«اداره علامت تجاری و ثبت اختراع آمریکا (USPTO)» سال گذشته ۲۳۰ حق انحصاری اختراع را برای شرکت «آرامکو» به ثبت رساند، یعنی ۴ برابر تعداد ۵۷ ثبت حق اختراع این شرکت در سال ۲۰۱۳. این تعداد ثبت اختراع، شرکت «آرامکو» را در رده سوم غول‌های اکتشاف و تولید نفت و گاز جهان از لحاظ تعداد ثبت اختراع قرار داده است، بسیار دور از شرکت «اکسون‌موبیل» آمریکا که در رده اول و نزدیک به شرکت «شِورون» که در رده دوم قرار گرفته است. در این باره جدیدترین حق اختراع این شرکت شامل فرآیند شکست ساختارهای سنگی-نفتی با استفاده از میکروذرات، یک ایستگاه رابط برای روبات‌های متحرکی که در میادین نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و فناوری‌های مربوط به جداسازی کربن از سوخت‌ها است. احمد الخویطر، مدیر بخش تکنولوژی شرکت «آرامکو» در این رابطه می‌گوید: «تکنولوژی‌ها مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند، چه برای یک سهامدار و چه برای چند سهامدار.»

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل «دنیای اقتصاد» و به نقل از روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال»، مدیران «آرامکو» در تلاش برای تشویق و ترویج جریان آزادی ایده‌ها، در شرکت‌شان هستند، آن هم زمانی که این شرکت به‌خاطر به تعلیق درآوردن عرضه عمومی سهامش، بیش از پیش با بازرسی‌های دولتی مواجه است. این شرکت همچنین استراتژی جذب «یک سرمایه‌گذاری استراتژیک» را مدنظر قرار داده است. در پنج سال گذشته، شرکت «آرامکو» تعداد دانشمندان آزمایشگاه‌های خود را دو برابر کرده و این تعداد را به یک هزار و ۳۰۰ نفر - از جمعیت ۶۵ هزارنفری کل نیروی کار شرکت - رسانده است. طی این سال‌ها همچنین «آرامکو» توانسته ۹ مرکز تحقیقاتی در شهرهایی نظیر دیترویت، پاریس و پکن راه‌اندازی کند. به‌علاوه در سال‌های اخیر مدیران این شرکت توانسته‌اند دانشمندان برجسته‌ای را از شرکت‌های نفتی «شلومبرژر»، «هالیبرتون» و گروه خودروسازی «پژو» فرانسه جذب کنند. سام بلاتیس، بنیان‌گذار شرکت مشاوره‌ای مستقر در دوبی «منا کاتالیستس» در این باره می‌گوید: «تکنولوژی به مهم‌ترین عامل ایجاد رقابت در این صنعت تبدیل شده است.»

از زمان تاسیس این شرکت در سال ۱۹۳۳ میلادی، «آرامکو» عمدتا وابسته به میادین نفتی گسترده، ارزان و سهل‌الوصول خود بوده و به واسطه آن ثروت‌های هنگفتی برای پادشاهان سعودی ایجاد کرده است. هرچند در حال حاضر «آرامکو» بیش از هر زمان دیگری از این میادین استخراج می‌کند اما ذخایر برخی از بزرگ‌ترین   میادین رو به اتمام است. در این میان، این شرکت به منظور حذف کربن از تولیدات هیدروکربنی خود تحت فشار است. در این باره «آرامکو» اتخاذ روش‌های نوآورانه را به منظور استخراج هر چه بیشتر نفت از میادین و استفاده‌های جدید و خلاقانه از تولیدات نفت خود را در دستور کار قرار داده است. این غول نفتی عربستان همچنین به اشتراک ایده و همکاری با شرکت‌های غیرنفتی روی آورده است. «آرامکو» با شرکت‌های بزرگ تکنولوژی آمریکا نظیر «آلفابت» (شرکت مادر گوگل)، «خدمات وبسایتی آمازون» و بخشی از شرکت «آمازون» برای توسعه قطب‌های تکنولوژی، مذاکراتی داشته است.

به گزارش «وال‌استریت ژورنال»، پشت این تغییرات فرهنگی «آرامکو» احمد الخویطر ۵۱ ساله قرار دارد، فردی که فعالیت خود را در این شرکت ۳۵ سال پیش آغاز کرد. او پس از پایان دوره تحصیلات تکمیلی خود در دانشگاه «ام‌آی‌تی»، فعالیت‌های خود را در حوزه تحقیق و پژوهش ادامه داد، و پنج سال قبل به‌عنوان اولین مدیر بخش تکنولوژی شرکت «آرامکو» منصوب شد. در حال حاضر، تیم الخویطر در حال توسعه روبات‌‌هایی هستند که قابلیت بررسی لوله‌های زیر‌ بستر دریا را دارند. استفاده از تکنولوژی‌های نوین در استخراج نفت‌وگاز محبوس شده در ساختارهای سنگی، و روش‌های نوین استفاده بیشتر از نفت خام در تولید محصولات شیمیایی از دیگر اقدامات نوآورانه این شرکت است. اوایل ماه جاری میلادی، «آرامکو» برای تقویت فعالیت‌های تحقیقاتی خود دو قرارداد انحصاری جدید امضا کرد: هزینه ۷۴/ ۱ میلیارد دلاری برای مالکیت ۵۰ درصد از سهام شرکت آلمانی و با تکنولوژی‌های پیشرفته سازنده تایرهای خودرو «آرلانکسئو»، و مشارکت با شرکت ژاپنی «مزدا موتور» برای توسعه سوخت‌های با کربن پایین.

احمد الخویطر در بازدید اخیر خود از تشکیلات شرکت «آرامکو» مستقر در قلب صحرای شمال شرقی عربستان، مشتاقانه از ایده‌های در حال توسعه سازمان خود سخن گفت. مدیران این شرکت اغلب از محققان جوان خود - افرادی که به تازگی از دانشگاه‌های عربستان فارغ‌التحصیل شده‌ا‌ند - می‌خواهند تا چالش‌های این شرکت را به روش‌های نوآورانه حل کنند، چالش‌هایی نظیر انباشت ماسه‌ها بر پنل‌های خورشیدی که به تولیدات انرژی این شرکت صدمه می‌زند. عمار النحوی، مدیر مرکز تحقیق و توسعه این شرکت در این رابطه می‌گوید، جوانان این شرکت توانسته‌اند روباتی اختراع کنند که قابلیت زدودن ماسه‌ها از پنل‌های خورشیدی را دارد. تیم الخویطر همچنین توانسته‌ در مواجهه با یکی دیگر از چالش‌های شرکت، تکنولوژی جدیدی را به نمایش بگذارد: روباتی که شمایلی میان نوعی سوسک و جاروبرقی دارد. این روبات کنترل از راه دور وظیفه بررسی خطوط لوله زیر امواج سنگین دریای سرخ را به عهده دارد. این اختراعات، منجر به ثبت ۷ حق اختراع برای «آرامکو» شد و کاهش چشمگیر هزینه‌های بررسی خطوط لوله را به همراه داشت.

در یکی دیگر از آزمایشگاه‌های این شرکت، دانشمندان توانسته‌اند نمونه آزمایشی خودرویی منقش به لوگوی «آرامکو» را رونمایی کنند که مجهز به تانکری با قابلیت ذخیره‌سازی کربن دی‌اکسید است و مانع از انتشار این گاز در هوا می‌شود. در مرحله بعد این گاز به تانکرهای ذخیره‌سازی خارجی منتقل می‌شود، جایی که از آن برای تولید سیمان استفاده می‌شود. به گزارش «وال‌استریت ژورنال»، الخویطر به دنبال ایده‌های نوآورانه بیشتر است. دو سال پیش، او در هیات اعزامی «آرامکو» به شرکت «آلفابت» در کالیفرنیا حضور داشت، بازدیدی که به منظور یادگیری از چگونگی نوآوری شرکت‌ها صورت گرفت. به گفته الخویطر، «آرامکو» نشست‌هایی با شرکت «گوگل» داشته است که در آنها چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در بهبود روش‌های جست‌وجوی نفت مورد بحث قرار می‌گیرد. پاول استیونس، محقق «موسسه سلطنتی امور بین‌الملل لندن» وکسی که پیرامون شرکت‌های نفتی دولتی تحقیق می‌کند، پیرامون سیاست‌های جدید و نوآورانه شرکت «آرامکو» می‌گوید: «به‌رغم نوآوری‌های گسترده، شرکت آرامکو مانند یک تانکر عظیم است و تغییر مسیر این شرکت زمان می‌برد.»