هدف دو برابری تولید گاز فارس

 این تهدید در کنار رشد مداوم و تصاعدی مصرف این سوخت برجسته‌‌تر می‌‌شود. به‌‌نظر می‌‌رسد وزارت نفت برای مقابله با چنین تهدیدی قصد دارد از ظرفیت گازی کشور در مناطقی غیر از پارس‌‌جنوبی به‌‌عنوان بزرگ‌‌ترین میدان گازی جهان که مشترک با قطر است، بهره ببرد.  جواد اوجی در سفر استانی به استان فارس به‌‌همراه رئیس‌‌جمهور در روز پنج‌‌شنبه از سرمایه‌‌‌‌گذاری ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری این وزارتخانه برای فشارافزایی و توسعه میدان‌‌های گازی این استان خبر داد که منجر به افزایش تولید از ۱۱۴ میلیون مترمکعب فعلی به ۲۳۰ تا ۲۴۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد شد. کلید توسعه صنعت نفت و گاز کشور جذب سرمایه و فناوری است که در حال‌‌حاضر و با توجه به مانع تحریمی نگاه وزارت نفت به داخل است. با دو برابر شدن تولید گاز استان فارس که پس از بوشهر دومین دارنده ذخایر گازی است، بار تولید از دوش پارس‌‌جنوبی که ۷۰‌‌درصد از کل عرضه گازی کشور را به‌‌عهده دارد، کاسته خواهد شد. اوجی در این سفر همچنین از پالایشگاه گازی فراشبند بازدید کرد و قول داد طی سه تا چهار سال آینده ظرفیت تولید این پالایشگاه از ۴۲ میلیون مترمکعب در روز به ۶۵ میلیون برسد. در این سفر وزیر نفت از تخصیص ۱۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌‌های مسوولیت اجتماعی در استان فارس خبر داد.

   سرمایه‌گذاری ۵/ ۴ میلیارد دلاری

وزیر نفت در سفر استانی خود به استان فارس ضمن بازدید از طرح‌های در دست اجرای این وزارتخانه، از توسعه گازی این استان خبر داد. وزیر نفت با بیان اینکه فارس پس از استان بوشهر دومین دارنده ذخایر گازی کشور است، اعلام کرد: دولت سیزدهم در زمینه فشارافزایی میدان‌های گازی کنونی و توسعه میدان‌های گازی جدید تنها در استان فارس ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌‌گذاری می‌کند. به گزارش «ایرنا» جواد اوجی پس از بازدید از پالایشگاه گاز فراشبند گفت: ظرفیت تولید روزانه گاز در استان فارس ۱۱۴ میلیون مترمکعب است که بخش اعظم آن در حوزه جنوب‌غربی شامل مناطق آغار و دالان، تابناک و شانول و وراوی و هماست. وی فارس را جزو مناطق شاخص در حوزه نفت و گاز دانست و بیان کرد که با توسعه میدان‌های گازی، روزانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز استان فارس اضافه می‌شود. اوجی با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته در بخش بالادست و پایین‌دست میدان‌ها و پالایشگاه‌های گازی سرمایه‌‌گذاری نشده است، گفت: وزارت نفت دولت سیزدهم برنامه دارد با سرمایه‌‌گذاری در بخش بالادست گاز شامل طرح توسعه فاز‌۱۱ میدان گازی مشترک پارس‌جنوبی، میدان‌های آغار و دالان، شانول، تابناک، هما و وراوی، فشارافزایی و توسعه میدان‌های گازی جدید، از ظرفیت خالی روزانه ۱۴۰ میلیون مترمکعبی پالایشگاه‌های گازی به‌ویژه در استان‌های فارس و بوشهر استفاده کند. وزیر نفت با اشاره به‌وجود ۱۳ میدان گازی در استان فارس که از این تعداد تاکنون ۶ میدان توسعه‌یافته و هفت میدان دیگر همچنان در دستورکار توسعه قرار نگرفته است، افزود: با توسعه میدان‌های جدید، ۱۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز استان فارس افزوده می‌شود. اوجی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های خالی پالایشگاه‌های گازی فراشبند، پارسیان و پالایشگاه‌های گازی استان بوشهر گفت: با توسعه میدان‌های گازی جدید، ظرفیت تولید روزانه گاز طبیعی در این استان به ۲۳۰ تا ۲۴۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

   توسعه فاز دوم پالایشگاه فراشبند

به گزارش «شانا» اوجی طی این بازدید تصریح کرد: توسعه فاز دوم پالایشگاه گازی فراشبند را در دستور کار داریم و این قول را می‌دهیم که در سه تا چهار سال آینده، ظرفیت تولید روزانه گاز طبیعی میدان آغار در مرحله دوم ۲۰‌میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد و ظرفیت تولید پالایشگاه فراشبند از رقم کنونی ۴۲ میلیون مترمکعب به ۶۵میلیون مترمکعب می‌رسد. پالایشگاه گازی فراشبند در جنب میدان گازی دالان واقع شده است و گاز تولیدی از میدان‌های گازی آغار و دالان برای فرآورش به این پالایشگاه ارسال می‌شود. در این میان، فرماندار فراشبند اعلام کرد که اجرای فاز دوم پالایشگاه گاز فراشبند، زمینه‌ساز افزایش تولید روزانه ۷ هزار بشکه‌ای میعانات گازی می‌شود.

صادق فروغی در نشست شورای اداری شهرستان‌های فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین با حضور جواد اوجی گفت: توسعه پالایشگاه گاز فراشبند در قالب مرحله دوم افزون بر افزایش تولید محصولات، به‌طور مستقیم برای ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند. وزیر نفت همچنین با تاکید بر اینکه ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی باید افزایش پیدا کند، گفت: پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت پالایشی کشور در ۴سال آینده در این دولت، حدود یک و نیم برابر افزایش یابد و تولید فعلی ۲/ ۲ میلیون بشکه در روز به سه و نیم میلیون بشکه در روز برسد. وی با اشاره به اینکه افزایش تولید در میدان‌های نفت و گاز نیازمند نیروهای ماهر و متخصص است، افزود: ساماندهی سرمایه انسانی اولویت اصلی کار بنده در وزارت نفت خواهد بود. وزیر نفت در ادامه همچنین به مساله سوخت‌رسانی زمستانی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی باید افزایش پیدا کند، گفت: در این حوزه دو برنامه ارتقای کمی و کیفی پالایشگاه‌های کنونی و همچنین ایجاد ظرفیت پالایشی جدید با ساخت پترو پالایشگاه‌ها را در برنامه داریم. اوجی ادامه داد: در صورت توجه به مشوق‌‌هایی مانند قانون اعطای تنفس خوراک پالایشگاه‌ها، می‌توانیم برای سال آینده افزایش ظرفیت پالایشی مطلوبی را داشته باشیم. وزیر نفت تکمیل و ساخت پتروشیمی‌های جدید از جمله پتروشیمی فیروزآباد را از دیگر مسائل طرح‌شده در این سفر برشمرد و افزود: وزارت نفت طبق قانون اجازه سرمایه‌‌گذاری در این بخش را ندارد، اما ما این آمادگی را داریم که در صورت استقبال سرمایه‌گذاران، هرگونه حمایت در زمینه تامین خوراک و دریافت مجوزهای لازم را اجرایی کنیم.

   ۱۱۵۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های رفاهی

 وزیر نفت همچنین از تخصیص ۱۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارت نفت به طرح‌های مسوولیت اجتماعی استان فارس در این سفر خبر داد و گفت: این اعتبار برای پروژه‌های رفاهی، آموزشی، بهداشتی و راهسازی در نظر گرفته شده که ۸۰۰ میلیارد تومان آن برای احداث جاده‌ها و ۲۵۰ میلیارد تومان آن نیز برای ۲۵۰ پروژه رفاهی، آموزشی و فرهنگی از جمله کمک به بیمارستان زینبیه شیراز و مجتمع حوزه فناوری (۱۵ میلیارد تومان) در نظر گرفته شده است که ان‌شاءالله مجتمع حوزه فناوری تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. اوجی افزود: در حوزه مسوولیت اجتماعی، اعتقاد ما بر این است که متناسب با توسعه میدان‌ها و ذخایر گازی و نفتی، مردم نیز باید از مواهب طرح‌های صنعتی همجوار خود بهره‌مند شوند، بنابراین در این سفر وزارت نفت ۱۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده است.