دنیای اقتصاد: سومین روز از بیست‌ودومین دوره نمایشگاه صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش درحالی‌که همچنان با استقبال فعالان این صنعت مواجه شد که حاشیه‌های جذاب‌تر از متن داشت. در این روز دو تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت‌ ملی نفت ایران و دو شرکت داخلی و خارجی برای مطالعه طرح توسعه چند میدان نفتی کشور به امضا رسید. از طرفی وزیر نفت نیز به وعده خود در افتتاحیه نمایشگاه عمل کرد و بخش مهمی از وقت خود را در روز یکشنبه به دیدار با صنعتگران و سازندگان کالاهای صنعت نفت اختصاص داد و شنوای دغدغه‌ها و مشکلات آنها شد.

روز دیدار با سازندگان داخلی

آنطور که بیژن زنگنه گفته است، از صبح دومین روز نمایشگاه در آنجا حضور داشته و تا بعد‌از‌ظهر با بیش از ٣٠ شرکت صنعتی ملاقات کرده است. دیدار وزیر نفت با صنعتگران صنعت نفت در حاشیه نمایشگاه مانند دیدار سال گذشته در سکوت خبری و بدون خبرنگاران برگزار شده است. با این تفاوت که سال گذشته به این منظور جلسه‌ای مشترک با همه شرکت‌های فعال در ساخت تجهیزات نفتی برگزار شد، ولی امسال وزیر‌نفت به‌طور جداگانه با آنها دیدار داشته است. وی در گفت‌وگو با «شانا» با اعلام اینکه از صبح در نمایشگاه حضور داشته اما به‌دلیل کمبود وقت توانسته تنها از بخش کوچکی از نمایشگاه بازدید کند، گفته است: ظرفیت‌های عظیمی برای ساخت و اجرای پروژه‎ها در صنعت نفت کشور ایجاد شده است که بیشتر آنها شرکت‌های توانمندی هستند. وزیرنفت با بیان اینکه برای این ظرفیت‌ها باید به‌دور از حرف و شعار کار ایجاد کرد، افزود: تعریف پروژه یکی از این کارهاست که پول زیادی نیاز دارد. زنگنه اجرای قراردادهای نفتی را یکی از راه‌های ایجاد اشتغال برای صنعتگران داخلی دانست که در توسعه صنعت نفت در بخش بالادستی، پتروشیمی، نوسازی و بهسازی پالایشگاه و ایجاد پالایشگاه‌های دیگر اثرگذار است.

امضای دو تفاهم‌نامه در حاشیه نمایشگاه

اما اتفاق مهم دیگری که در حاشیه نمایشگاه رخ داد، امضای دو تفاهمنامه مطالعاتی(MoU) توسط معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت بود. یکی از این تفاهمنامه‌ها با مدیرعامل شرکت نفت فیلیپین(PNOC EC) برای مطالعه میدان‎های پازنان و فاز سوم دارخوین و دیگری برای مطالعه سه میدان چشمه‌خوش، پایدار غرب و سوسنگرد با مدیرعامل ایدرو امضا شد. به گفته غلامرضا منوچهری، علاوه‌بر دو تفاهمنامه روز گذشته، تا پایان نمایشگاه چهار تفاهمنامه جدید دیگر امضا خواهد شد.

منوچهری با بیان اینکه تاکنون ۲۴ تفاهمنامه مطالعاتی با هدف ازدیاد برداشت از میدان‌های نفت و گاز با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا شده است، افزود: از این تعداد ۲۰ تفاهمنامه با شرکت‌های بین‌المللی و ۴ تفاهمنامه با شرکت‌های داخلی امضا شده است. معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: بر اساس تفاهمنامه‌های مطالعاتی امضا شده، شرکت ملی نفت ایران ۷۵ پروپوزال مطالعاتی دریافت می‌کند که تا کنون ۲۰‌مورد از آنها دریافت شده است. وی با بیان اینکه بخش قابل‌توجهی از مطالعات متمرکز بر حوزه ازدیاد برداشت است، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد امکان افزایش سه میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت ایران وجود دارد و این برنامه‌ریزی‎ها برای تثبیت و ارتقای جایگاه ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و جهان در نظر گرفته شده است. به گفته وی هر یک درصد افزایش ضریب بازیافت به معنای اضافه شدن ۵/ ۷ میلیارد بشکه نفت به ذخایر اثبات شده کنونی(۱۷۰ میلیارد بشکه) است، بنابراین توجه به حوزه افزایش ضریب برداشت اهمیت بسیاری دارد. معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه هم‌اکنون ضریب بازیافت نفت در دریای شمال از ٥٠ درصد هم فراتر رفته است، افزود: اگرچه ضریب بازیافت به عواملی از جمله طبیعت مخزن هم بستگی دارد، اما نباید از بهره‌مندی از فناوری‌های روز به این منظور غافل شد.

به گفته وی ظرف دو سال آینده ۸۰ میلیارد دلار در بالادست صنعت نفت کشور قرارداد امضا خواهد شد که بازار کاری به ارزش ٥٠ میلیارد دلار برای شرکت‌ها و پیمانکاران داخلی ایجاد می‌کند و موجی از توسعه و اشتغال‌زایی برای کشور به همراه دارد.

گاز هم به زاهدان رسید هم به زاهدانی‌ها

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران به برخی انتقادات به گازرسانی زمستان گذشته به زاهدان مبنی بر اینکه «گاز به زاهدان رسید، به زاهدانی‌‌ها نه» واکنش نشان داد. حمیدرضا عراقی با بیان اینکه بعید می‌دانم این اظهارات را افراد از روی آگاهی گفته باشند، گفت: مگر می‌شود اول گاز را به زاهدانی‌ها رساند و بعد گاز را به شهر زاهدان؟ ابتدا باید گاز به شهر برسد، سپس انشعاب‌ها و شبکه‌ها انجام و مردم مشترک شرکت ملی گاز شوند. وی با بیان اینکه هم‌اکنون روزانه ٧٠ تا ١٠٠ علمک در زاهدان نصب می‌شود، ادامه داد: گازرسانی به نیروگاه زاهدان انجام شده است و بستر مناسب در نیروگاه برای استفاده از گاز تا ابتدای خردادماه آماده‌سازی‌ می‌شود. به گفته عراقی این سخنان ناآگاهانه نشان می‌دهد گویندگان آن شهد و لذتی که در کمک به مردم است را متوجه نشده‌اند. وی افزود: گاز هم به زاهدان رسیده است و هم به زاهدانی‌ها.

عراقی در ادامه اظهاراتش به نقش پر‌رنگ گاز‌رسانی به نیروگاه‌ها در کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی کشور و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی اشاره کرد. به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز، یکی از اهداف IGO و کشورهای پیشرفته جهان، اتصال نیروگاه‌ها به گازطبیعی برای کاهش آلودگی محیط زیست است که منفعت اقتصادی زیادی نیز برای کشور داشته است. وی با بیان اینکه نیروگاه‌های کشور حدود ٤٧درصد سوخت میان تقطیر در ابتدای سال ٩٢ مصرف می‌کردند، افزود: «هم‌اکنون این رقم به زیر ١٠ درصد کاهش یافته است. یعنی از سال ۹۲ تا کنون ١٨ میلیارد دلار صرفه‌جویی در سوخت میان تقطیر از طرف نیروگاه‌های کشور داشته‌ایم.» معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه براساس برنامه ششم، حدود ٢٠٠ میلیون مترمکعب گاز باید صادر شود، گفت: هم‌اکنون این ظرفیت وجود دارد و مذاکرات با عراقی‌ها برای گشودن ال‎سی و صادرات به عراق در حال انجام است و اگر مسائل مالی عراق حل شود، باید روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز به این کشور صادر کنیم که در سال نخست ١٠ تا ۷/ ۱۱ میلیون مترمکعب خواهد بود. به گفته عراقی، صادرات گاز به عمان نیز در حال پیگیری است و درصورت نهایی شدن، تنها اجرای آن با شرکت ملی گاز ایران است.