ستاره خلیج فارس چهار فازه می‌شود؟

‌محمدعلی دادور ‌اظهار کرد: فاز سوم این پالایشگاه با برگرداندن مسدودکننده مسیر خط فلر که در حال راه‌اندازی واحد تقطیر آن هستیم، با تلاش تمامی کارکنان اولین واحد از‌ ترین سومش راه‌اندازی می‌شود. وی با بیان اینکه در واحدی که آماده بهره‌برداری است، ۱۲۰ هزار بشکه دریافت میعانات گازی از میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی تثبیت می‌شود، افزود: به این معنی که خوراک ما به ۳۶۰ هزار بشکه می‌رسد و می‌توانیم روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی که از میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی استحصال می‌شود را پالایش کنیم.

دادور اضافه کرد: با افزایشی که در واحدهای‌ ترین یک و دو می‌دهیم و ۱۰ درصد مازادی که می‌توانیم استفاده کنیم می‌توانیم ظرفیت پالایش خودمان را افزایش داده و بیش از ۳۰ میلیون لیتر بنزین به سرانه سوخت کشور تزریق کنیم. مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با بیان اینکه تمام فرآورده بنزین این پالایشگاه از لحاظ زیست‌محیطی دارای مشخصه‌های لازم برای تثبیت شرایط کشور از لحاظ زیست‌محیطی هستند، عنوان کرد: آروماتیک، بنزن و گوگرد سه مولفه بسیار مهم برای محیط‌زیست هستند. در حال حاضر تمامی بنزینی که به انبار نفت کشور توزیع می‌شود مطابق با استانداردهای یورو ۵ است. دادور ادامه داد: آروماتیک طبق استاندارد یورو ۵ باید حداکثر ۳۵ درصد باشد که آروماتیک بنزین شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس زیر ۳۰ درصد است، بنزن طبق استاندارد یورو۵ باید یک درصد باشد ولی تمام فرآورده‌های بنزینی این شرکت تقریبا ۶/ ۰ درصد است، همچنین میزان گوگرد طبق استاندارد یورو‌۵ باید ۱۰ پی‌پی‌ام باشد که فرآورده‌های پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس نیم پی‌پی‌ام است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مصرف بنزین کشور حدود ۱۲۵ میلیون لیتر است، بیان کرد: پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس ۲۶ تا ۲۷ میلیون لیتر بنزین به سبد سوخت کشور تزریق می‌کند که فعلا یک‌پنجم مصرف سوخت کشور است، امیدوارم مردم با مدیریتی که در مصرف سوخت خود اعمال می‌کنند بتوانند بهینه مصرف کنند تا میزان مصرف بنزین کشور کاهش یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر درصد پیشرفت پالایشگاه به حدود ۹۵‌درصد رسیده است، اظهار کرد: با این وضعیت عملا پالایشگاه ما تحریم نمی‌شود، البته خواه‌ناخواه تحریم‌ها اثرات سوء خود را دارند ولی تحریم‌ها عملا برای ما مشکلی به وجود نمی‌آورد؛ ما در تولید بنزین مصمم هستیم و حتی منابع داخلی برای تامین لوازم‌یدکی را نیز شناسایی کرده‌ایم، خوراک ارسال فرآورده هم از خودمان است به همین دلیل برای این پالایشگاه نیازی به شکست تحریم‌ها نداریم.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با اشاره به اینکه شرکت‌های تولیدکننده داخلی خوبی را در زمینه قطعات لوازم ‌یدکی داریم، بیان کرد: به‌تازگی داریم با دانشگاه صنعتی شریف تفاهم‌نامه‌ای به امضا می‌رسانیم تا در زمینه ماشین‌آلات دوار که یکی از اجزای بسیار مهم برای حفظ استمرار عملیات تولید پالایشگاه است، نقشه راهی را آماده کنیم تا بتوانیم در راهبری پالایشگاه به مشکلی برنخوریم. دادور با بیان اینکه اجزای اصلی تولید بنزین مثل کاتالیست‌هایی که برای تولید استفاده می‌شود، در داخل ساخته می‌شود، افزود: ما در پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس مهم‌ترین کاتالیست‌های موردنیاز خود از جمله کاتالیست واحد کاتالیستی با احیای مداوم را هم در فاز اول، هم در فاز دوم داخلی خریدیم و کاتالیست‌های موردنیاز فاز سوم را هم می‌توانیم از داخل تهیه کنیم و هیچ نگرانی برای تولید بنزین از این لحاظ نیست.