تولید یک کاتالیست جدید در صنایع پتروشیمی کشور

علی پژوهان با اشاره به اینکه پژوهش و فناوری پتروشیمی متولی دستیابی به دانش فنی مواد شیمیایی کاتالیست‌هاست، افزود: این شرکت در برخی از دانش‌ها تجاری‌سازی کرده و بخشی دیگر از دانش‌ها در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ تجاری‌سازی خواهد شد. وی با اشاره به ۱۴قرار داد تجاری که امسال در مرکز پژوهش فناوری پتروشیمی امضا شده، ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ حداقل ۷کاتالیست پر مصرف را تولید خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به اینکه برای ساخت کاتالیست مزبور به دلیل حساسیت بالا، ۱۰ سال مطالعه شده، اضافه کرد: در این راستا جلسات متعددی با پتروشیمی شازند برگزار شد و قراردادی را در اواخر سال ۱۳۹۶ منعقد کردیم که طی آن دانش فنی ساخت این کاتالیست به پتروشیمی شازند واگذار شد.وی ادامه داد: ۶ ماه بعد از واگذاری، دانش فنی محصول تولید و تایید شد و از چهارشنبه هفته گذشته این محصول عرضه شد.پژوهان با تاکید بر انحصار جهانی در لایسنس کاتالیست مذکور گفت: هرگز نمی‌توانیم لایسنسوری پیدا کنیم که فرآیند تولید کاتالیست خود را به فروش برساند. وی ادامه داد:به همین دلیل در سال آینده شکل جدیدی از این کاتالیست را ارائه می‌کنیم و محصول پلی‌اتیلن سال آینده نسبت به امسال با کیفیت‌تر است.

وی تصریح کرد: در این راستا ایران یک رقیب جدی برای شرکت‌های مطرح دنیا خواهد بود، با توجه به اینکه در دنیا فقط سه یا چهار شرکت این کاتالیست‌ها را تولید می‌کنند.به گفته وی، ظرفیت تولید ما تا ۱۰۰ تن در سال و مصرف کشور ۴۵ تا ۵۰ تن در سال است. پژوهان با تاکید بر اینکه قیمت مشابه خارجی هر کیلوگرم از این کاتالیست بین۳۰۰ تا ۴۰۰ یورو است گفت:خودکفایی در تولید این کاتالیست ۱۵ میلیون یورو برای کشور صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد حال آنکه تولید هر کیلوگرم از این کاتالیست برای پتروشیمی شازند ۵۰ دلار است.