصد افزایش به بیش از ۶۷۰ هزار بشکه در روز رسید. همچنین واردات نفت کره جنوبی از ایران نیز نزدیک به ۹۰ درصد افزایش داشت و به ۲۳۷ هزار بشکه در روز رسید. خرید نفت ژاپن از ایران ۷۲ درصد کاهش یافت و به کمتر از ۲۰ هزار بشکه در روز رسید.