فروکش آتش در ماهشهر

گروه نفت و پتروشیمی: بعد از حدود ۶۰ ساعت تلاش نفسگیر، بالاخره صبح روز شنبه شعله‌های آتش در پتروشیمی بوعلی سینا فروکش کرد. غائله بوعلی در حالی پایان یافت که خوشبختانه هیچ‌گونه آسیب جانی از خود به جای نگذاشت و وزیر نفت از بازگشت به شرایط عادی این واحد پتروشیمی ظرف ۳ هفته آینده خبر داده است. با این حال این حادثه بیش از ۶۰ میلیون یورو خسارت مالی را به همراه داشته که شرکت بیمه ایران موظف به پرداخت آن است.

پتروشیمی بوعلی سینا واقع در بندر ماهشهر از حدود ساعت ۶ عصر روز چهارشنبه دچار حریقی شد که تا صبح روز گذشته ادامه داشت. بر اساس اظهارات محمد رضایی، مدیر بیمه‌های آتش سوزی بیمه ایران نقص فنی یکی از پمپ‌های سه گانه برج تقطیر موجب ایجاد بخار مواد اشتعال‌زا به‌صورت ابر شده که به کوره مجاور سرایت و باعث آتش‌سوزی می‌شود. در خلال این آتش سوزی شایعات زیادی منتشر ‌شد که ترس و واهمه مردم از این واقعه را به همراه داشت. به‌طور مثال برخی شائبه خرابکاری به‌عنوان عامل این آتش‌سوزی را منتشر می‌کردند و برخی دیگر خبر از تخلیه شهر ماهشهر به دلیل احتمال گسترش آتش به دیگر واحدهای پتروشیمی واقع در این شهر یا سمی بودن گازهای ناشی از آتش‎سوزی می‌دادند. با پایان این حادثه که از لحاظ وسعت طی چند سال اخیر در صنعت ایران بی سابقه بود، رئیس‌جمهوری، وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و بسیاری دیگر از مسوولان، از همه آتش‌نشانان و کارکنان شجاع و فداکاری که در این چند روز برای اطفای حریق تلاش کرده‌ بودند، قدردانی کردند.

زنگنه که از بامداد روز جمعه در ماهشهر حاضر و بر عملیات اطفای حریق از نزدیک نظارت می‌کرد، با مهار آتش در کنار بقایای مخزن ٢٠٠١c حاضر شد و ضمن تشکر از کسانی که برای خاموشی شعله‌‍‌های آتش تلاش کرده بودند از بازگشت پتروشیمی بوعلی سینا به وضعیت عادی ظرف دو تا سه هفته آینده خبر داد، البته وی تاکید کرد که شروع به کار مجدد برج پارازایلین این واحد پتروشیمی زمان بیشتری خواهد برد. به گفته زنگنه برنامه‌ریزی برای رفع مشکل و راه‌اندازی مجدد این فاز از امروز آغاز می‌شود. زنگنه مدیریت بحران و فرماندهی عملیات اطفای حریق آتش نشانی برای خاموش کردن پتروشیمی بوعلی سینا را بسیار درست و حرفه‌ای ارزیابی کرده است و در تشریح عملیاتی که در این چند روز در ماهشهر انجام شد، می‌گوید: تیم آتش‌نشانی باید پس از خاموش کردن برج پارازایلین، دو مخزن پر از مواد هیدروکربوری را خاموش می‌کرد که یکی از آنها صبح پنجشنبه (١٧ تیرماه) خاموش شد، اما آتش‌سوزی مخزن دیگر(٢٠٠١c) تا بامداد روز گذشته ادامه یافت.

به گزارش «شانا» زنگنه با اشاره به اینکه عملیات خاموش کردن آتش در مخزن ٢٠٠١c با وجود چند بار حمله به این مخزن نتیجه نداشت، افزود: بنابراین انتقال بخشی از ذخیره مخزن در دستور کار قرار گرفت که این انتقال به درستی انجام شد. وی مهم‌ترین بخش عملیات را خنک کردن مخازن ال‌پی‌جی، بنزن، لایتنت و نفتا عنوان کرد و افزود: خنک نگهداشتن این مخازن کار بسیار سنگینی بود که از سوی کارکنان پتروشیمی بوعلی سینا، شهید تندگویان، بندر امام، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، سازمان بنادر و استانداری خوزستان انجام شد تا دما و فشار در این مخازن بالا نرود. در حالی که وزیر نفت اعلام کرده است که آتش در مخزن ۲۰۰۱ ساعت ۲ بامداد خاموش شده است، فرمانده عملیات مشترک مهارآتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا، علی صفی خانی، از ادامه عملیات برای اطمینان از امن بودن موقعیت تا ساعت ۵ بامداد روز گذشته خبر داد. وی با اعلام اینکه هم اکنون مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا به وضع عادی برگشته است، اعلام کرد: به دلیل اطمینان، امروز (شنبه، ١٩ تیرماه) هم به آتش نشانان گفته شده است که آمادگی کامل داشته باشند، هرچند مشکلی وجود ندارد اما باید همیشه آماده باشیم.