گروه نفت و پتروشیمی: روز یکشنبه وزیر نفت در جلسه غیر‌علنی مجلس شورای‌اسلامی حاضر شد و درخصوص چند و چون قراردادهای نفتی توضیحاتی ارائه داد. به‌نظر می‌رسد توضیحات بیژن زنگنه تا حدود زیادی نظر نمایندگان مجلس را جلب کرده است. غالب کارشناسان نفتی بر این باورند که به دلیل نیاز شدید کشور به جذب سرمایه تعلل بیش از این در اجرایی شدن قراردادها جایز نیست.

اختلافات در جزئیات است

به گزارش «ایرنا» وزیرنفت بر این باور است مجلس و دولت در زمینه الگوی قراردادهای جدید نفتی با یکدیگر تعامل دارند و اختلاف‌نظرها در سطح کلان نیست.

نیاز 100 میلیارد دلاری صنعت نفت

به گزارش «شانا» مدیرامور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه کشور برای افزایش حداکثری برداشت از مخازن نفتی نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی است، گفت: تاخیر در توسعه میدان‌های مشترک ضربات جبران‌ناپذیری به کشور تحمیل می‌کند. سید‌محسن قمصری با اشاره به برآوردهای صورت‌گرفته در زمینه ذخایر مالی، اظهار کرد: صنعت نفت نیاز به ۱۰۰ میلیارد دلار منابع مالی دارد که این رقم نیازمند تامین در قالب سرمایه‌گذاری خارجی است. قمصری با تاکید بر اهمیت جذب سرمایه‌گذار خارجی گفت: این امر صرفا تامین منافع بخش مالی را شامل نمی‌شود، بلکه به همراه بحث فاینانس، موضوع انتقال دانش فنی هم به دنبال خواهد داشت.

وفاق بر سر منافع ملی

به گزارش «شانا» کارشناس ارشد اقتصاد انرژی تاکید کرد: امروز با توجه به وضع تولید از میدان‌های مشترک نفت و گاز، منافع ملی حکم می‌کند جناح‌های مختلف بر سر قراردادهای جدید نفتی و گاز با هم وفاق ملی کنند تا میدان‌های مشترک توسعه یابد و پول نفت به حساب سرمایه ملی برود نه جیب کشورهای همسایه! به گفته علی شمس‌اردکانی، باید از بهانه‌جویی‌های غیر‌نفتی در قراردادهای نفتی در امضای قرارداد‌ها کاست و تنها جذب سرمایه و افزایش تولید ملاک مذاکره باشد چراکه اگر ایران نتواند سرمایه مورد نیاز برای توسعه صنایع نفت و گاز خود را جذب کند، این سرمایه وارد دیگر کشورهای تولیدکننده نفت که رقیب ما هستند، می‌شود که در مذاکره انعطاف بیشتری از خود نشان می‌دهند.

تعهد 20 ساله تولید نفت

به گزارش «شانا» الگوی جدید قراردادهای نفتی، پیمانکار را به‌واسطه حضور بلندمدت برای بیش از ٢٠ سال به تولید از مخزن متعهد می‌کند. بیژن مستقل، استاد دانشگاه با بیان اینکه الگوی جدید قراردادی نفت که خود قراردادی خدماتی است، در ادامه رویه استفاده از قراردادهای خدماتی از جمله بیع‌متقابل طراحی شده و قالب کلی آن نظیر بیع‌متقابل است، ادامه داد: الگوی جدید قراردادی تنها در چند مورد با بیع متقابل متفاوت است و در آن، ریسک توقف تولید طولانی مدت مخزن در صورت تخلف یا نبود برنامه‌ریزی صحیح پیمانکار به درآمدهای پیمانکار مرتبط می‌شود.

خلق ثروت با سرمایه‌گذاری در نفت

به گزارش «ایسنا» سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با ابراز امیدواری نسبت به اینکه هر چه زودتر تکلیف قراردادهای نفتی با هدف سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و خلق ثروت به سرانجام برسد، گفت:‌ وزیر نفت قول داده تا زمانی که نظرات رهبری، سران نظام و کارشناسان در قراردادها اعمال‌نشده و دغدغه‌ها برطرف نشود کار تدوین قرارداد‌ها به اتمام نرسد. حسین امیری‌خامکانی با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس روز یکشنبه برای بررسی قراردادهای نفتی گفت: طبق توضیحات وزیر نفت ایرادات و انتقادات وارده به قراردادهای نفتی در حال بر طرف شدن است. وی تاکید کرد که اکثر نمایندگان مجلس به این موضوع آگاه هستند که سرمایه‌گذاری در صنعت نفت یک نیاز است چون منابع کشور عمدتا صرف هزینه‌های جاری می‌شود و تنها ۱۰ درصد منابع عمرانی داده می‌شود. باید با سرمایه‌گذاری در صنعت نفت خلق ثروت کرد تا بتوان رونق اقتصادی را بیشتر کرد.

سیاسی‌کاران اقناع نشدند

به گزارش «ایسنا» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تسریع در اجرای قراردادهای نفتی گفت: منتقدانی که منصفانه به این موضوع نگاه می‌کنند، در مورد قراردادهای نفتی قانع شدند، اما بعضی‌ها هم خیلی سیاسی به موضوع نگاه می‌کنند و متاسفانه موضوع قراردادهای نفتی قدری سیاسی شده است. غلامرضا تاجگردون با بیان اینکه بسیای از ایرادات وارده به قراردادهای نفتی اصلاح‌شده است،‌ خاطر‌نشان کرد: به‌عنوان مثال دیوان محاسبات ۵۱ مورد ایراد به قراردادها گرفته بود که ۴۹ مورد رد شد. همچنین رفت و برگشت‌های مختلفی بین نهاد نظارتی صورت گرفت که منجر به اصلاحات اساسی شد و نهایتا هیات‌ تطبیق مصوبات در مجلس اصلاحات لازم را انجام داد و آن را به دولت ارجاع کرد.

غرض‌ورزی سیاسی در انتقاد از قراردادها

به گزارش «ایسنا» سخنگوی فراکسیون امید مجلس ممانعت از اجرای قراردادهای جدید نفتی را غرض‌ورزی سیاسی توصیف کرد و گفت: جا داشت منتقدان این قراردادها که بعضا از نمایندگان دوره گذشته هستند، دردولت قبل نسبت به قراردادهای یک‌طرفه و یک‌جانبه که خسارت‌هایی را به کشور وارد کرد، حساسیت نشان می‌دادند. بهرام پارسایی اظهار کرد: کسانی که اکنون نسبت به قراردادهای نفتی حساسیت نشان می‌دهند در دوره قبل که قراردادهای یک‌طرفه و یک‌جانبه‌ای منعقد شد و منابع کشور را هدر داد و ضرر و زیانی به کشور وارد کرد در مجلس حضور داشتند و جا داشت آن موقع به این قراردادهای ناعادلانه واکنش نشان می‌دادند و می‌پرسیدند این همه درآمد نفتی در کجا هزینه شده است.

وی افزود: با توجه به گزارش کامل و جامعی که وزیر نفت درباره قراردادهای نفتی به نمایندگان ارائه کرد از این به بعد هرگونه کارشکنی و ممانعت از اجرای این قراردادها غرض‌ورزی سیاسی است و گویی می‌خواهند دولت به هرقیمتی موفق نشود.

حیات صنعت نفت در گرو جذب سرمایه

به گزارش «شانا» مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب حیات صنعت نفت را به مواردی همچون منابع مالی و دسترسی به تازه‌ترین دستاوردهای روز دنیا وابسته می‌داند. به گفته عبدالرضا دبیری، اکنون از نظر منابع مالی با محدودیت همراه هستیم که مدل جدید قراردادهای نفتی باید جذابیت کافی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی را داشته باشد و از سوی دیگر باید منافع ملی را به‌طور کامل حفظ کند که تصور بنده این است که این قراردادها بر‌اساس این چهارچوب تهیه شده است.