گروه بنگاه‌ها: نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: عمده آلایندگی‌ها را نیروگاه‌ها تولید می‌کنند، بنابراین نیازمند احیا و افزایش راندمان مصرف سوخت در این بخش هستیم.آرش نجفی در یک نشست خبری با بیان این نکته که بخش عمده‌ سوخت کشور توسط نیروگاه‌ها و با راندمان پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: در چنین شرایطی استفاده از تکنولوژی روز بسیار ضروری است. وزارت نیرو راندمان نیروگاه‌ها را ٣٦ تا ٣٧ درصد برآورد کرده در حالی که معتقدیم راندمان موجود پایین تر از این ارقام است و باید برای صیانت از انرژی، اقدامات بهتری صورت گیرد.

رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی با تاکید بر اینکه ارتقای توان و تکنولوژی و سرمایه‌گذاری در این بخش در اقتصاد پایدار می‌تواند موثر باشد، تشریح کرد: سرمایه‌گذاران بخش نیرو و برق به دلیل درگیری با نرخ بهره، نرخ سود پولی و عدم وصول مطالباتشان از وزارت نیرو تمایلی به سرمایه‌گذاری در این بخش ندارند. نجفی تاکید دارد که سرمایه‌گذاران بخش نیرو و برق از کار اقتصادی نتیجه مطلوبی نمی‌گیرند، در واقع سرمایه‌گذارانی که در حوزه نیروگاه‌های کوچک وارد شده‌اند، به‌طور عمده با تکنولوژی‌ متوسط دنیا کار کرده‌اند و مشکلات متعدد ناشی از تحریم‌ها طی سال‌های گذشته خیلی از سیستم‌ها را ناکارآمد یا کم‌ کارآمد کرده است. نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با معرفی سیستم‌های تهویه متبوع گازسوز فری E، اظهار کرد: هدف ما از معرفی این سیستم این است که در تعاملات با شرکت‌های معتبر دنیا بهترین تکنولوژی‌ها را برای استفاده در کشور فرآیندسازی کنیم. بنابراین، آماده‌ایم تا به‌عنوان سرمایه‌پذیر بستر منطقی را برای آن فراهم کنیم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: بخش عمده‌ای از سوخت کشور در نیروگاه‌ها با راندمان بسیار کم مصرف می‌شود و بخش عمده آلاینده‌ها را اگر چه به اتومبیل‌ها نسبت می‌دهیم، نیروگاه‌های ما ایجاد می‌کنند. باید تلاش کنیم، تا نیروگاه‌ها احیا و راندمان را در این بخش بالا ببریم. فرسوده و قدیمی بودن تکنولوژی‌های مورد استفاده در صنعت انرژی موجب پایین بودن راندمان سوخت در کشور شده است. در عین حال متاسفانه برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی با چالش مواجهیم.در ادامه فرزاد کیاست، رئیس هیات مدیره (AKT) و عضو انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز خاطرنشان کرد: بعد از برچیده شدن تحریم‌ها اتفاق خوبی که افتاده توانستیم اعتماد برخی از دوستان را جلب و تکنولوژی‌های روز را وارد کشور کنیم که بسیاری از آنها در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی هستند.