گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) از آغاز ارسال نفت تولیدی میدان آذر به تاسیسات بهره‌برداری دهلران خبر داد. بهزاد محمدی با اشاره به ارسال نفت تولیدی طرح توسعه‌ای میدان آذر (در منطقه صفر مرزی با عراق) به تاسیسات بهره‌برداری دهلران گفت: همزمان با حضور مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و پس از انجام هماهنگی‌های لازم، این شرکت و شرکت نفت مناطق مرکزی به‌عنوان دریافت‌کننده نفت تولیدی، انتقال نفت آذر انجام و از آنجا به مبادی صادراتی کشور منتقل می‌شود. مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت با اشاره به آغاز پروژه توسعه‌ای میدان مشترک آذر از سال ۱۳۹۱ گفت: «این طرح در قالب یک کنسرسیوم داخلی متشکل از شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت(OPIC) و شرکت اویک (OIEC) با مدیریت اویک اجرایی و عملیات اجرایی توسعه این میدان به شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر محول شد.» وی افزود: پیش از این طرح جامع توسعه میدان آذر در سال ۱۳۸۶ از سوی یک شرکت نروژی و یک شرکت اروپایی ارائه شد اما در نهایت شرکت مهندسی نفت کیش که از شرکت‌های فرعی گروه اویک است، مبنای قرارداد این کنسرسیوم با شرکت نفت قرار گرفت.

محمدی با اشاره به شتاب‌بخشی به طرح توسعه میدان آذر در سال ۱۳۹۵ به ویژه در نیمه دوم امسال، پیشرفت‌های حاصله در بخش حفاری و سطح الارض را مناسب توصیف کرد و گفت: بر اساس برنامه هدف‌گذاری شده باید تا نیمه نخست اسفندماه تولید ۱۵ هزار بشکه‌ای را محقق می‌کردیم، این در حالی است که از ۸ اسفندماه با آماده‌سازی تولید ۴ حلقه چاه از مجموع ۱۹ حلقه چاه میدان آذر، این مهم یک هفته زودتر از موعد انجام شد. وی ادامه داد: همزمان با تکمیل تاسیسات سرچاهی چهار حلقه چاه حفاری شده و آماده‌سازی واحد فرآورش نفت، صادرات نفت از میدان نفتی آذر به سمت تاسیسات دهلران محقق شد.

به گفته محمدی نفت تولیدی از میدان مشترک آذر با استفاده از ۱۲۹ کیلومتر خط لوله ۱۶ اینچ به تاسیسات بهره‌برداری دهلران منتقل می‌شود. به گفته وی، با برنامه ریزی‌های انجام شده آبان ماه ۱۳۹۷ شاهد تحقق تولید ۶۵ هزار بشکه نفت از میدان مشترک آذر با عراق که از آن با عنوان پیچیده‌ترین و سخت‌ترین سازند زمین‌شناسی ایران نام می‌برند، خواهیم بود. مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت اعلام کرد: در طرح توسعه میدان مشترک آذر، تجربیات بسیار ارزشمندی در حوزه اسیدکاری و شکافت اسیدی کسب کردیم که این تجربیات را می‌توانیم در اجرای فاز دوم این پروژه و در نهایت دستیابی به تولید صیانتی این طرح استفاده کنیم. میدان نفتی آذر در نزدیکی شهر مهران و در بلوک اکتشافی اناران قرار دارد که در سال ۱۳۸۵ کشف شد. این میدان در نقطه صفر مرزی قرار دارد و یکی از پیچیده‌ترین میدان‌های نفتی ایران از جهت ساختار است. توسعه این میدان زیر نظر شرکت متن به‌عنوان کارفرما و کنسرسیوم داخلی متشکل از شرکت OPIC و OIEC ادامه دارد.