رشد ۹ درصدی مصرف

سیدمحمدرضا موسوی‌خواه با بیان اینکه مصرف بنزین در سال ۹۶ نسبت به پارسال ۸درصد افزایش یافت و به میانگین ۳/ ۸۰ میلیون لیتر در روز رسید، گفت: با توجه به اینکه هم اکنون از افزایش نرخ بنزین خبری نیست و افزایش تولید خودرو در کشور پیش‌بینی می‌شود سال آینده حدود ۹درصد به مصرف بنزین افزوده شود. میانگین روزانه مصرف بنزین تا ٢١اسفندماه ۳/ ۸۰ میلیون لیتر بود و پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف در سال آینده روزانه به ٨٧میلیون و ٨٠٠هزار لیتر برسد. موسوی‌خواه افزود: در ۶ روز پایانی سال پیش‌بینی می‌شود ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف داشته باشیم و البته این مصرف در نوروز بیشتر خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه به دلیل افزایش نرخ ارز میزان سفرهای داخلی افزایش و میزان سفرهای خارجی کاهش خواهد یافت، گفت: تاکنون بالغ بر ۳۰۰ هزار گردشگر برای کیش ثبت نام کرده‌اند که این میزان در سال گذشته ۲۲۰ هزار نفر بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین مقدار توزیع بنزین سوپر در سال ۹۶ را ۷/ ۳ میلیون لیتر در روز اعلام و اظهار کرد: پارسال ۳/ ۳ میلیون لیتر بنزین سوپر توزیع شد و پیش‌بینی می‌شود سال آینده به حدود ۵/ ۴ تا ۵ میلیون لیتر در روز برسد. این در حالی است که میانگین تولید روزانه بنزین سال ۹۶ که تا آذر امسال روزانه حدود ۶/ ۶۶ میلیون لیتر بود از آذرماه تاکنون به روزانه ۴/ ۷۷ میلیون لیتر افزایش یافته است؛ به گفته موسوی‌خواه از این مقدار در حال حاضر ۲۹ میلیون لیتر بنزین یورو۴ است.  این مقام مسوول با بیان اینکه در سال آینده میزان واردات بنزین کاهش زیادی می‌یابد، گفت: متوسط واردات بنزین امسال، روزانه ۶/ ۱۲میلیون لیتر بود که در مجموع بیش از ۵/ ۴ میلیارد لیتر بنزین وارد شد. وی ادامه داد: همه واردات بنزین با اکتان بالای ۹۵ و با استاندارد یورو ۴ انجام می‌شود. موسوی‌خواه ادامه داد: حتی یک کشتی حامل بنزین در اسکله یکی از بنادر ایران پهلو گرفته بود که به علت نداشتن استانداردهای لازم، برگشت داده شد. اما این مقام مسوول در حالی از کاهش شدید مصرف بنزین در سال آینده خبر داده که مجلس وزارت نفت را مکلف کرده در سال ۹۷ همه بنزین مصرفی کشور را از تولید داخلی تامین کند و از این رو هیچ بند بودجه‌ای برای واردات بنزین در نظر گرفته نشده است. اما از اظهارات موسوی‌خواه و آمارهای مصرف و تولید بنزین این‌طور به‌نظر می‌رسد که امسال نیز به‌خودکفایی در تولید بنزین نخواهیم رسید.

مصرف گازوئیل بیش از بنزین

موسوی‌خواه کل مصرف نفت‌گاز در سال ۹۵ را ۴/ ۸۰ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: امسال مصرف این فرآورده با ۳درصد رشد، به میانگین روزانه ۷/ ۸۲ میلیون لیتر رسید. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، این افزایش مصرف نفت‌گاز در بخش غیرنیروگاهی بوده است. وی پیش‌بینی رشد مصرف نفت‌گاز در سال ۹۷ را ۵ درصد اعلام کرد و گفت: بیشترین میزان مصرف این فرآورده در بخش حمل‌ونقل خواهد بود. وی افزود: اکنون در همه کلان‌شهرهای کشور، گازوئیل با استاندارد یورو ۴ توزیع می‌شود.  موسوی‌خواه  با بیان اینکه مصرف نفت کوره در سال ۹۶ با چهار درصد رشد نسبت به پارسال از ۹/ ۱۳ میلیون لیتر در روز به ۵/ ۱۴ میلیون لیتر رسید، گفت: دلیل این رشد مصرف برای نفت کوره، افزایش ذخیره‌سازی در نیروگاه‌ها بود. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه صادرات نفت‌‌گاز در سال ۹۶ یک درصد کاهش داشته است، افزود: برنامه‌ریزی امسال ما برای افزایش صادرات نفت گاز در حال اجرا است.

سی‌ان‌جی ترمز رشد بنزین را می‌کشد؟

وی درباره مقدار ظرفیت و استفاده از سی‌ان‌جی در کشور توضیح داد: با احتساب ۱۶ ساعت کارکرد جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) کشور هم اکنون ۴۴ میلیون مترمکعب ظرفیت استفاده از سی‌ان‌جی وجود دارد که تنها از ۲۰ میلیون مترمکعب آن هم اکنون بهره‌گیری می‌شود. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش، بیشترین مصرف سی‌ان‌جی در خودروهای پراید و پژو بوده که از شبکه خارج شده‌اند و خودروهای جدید هم کمتر به این موضوع می‌پردازند. از سوی دیگر تفاوت قیمت بین بنزین و سی‌ان‌جی باعث شده مردم علاقه‌ای به مصرف سی‌ان‌جی نداشته باشند. موسوی‌خواه ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود مصرف سی‌ان‌جی در روزهای آخر سال ۱۳۹۷ به ۳۰ میلیون مترمکعب در روز برسد.