به گزارش «دنیای‌اقتصاد» قیمت هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته و تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶ به وقت تهران)، پس از چند هفته افت قیمت با ۲۷ سنت رشد قیمت به ۱۰/ ۷۲ دلار بر بشکه رسید. هفته گذشته، شاخص برنت برای سومین هفته متوالی با کاهش مواجه شد حال آنکه نفت خام آمریکا در پی نگرانی‌هایی در رابطه با کاهش رشد اقتصادی و افزایش تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا برای هفت هفته متوالی کاهش قیمت را تجربه کرد. این نفت شاخص در معاملات روز گذشته نوسانات محدودی را تجربه کرد و در نهایت تا لحظه تنظیم این گزارش با افتی یک سنتی،۹۰/ ۶۵ دلار بر بشکه معامله شد.

به گزارش رویترز، معامله‌گران بازار می‌گویند بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در حال حاضر تبدیل به عامل حمایت‌کننده از قیمت‌ها شده است. این در حالی است که افزایش تنش‌های تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین و ضعف در بسیاری از اقتصادهای نوظهور، نگرانی بازار نفت در سمت تقاضا را بر انگیخته است. به گزارش بلومبرگ، در حال حاضر ترمیم قیمت نفت از یکسو و افت ارزش پول در بازارهای در حال توسعه با یکدیگر ترکیب شده و به قدرت خرید مشتریان ضربه زده است. جولیان لی، در این گزارش می‌نویسد: نتیجه چنین وضعیتی می‌تواند کاهشی شدید در رشد اقتصادی کشورهایی باشد که انتظار می‌رفت موتور محرک رشد جهانی اقتصاد باشند. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت تقاضای نفت خام در آینده‌ای نه چندان دور رو به سردی بگذارد.

 با این حال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه صنعت نفت ایران، فعلا بر این نگرانی سایه افکنده و نقش آن را در بازار نفت کم‌رنگ‌تر کرده است. در کنار نگرانی از کاهش عرضه از سمت ایران، صادرات نفت خام لیبی نیز بار دیگر در پی اعتراضات داخلی در معرض کاهش قرار گرفته است. همچنین ثابت ماندن دکل‌های حفاری در آمریکا نیز انتظارها برای افزایش عرضه را تا حدودی کاهش داده است. از طرفی تلاش برای مذاکره میان چین و آمریکا نیز که قرار است در این ماه صورت گیرد، عاملی برای آرامش بازار بوده است.

تنش در لیبی

در لیبی نیز اعتصاب کارگران در پایانه صادراتی زاویه، بار دیگر صادرات نفت خام این کشور را از میدان شراره تهدید می‌کند. منابع آگاه در این زمینه می‌گویند: تولید نفت خام لیبی در حال حاضر بیش از یک میلیون بشکه در روز است که بالاترین سطح در دو ماه گذشته ارزیابی می‌شود. با این حال معترضان در حال برنامه‌ریزی برای جلوگیری از بارگیری تانکرهای نفت در این آخر هفته هستند. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود تولید ۳۴۰ هزار بشکه‌ای میدان نفتی شراره با توقف روبه‌رو شود. تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد عرضه نفت از لیبی همواره به شکل متناوب قطع و وصل می‌شود.

تلاش برای آتش‌بس

جنگ تجاری میان چین و آمریکا به‌عنوان دو غول اقتصادی، در ماه‌های اخیر نگرانی‌ بسیاری از کارشناسان نسبت به کند شدن رشد اقتصادی در دنیا را برانگیخت. این نگرانی زمانی‌ شدیدتر شد که ترامپ تهدیدهای تعرفه‌ای خود را علاوه بر چین، علیه کشورهایی چون کانادا، مکزیک، ترکیه و کشورهای اتحادیه اروپا نیز به کار برد. با این حال چین و ایالات متحده آمریکا در ماه جاری میلادی مذاکرات تجاری خواهند داشت. به گزارش رویترز، هر دو دولت هفته گذشته اعلام کرده‌اند «هر دو کشور در تلاش هستند تا راهکاری برای حل و فصل جنگ تعرفه‌ای پیدا کنند زیرا با تداوم این جنگ، ممکن است تمام معاملات تجاری این دو اقتصاد بزرگ تحت تاثیر این جنگ قرار گیرد.»

تلاش برای برگزاری این مذاکرات و یافتن راه‌حلی برای اختلافات تجاری میان چین و آمریکا در حالی در جریان است که در این میان لری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید به پکن هشدار داده است تصمیم دونالد ترامپ را مبنی بر «نبرد برای از بین بردن تعرفه‌ها و موانع غیرتعرفه‌ای و سهمیه‌ها» دست‌کم نگیرد. با وجود تلاشی که از سمت دو غول اقتصادی برای حل مشکلات تجاری مشاهده می‌شود، فعالان بازار عقیده دارند داده‌های صنعتی ناامید‌کننده از سمت چین و همچنین نگرانی‌هایی که از سمت اقتصادهای نوظهور با مرکزیت ترکیه وجود دارد، باعث فشار بر بازارهای کالایی مختلف از جمله نفت شده است. به گزارش پلتس، نشانه‌های این نگرانی در حال‌حاضر خود را به شکل رشد ضعیف تقاضا به ویژه در بازارهای چین و هند نشان داده است.

دکل‌های حفاری آمریکا، بدون تغییر

رشد یا کاهش تعداد دکل‌های حفاری نفت خام در آمریکا همواره تاثیری عکس بر قیمت نفت داشته زیرا رشد دکل‌ها به معنای افزایش تولید و فشار بر قیمت‌ها است و کاهش آنها نیز به معنای کاهش عرضه و رشد قیمت‌ها. آخرین اطلاعات مربوط به دکل‌های حفاری نفت خام آمریکا که روز جمعه از سوی موسسه بیکر هیوز منتشر شد، نشان می‌دهد که شرکت‌های نفتی آمریکایی، در هفته گذشته تعداد دکل‌‌های حفاری را بدون تغییر و روی عدد ۸۶۹، حفظ کردند. به عقیده کارشناسان، کاهش اخیر در قیمت‌ها می‌تواند سرعت رشد اکتشاف و تولید در صنعت نفت را کاهش داده و در مجموع به کاهش رشد تولید منجر شود. تعداد دکل‌های حفاری نفت خام آمریکا در هفته گذشته در حالی ثابت بوده که در هفته پیش از آن رشدی ۱۰ عددی داشته است.

 به گزارش پلتس، آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی بیکر‌هیوز نشان می‌دهد که تعداد دکل‌های حفاری نفت خام آمریکا هنوز در بالاترین سطح از اوایل ماه مارس ۲۰۱۵ قرار دارد. در آن زمان تعداد دکل‌های حفاری به علت افت شدید قیمت نفت از بیش از ۱۰۰ دلار بر بشکه در اواسط سال ۲۰۱۴، با کاهش چشمگیر همراه شده بود.