به گزارش خبرگزاری رویترز، سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت خام دنیا به دنبال دست‌ یافتن به قیمتی مناسب برای نفت خام عربستان سعودی است. بر این اساس دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند اعلام کرد که این کشور از عربستان انتظار دارد قیمت‌گذاری معقولی برای صادرات نفت داشته باشد. چنانچه عربستان این انتظار هند را برآورده کند، ریاض می‌تواند بار دیگر این بازار تشنه به نفت را به دست آورد. در سال ۲۰۱۷ عراق به‌عنوان تامین‌کننده برتر نفت خام هند از عربستان پیشی گرفت. وزیر نفت هند همچنین اعلام کرد: برخی ابزارها می‌توانند میان هند و عربستان توسعه پیدا کنند تا قیمت نفت برای هر دو کشور مناسب تمام شود.

آسیا در حال حاضر بزرگ‌ترین‌ و مهم‌ترین خریدار نفت خام از عربستان است. با این حال ورود رقبایی مانند روسیه و آمریکا به بازار آسیا باعث شده است عربستان برای طولانی‌مدت سهم خود از این بازار بزرگ، دست به اقدامات مقابله‌ای بزند. در این زمینه وزیر نفت هند که با خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان دیدار داشت، گفت: هند به عربستان پیشنهاد داده است در فاز دوم ذخایر راهبردی نفت هند سهیم شود. بر این اساس وزیر نفت هند، از عربستان سعودی رسما دعوت کرد تا در برنامه ذخایر نفت استراتژیک این کشور مشارکت کند.

وی گفت: با همان روشی که ما برای تاسیسات ذخیره‌سازی با شرکت ادنوک (شرکت ملی نفت ابوظبی) به توافق رسیدیم، برای توافق با شرکت آرامکو نیز در حال مذاکره هستیم. هند در حال ساخت یک ذخیره استراتژیک نفت خام ۶ میلیون تنی است. این کشور در حال حاضر پنج میلیون تن ذخیره استراتژیک دارد که در سه منطقه مختلف قرار گرفته است و قصد دارد در فاز دوم، شش میلیون تن دیگر ذخایر استراتژیک ایجاد کند.

وزیر نفت هند همچنین از تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در پالایشگاهی در ساحل غربی این کشور با ظرفیت فرآوری روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت و همچنین یک مجموعه پتروشیمی در شهرک کاکینادای خبر داد. بر اساس گزارش‌های موجود آرامکو (شرکت ملی نفت عربستان) به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ صادرکننده نفت خام در دنیا، در پالایشگاه‌های خارج از مرز خود سرمایه‌گذاری می‌کند تا از این طریق سهم بازار خود را در کشورهای مختلف حفظ کند. عربستان سعودی سال گذشته اعلام کرد به منظور عرضه بلندمدت نفت قصد دارد میلیاردها دلار در پروژه‌هایی در اندونزی و مالزی سرمایه‌گذاری کند. در این میان، وزیر انرژی عربستان سعودی نیز جزئیات فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های هندی در کشورش را ارائه کرد.

اوپک از سال آینده کاهش تولید را تعدیل می‌کند

وزیر انرژی عربستان در حاشیه حضورش در هند گفت «اوپک و متحدانش از جمله روسیه احتمالا سال آینده شروع به تعدیل کاهش تولید‌های خود که به ترمیم بازار کمک کرده خواهند کرد.» به گزارش بلومبرگ، خالد الفالح، روز گذشته در دهلی نو به خبرنگاران گفت: اکنون که بازار در حال حرکت به سمت توازن است و مازاد ذخایر نفتی در حال کاهش است، قدم بعدی برای تولید‌کنندگان تعدیل کاهش تولیدهای اعمال شده است. وی افزود: کشورهای شرکت‌کننده در توافق کاهش تولید هم‌اکنون در حال مطالعه این مساله هستند که برقراری توازن مجدد در بازار مستلزم چیست و قدم‌های بعدی‌شان را بعد از آنالیز وضعیت اعلام خواهند کرد. الفالح افزود: کاهش تولیدها ممکن است «در سال ۲۰۱۹» تعدیل شود: اما ما نمی‌دانیم دقیقا کی و چگونه. «آنچه ما می‌دانیم این است که این کار باید به شکلی انجام گیرد که به هیچ وجه موجب اختلال در توازن بازار نشود و نتایج دشواری را که از سال ۲۰۱۶ به این طرف به دست آمده زایل نکند.»