کاخ سفید اوایل سال ۲۰۱۹ با هدف سرنگونی دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، شرکت نفتی دولتی PDVSA را هدف تحریم قرار داد. صادرات نفت ونزوئلا در اوایل سال ۲۰۱۹ به شدت کاهش یافت اما از آن زمان بهبود یافته و به حدود یک میلیون بشکه در روز رسیده است زیرا شرکت‌های نفتی متعددی فروش یا خرید نفت این کشور را ازسرگرفته‌اند.

کاخ سفید هنوز تحریم‌های ثانویه‌ای که در اوت علیه همکاری شرکت‌های غیرآمریکایی با ونزوئلا اعلام کرده بود، اجرایی نکرده است با این حال کاخ سفید اواخر هفته گذشته با هدف افزایش فشار روی دولت کاراکاس، به شرکت‌های نفتی متعدد از جمله ریلاینس، روس‌نفت روسیه، رپسول اسپانیا و شورون هشدار داد در فعالیتشان در ونزوئلا محتاطانه رفتار کنند. به گفته یکی از مدیران یک جوینت ونچر با شرکت PDVSA، پیشنهاد تلافی این شرکت‌ها را متعجب کرده است.

یک سخنگوی ریلاینس به رویترز گفت: این شرکت پالایش نفت در تماس مداوم با مقام‌های دولت آمریکا درخصوص ونزوئلا بوده و آنها را از اقداماتش مطلع می‌کند. الیوت آبرامز، مسوول امور ونزوئلا درباره مذاکرات واشنگتن با شرکت روس‌نفت اظهارنظر نکرد اما وعده داد تحریم‌های بیشتری اعمال خواهند شد. وی گفت: مسکو به‌زودی درخواهد یافت که حمایت از مادورو بدون هزینه نیست. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مکزیکوسیتی از سیاست تحریم‌های آمریکا انتقاد کرد و گفت: این مداخله ممکن است به وخامت اوضاع در ونزوئلا بیفزاید.

پیش از تحریم‌ها ونزوئلا حدود ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز نفت و فرآورده‌های نفتی صادر می‌کرد. این تحریم‌ها فروش نفت به آمریکا که بزرگ‌ترین مشتری ونزوئلا بود را متوقف کرد. ریلاینس که یکی از بزرگ‌ترین مشتریان شرکت PDVSA است، پس از چهار ماه وقفه، خرید مستقیم نفت ونزوئلا را در اکتبر آغاز کرد و کمک کرد ذخایر نفت فروش نرفته این کشور کاهش پیدا کند. این شرکت هندی در آن زمان اعلام کرده بود در قبال نفت‌خام ونزوئلا، به این کشور سوختی که تحت تحریم‌ها مجاز است، عرضه می‌کند. نماینده ریلاینس گفته است این شرکت به‌عنوان واسطه برای فروش نفت ونزوئلا با افراد دیگر عمل نمی‌کند و تمام نفتی که از ونزوئلا خریداری شده، برای پالایش توسط ریلاینس استفاده می‌شود.

شورون بازاریابی نفت ونزوئلا را در اکتبر برای نخستین بار از زمان وضع تحریم‌های آمریکا ازسرگرفت. ری فوهر، سخنگوی شورون گفت: ما به فعالیت‌های اصلی خود که مطابق با قوانین و مقررات است، متمرکز مانده‌ایم. واردات نفت ونزوئلا از سوی شورون معادل حدود ۲ درصد از کل صادرات ونزوئلا در سال ۲۰۱۹ بوده است. براساس گزارش رویترز، شرکت دولتی CNPC بارگیری نفت ونزوئلا از بنادر PDVSA را سال گذشته متوقف کرد و پس از اعمال فشار واشنگتن برای توقف تجارت با PDVSA، تجارت نفت با این شرکت را ازسرنگرفته است. دولت آمریکا برای شرکت‌های خدماتی آمریکایی و شرکای شرکت PDVSA معافیت‌هایی را برای ادامه فعالیت در این کشور آمریکای‌جنوبی صادر کرده است. این مجوزها وضعیت تجارت نفت با ونزوئلا را مشخص نکرده است.