این تصمیم بایدن باعث می‌شود حفاری در یکی از دست‌نخورده‌ترین پناهگاه‌های حیات‌وحش در ایالات‌متحده که محل زندگی انواع پرندگان مهاجر آبزی، کاریبوها و خرس‌های قطبی است متوقف شود. ذخایر نفتی این منطقه، بیش از ۱۱ میلیارد بشکه است و دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با حمایت‌های مالی و سیاسی لابی‌های شرکت‌های نفتی بیش از چهار دهه برای کسب اجازه حفاری در این منطقه تلاش کرده بودند. اما حالا دستور رسمی دب هالند، وزیر کشور که کنترل زمین‌های فدرال را در اختیار دارد، مجوز‌های حفاری دولت ترامپ را متوقف کرد و تا زمانی که بررسی‌های وزارتخانه او در زمینه اثرات محیط‌زیستی این پروژه و بررسی وضعیت قانونی تصمیم دولت ترامپ برای اعطای چنین مجوزهایی به پایان نرسد، تمام مجوزها معلق باقی خواهند ماند.

 مخالفان و موافقان

این اقدام وزارت کشور آمریکا به دنبال دستور اجرایی جو بایدن در روز تحلیف برای توقف حفاری‌های جدید در قطب شمال صورت گرفته است، اما بایدن قصد دارد از این تصمیم خود در جهت تثبیت اعتبارش در میان فعالان اقلیمی استفاده کند. در روزهای اخیر فعالان اقلیمی به دلیل حمایت بی‌سر و صدای دولت جو بایدن از برخی پروژه‌های سوخت فسیلی در کشور انتقادات شدید و جدی را نسبت به دولت او مطرح کرده‌اند. اقدامات ماه گذشته کاخ سفید در زمینه حمایت از یک پروژه عظیم حفاری در سایر نقاط آلاسکا، دادن فرصت مجدد به خط لوله بحث‌برانگیز داکوتا اکسس و حمایت از تصمیم اعطای مجوز اجاره زمین‌های فدرال ایالت وایومینگ برای حفاری نفت و گاز در دوره ترامپ به‌شدت فعالان اقلیمی را از عملکرد دولت بایدن عصبانی کرده است و او را به عدم تعهد و پایبند نبودن به وعده‌های انتخاباتی‌اش متهم کردند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، فعالان اقلیمی در آلاسکا و سراسر آمریکا می‌گویند دستور جدید دولت بایدن گامی بزرگ در راستای تعهد به وعده‌های دوران کمپین انتخاباتی با هدف کاهش انتشار کربن است. آنها البته می‌گویند که سیاست «اینجا حفاری کن و آنجا نه!» در دولت بایدن، مانع از آن خواهد شد که دولت به تعهدات اقلیمی خود پایبند باشد.

در طرف مقابل اما مقامات ایالت آلاسکا تصمیم بایدن را منزجرکننده می‌دانند. سناتور جمهوری‌خواه، لیزا مورکوفسکی در بیانیه‌ای به این تصمیم واکنش نشان داد و گفت که تعلیق اجاره‌نامه زمین‌های فدرال برای حفاری نفت و گاز، با قوانین مغایرت دارد چرا که وزارت کشور ترامپ مطابق قانون مالیات و مشاغل مصوب کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۷ این مجوزها را صادر کرده بود. این سناتور معتقد است که نه رئیس‌جمهور و نه وزیر کشور حق چنین تصمیمی را ندارند.

همچنین فرماندار جمهوری‌خواه، مایک دانلیوی هم این اقدام را حمله به اقتصاد آلاسکا خواند و متعهد شد از همه ابزارهای لازم برای جلوگیری از این اقدامات دولت فدرال استفاده کند. فرماندار آلاسکا گفت: «آلاسکا با توجه به استانداردهای زیست‌محیطی سخت‌گیرانه‌تری که نسبت به تمام نقاط دیگر جهان دارد، توسعه مسوولانه نفت و گاز در قطب شمال را می‌تواند انجام دهد. با وجود این دولت فدرال تمرکز خود را بر جلوگیری از توسعه توانایی ما در تولید نفت و گاز قرار داده است که نشان از عدم درک صحیح آنها از تقاضای جهانی نفت و گاز است.» البته برخلاف گفته‌های فرماندار آلاسکا، آژانس بین‌المللی انرژی ماه گذشته میلادی در گزارش خود عنوان کرد که جهان برای جلوگیری از گرمایش بیشتر زمین، باید پروژه‌های جدید سوخت فسیلی را متوقف کند.

مایکل جرارد، مدیر مرکز سابین برای تغییرات قوانین اقلیمی در دانشکده حقوق کلمبیا می‌گوید: «این تصمیم به بایدن کمک می‌کند تا حسن نیت خود را درباره مخالفت با پروژه‌های جدید سوخت‌های فسیلی نشان دهد.» جرارد با اشاره به اینکه بایدن در این زمینه سابقه چندان خوبی ندارد، با برداشتن این گام تلاش می‌کند که نظر مثبت فعالان اقلیمی را به خود جذب کند.

 سرنوشت پروژه؟

باید یادآور شد که تعلیق اجاره‌نامه‌ زمین‌های فدرال و مجوزهای آنها به تنهایی نمی‌تواند تضمین‌کننده آن باشد که حفاری در پناهگاه حیات وحش قطب شمال برای همیشه متوقف می‌شود. دولت در این زمینه تنها متعهد شده است که قرارداد‌های اجاره دولت ترامپ را فعلا بررسی کند، نه اینکه آنها را لغو کند. دولت جو بایدن اگر تشخیص دهد که اجاره‌نامه‌های دولت ترامپ به صورت غیرقانونی اعطا شده‌اند، می‌تواند به صورت قانونی در جهت لغو آنها اقدام کند. گروه‌های محافظه‌کار البته در آمریکا مدعی هستند که این تعلیق از سوی دولت بایدن کاملا غیر قانونی است.

البته باید یادآور شد هر تصمیمی که دولت بایدن درباره اجاره زمین‌های فدرال برای حفاری نفت و گاز در آلاسکا یا هر نقطه دیگر در آمریکا اتخاذ کند، توسط دولت بعدی قابل لغو است. به همین دلیل گروه‌های زیست‌محیطی به‌رغم آنکه حرکت جدید دولت بایدن را تحسین کرده‌اند، اما خواهان ممنوعیت دائمی حفاری‌ها در قطب شمال هستند. کریستن میلر، مدیرعامل اتحاد حیات‌وحش آلاسکا معتقد است تا زمانی که تمامی اجاره‌نامه‌ها لغو نشوند، تهدید زیست‌محیطی جدی علیه یکی از بکرترین زیستگاه‌های حیوانات در آمریکا بر سر جای خود باقی خواهد ماند. او می‌گوید: «اکنون نگاه ما به دولت و کنگره است تا به صورت قانونی و برای همیشه مانع اجاره زمین‌های فدرال و مجوزهای حفاری نفت در آلاسکا شوند تا بتوانیم از پناهگاه ساحلی حیات وحش قطب شمال دفاع و محافظت کنیم. این پناهگاه که ۱۹ میلیون هکتار است در بخش شمال شرقی ایالت آلاسکا واقع شده و مدت‌هاست که محدودیت توسعه نفت و گاز ندارد. حالا اما بسیاری از دموکرات‌ها در کنار فعالان اقلیمی، ترقی‌خواهان، گروه‌های چپ‌گرا، دوستداران محیط‌زیست و برخی از گروه‌های بومی ساکن آلاسکا به دنبال ایجاد محدودیت و ممنوعیت‌های مرتبط با حفاری‌های نفت و گاز هستند.