خروج CNPC از فاز ۱۱ تخلف است

خروج شرکت ملی نفت چین (CNPC) از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اتفاقی بود که چهارشنبه هفته گذشته خبرگزاری‌های بین‌المللی از آن خبر دادند. طبق اخبار منتشر شده، فشار واشنگتن به پکن و همچنین بهبود روابط تجاری میان دو کشور، علت تصمیم CNPC برای خروج از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بوده است. این شرکت چینی طبق قرارداد و پس از خروج توتال از این پروژه، جایگزین این شرکت فرانسوی شده بود. زنگنه درباره سرنوشت طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با خروج توتال گفت: پس از خروج توتال شرکت چینی طبق قرارداد امضا شده باید بیاید و اگر وارد کار نشود مطابق مفاد قرارداد عمل خواهیم کرد.  وزیر نفت در رابطه با این موضوع، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: از میان فازهای پارس جنوبی، تنها تکمیل طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی باقی‌مانده بود که برابر با دو فاز متعارف پارس جنوبی است و برنامه ما این بود که با توجه به کاهش فشار مخزن در سال‌های آینده، با استفاده از فناوری افزایش فشار گاز از افت تولید جلوگیری کنیم. او در ادامه گفت: طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در ۲۷ فاز طراحی شده بود که ۲۱ فاز آن تا پایان پارسال وارد مدار شده و بخش دریایی سه فاز دیگر نیز امسال وارد مدار می‌شود و تولید ما بیش از ۸۵ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.

تاکید زنگنه بر دریافت کارت سوخت

«بنزین» دیگر محور صحبت‌های زنگنه در برنامه یاد شده بود. وزیر نفت در این زمینه گفت: ما بحثی در درون صنعت نفت و دیگر نهادهای مربوطه داشتیم و برآورد شد که حدود ۱۰ میلیون نفر از صاحبان خودرو کارت هوشمند سوخت ندارند یا آن را گم کرده‌اند، زیرا هیچ خودرویی نیست که کارت هوشمند سوخت نداشته باشد چه موتورسیکلت و چه خودروهای سبک. وزیر نفت با بیان اینکه مفقود شدن ۱۰ میلیون کارت هوشمند سوخت موضوع بسیار مهمی است، ادامه داد: تاکنون مراجعه‌هایی به‌صورت مستقیم یا از طریق گوشی‌های همراه هوشمند و عادی برای دریافت کارت هوشمند سوخت داشته‌ایم، تاکید می‌کنم که این موضوع جدی است و مردم باید مراجعه و ثبت‌نام کنند که هیچ هزینه‌ای هم ندارد. زنگنه درباره شمار ثبت‌نام‌ها برای کارت هوشمند سوخت المثنی در کشور گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد حدود ۱۰ میلیون نفر از دارندگان خودرو و موتورسیکلت برای دریافت کارت سوخت المثنی ثبت‌نام می‌کنند، اما تا روز چهارشنبه (۲۱ آذرماه) نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای ثبت نام مراجعه کردند که البته از مردم درخواست می‌کنیم از این روش‌ها که ساده و بدون هزینه است، برای ثبت‌نام کارت سوخت اقدام کنند. بر اساس اخبار منتشر شده امروز (۲۴ آذر) آخرین مهلت ثبت نام دریافت کارت سوخت است. این تاریخ ممکن است تمدید شود اما هنوز خبری در رابطه با آن اعلام نشده است. به گفته زنگنه «برنامه دولت این است که وضع خودروها روشن شود. اگر ما اعلام کنیم که سوخت را با کارت هوشمند سوخت خودرو ارائه می‌کنیم، ناگهان عده زیادی بدون کارت می‌مانند و برای مردم نگرانی ایجاد می‌شود، اما اینکه چه زمانی بخواهیم استفاده از کارت هوشمند سوخت را اعلام کنیم باید با هماهنگی دولت باشد.» وزیر نفت درباره تغییر قیمت بنزین یا سهمیه‌بندی توضیح داد: هنوز تصمیمی برای سهمیه‌بندی بنزین یا تغییر قیمت بنزین در دولت گرفته نشده است.

قاچاق سوخت؛ روزانه حدود ۴ تا ۵ میلیون لیتر

سوخت ارزان در ایران و اوج گرفتن قاچاق آن به کشورهای همسایه از جمله بحث‌هایی است که در روزهای گذشته صحبت‌های بسیاری پیرامون آن شده است. وزیر نفت در رابطه با قاچاق سوخت گفت: قاچاق سوخت به هیچ‌وجه مطابق با ارقام اعلامی در رسانه‌ها از جمله قاچاق ۴۰ میلیون لیتر روزانه نیست، زیرا اگر قرار باشد روزانه ۴۰ میلیون لیتر سوخت که رقمی معادل روزانه ۳۰ هزار تن سوخت در کشور است، قاچاق شود، باید روزانه یک هزار و ۵۰۰ کامیون ۳۰ هزار لیتری به‌صورت دائم تردد کنند که عددی منطقی نیست، مگر مقدار مصرف کشورهای همسایه چقدر است.زنگنه با بیان اینکه فکر نمی‌کنم قاچاق روزانه سوخت (گازوئیل و بنزین) از حدود ۴ تا ۵ میلیون لیتر بیشتر باشد، گفت: افزایش ۵۰ درصدی مصرف سوخت در برخی شهرها و نیز افزایش تقاضا در نقاط مرزی نشان‌دهنده افزایش قاچاق در این نقاط است که متاسفانه سبب مشکلات اجتماعی و اقتصادی فراوانی در این نقاط می‌شود. وزیر نفت همچنین با بیان اینکه فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دی‌ماه به مدار خواهد آمد، گفت: میزان تولید بنزین در این پالایشگاه به ۳۶ میلیون لیتر می‌رسد. تراز بنزین در کشور در حال حاضر خوب است اما به‌طور کلی این تراز در کارخانه‌های خودروسازی درست می‌شود زیرا با افزایش تعداد خودروها سالانه بالغ بر ۱۰ درصد به مصرف بنزین کشور اضافه می‎شود که در این زمینه صنعت خودرو باید پاسخگو باشد.

برگزاری مناقصه ۱۰ میدان نفتی

وزیر نفت در ادامه با اشاره به طراحی بسته‌های پنج میلیارد دلاری برای افزایش تولید میادین نفتی گفت: تاکنون از ۳۳ میدان مناقصه ۱۰ میدان با ارزش نزدیک به ۸۵۰ میلیون دلار برگزار و پیمانکار آن مشخص شده است و ۲۰ تا ۲۵ درصد بازپرداخت آن در آینده انجام خواهد شد.