به این ترتیب پس از امضای قرارداد برای توسعه میدان‌‎های مشترک «آبان» و «پایدار غرب»، توسعه میدان‌های سپهر و جفیر در برنامه شرکت ملی نفت ایران و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد قرار گرفت. امضای این قرارداد تاییدی بود بر اظهارنظرهای مسوولان نفتی، مبنی بر اینکه برای توسعه تولید نفت، باید به توان داخلی تکیه کرد. پنجمین همایش بین‌المللی صنعت حفاری که اوایل ماه جاری در تهران برگزار شد، جایی بود که غلامرضا منوچهری، معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران به ضرورت «توجه به تامین سرمایه از داخل در نبود سرمایه خارجی» اشاره کرد. منوچهری با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران در بخش بالادستی به ظرفیت‌سازی در این بخش توجه کرده است، احراز صلاحیت شرکت‌های E&P و توسعه آنها را از برنامه‌های محوری وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران برای حضور شرکت‌های ایرانی در طرح‌های توسعه صنعت نفت دانست.

بر این اساس قرارداد توسعه میدان‎های سپهر و جفیر، بعدازظهر روز گذشته بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد به‌عنوان یکی از شرکت‎های اکتشاف و تولید ایرانی امضا شد. این قرارداد طبق چارچوب الگوی جدید قراردادهای نفتی است که برای یک دوره ۲۰ ساله امضا می‎شود و هدف آن، دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۱۱۰ هزار بشکه نفت و تولید تجمعی حدود ۵۱۲ میلیون بشکه در ۲۰ سال است. هزینه‌های سرمایه‌ای مستقیم این قرارداد معادل ۲ میلیارد و ۴۲۷ میلیون دلار و هزینه‌های غیرمستقیم آن معادل ۴۱۳ میلیون دلار برآورد شده است.

پیش از این در بهمن ماه پارسال، تفاهم‌نامه مطالعاتی میدان‌های سپهر و جفیر بین شرکت ملی نفت ایران و گسترش انرژی پاسارگاد امضا شده بود که پس از دریافت نتایج مطالعات و الگوی فنی و مالی این شرکت و انجام بررسی‌های لازم در بخش‌های مختلف شرکت ملی نفت، این پیشنهاد تایید و مذاکرات قراردادی بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی با این شرکت آغاز و پس از یک دوره مذاکرات فشرده نهایی شد. میدان‌های سپهر و جفیر در سال ۱۹۷۶میلادی با حفر چاه شماره یک جفیر کشف شده‌اند. این میدان‌ها در بخش شمال شرقی حوزه رسوبی دشت آبادان و در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز قرار گرفته‌اند. در نیمه دوم امسال، با مطالعه و بررسی‌های انجام شده ازسوی مدیریت‎های ذی‌ربط شرکت ملی نفت و شرکت‎های تابع، ارتباط ساختاری مخازن این میدان‌ها و لزوم توسعه یکپارچه آنها به منظور حداکثر کردن ثروت ملی اثبات شد.