به گزارش اویل پرایس، استرالیا چند ماه پیش برای مدت کوتاهی از این تولیدکننده گاز خاورمیانه پیشی گرفت، ولی قطر ظرفیت‌ مایع کردن خود را از ۷۷ میلیون تن در سال، به ۸۰ میلیون طی ۵ سال اضافه و کار استرالیا و آمریکا را برای رسیدن به آن سخت‌تر کرد. حالا قطر در زمینه گاز طبیعی مایع در آسیا حرف اول را می‌زند و ۷۲ درصد تقاضای جهانی گاز طبیعی را تامین می‌کند. این تقاضا در بحبوحه افزایش مصرف سوخت در چین، به حداقل ۷۵ درصد افزایش خواهد یافت. چین باید طبق دستورالعمل دولتش برای پایین آوردن سطح آلودگی هوا تا ۲۰۲۰، حدود ۱۰درصد ترکیب انرژی خود را مخصوصا در مراکز عمده شهری به گاز طبیعی مایع اختصاص دهد.

سعد شریدا الکعبی، وزیر انرژی قطر گفت: «آسیا بزرگ‌ترین‌ بازار برای گاز طبیعی مایع یا در کل برای سوخت است چون اقتصاد‌های آسیا در حال رشد هستند و نیازشان به سوخت افزایش می‌یابد. بازار آسیا برای ما یک بازار زیرساختی است. ما روابط سیاسی بسیار خوبی با تمام کشورهای آسیایی داریم.» او همچنین به ژاپن اشاره کرد که در حال حاضر بزرگ‌ترین‌ وارد‌کننده گاز طبیعی مایع در جهان است و گفت: «ما قصد داریم قرارداد‌هایمان را با شرکت‌های ژاپنی افزایش دهیم.»

الکعبی گفت بعد از فاجعه هسته‌ای فوکوشیما، قطر ارسال گاز طبیعی مایع را به سایر مقاصد متوقف کرد و همه را به ژاپن فرستاد و به‌رغم قیمت بالای گاز طبیعی در آن زمان، گاز را با قیمتی پایین به ژاپن فروخت. وی گفت: «ما می‌خواهیم به مردم ژاپن ادای احترام کنیم.» با توجه به افزایش مصرف گاز طبیعی مایع در آسیا مخصوصا ژاپن پس از فاجعه فوکوشیما، قیمت گاز طبیعی مایع در آسیا از ۲۰ دلار در هر میلیون واحد گرمایی در فوریه ۲۰۱۴ بالاتر رفت. از آن زمان با وارد شدن گاز طبیعی استرالیا و آمریکا به بازار، قیمت کاهش یافت.در واقع قیمت نقطه‌ای گاز طبیعی مایع در آسیا به پایین‌ترین حد ۱۷ ماهه رسید که برای این وقت از سال غیر‌عادی است. قیمت گاز برای تحویل در ماه مارس در آسیا به ۵/ ۶ دلار در هر میلیون واحد گرمایی در هفته گذشته رسید که ۲۰ سنت نسبت به هفته قبل از آن کمتر بود. قیمت پایین گاز به دلیل تقاضای کمتر در شمال آسیا و دمای بالاتر هوا در این موقع از سال است. الکعبی گفت که تا پایان ۲۰۱۹، قطر دوباره تولیدش را افزایش می‌دهد.