سید‌محسن قمصری در گفت‌وگو با خبرنگار «شانا» با این تعریف ساده از تهاتر که «تهاتر به معنی مبادله کالا با کالا به‌منظور حذف پول است» درباره اینکه چه زمانی از این روش برای فروش نفت استفاده می‌شود، اظهار کرد: زمانی که در زمینه نقل و انتقال وجوه مشکلی وجود داشته باشد، یا زمانی که طرفین بر اساس اولویت‌ها و منافعشان بخواهند وجوه را حذف کنند از روش تهاتر استفاده می‌شود که خوشبختانه ما سابقه اجرایی در این زمینه زیاد داشتیم.

وی به این پرسش که استفاده از روش تهاتر چه مقدار می‌تواند فروش نفت را در زمان تحریم تسهیل کند با این توضیح که هم‌اکنون دو مشکل در زمینه فروش نفت وجود دارد که مشکل نخست سیاسی است که تهاتر نمی‌تواند آن را حل کند، درباره مشکل دوم اظهار کرد: دومین مشکل بانکی است که روش تهاتر تا حدی می‌تواند آن را رفع کند، اما باید پیش از آن بررسی شود چه میزان از مشکل فروش نفت بانکی و چه میزان سیاسی است.

مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران مهم‌ترین چالش فروش نفت در سال‌های اخیر را مسائل بانکی و مهم‌ترین چالش در موضوع تهاتر را قوانین داخلی دانست و گفت: تهاتر اگر در مسیر درست قرار نگیرد، می‌تواند خطرساز باشد. برای نمونه اگر به پیمانکاران داخلی برای تهاتر اختیار تام داده شود می‌تواند سبب آشفتگی بازار شود. استفاده از روش تهاتر زمانی خوب خواهد بود که محور آن بانک مرکزی باشد. ورود پیمانکاران در بازار (نفت) اگر بدون برنامه باشد آشفتگی در پی خواهد داشت که ضررش بیشتر از منافعش است.