وعده مازوت‌سوزی حداقلی

جواد اوجی، وزیر نفت در بازدید سرزده‌‌ای که دیروز (جمعه) از مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز داشت، ضمن اعلام آمادگی ۱۰۰‌درصدی بخش تولید گاز برای تامین سوخت زمستانی، دستور داد گازرسانی به نیروگاه‌ها به‌‌صورت حداکثری انجام شود تا از سوخت مایع کمتری استفاده شود، البته اوجی احتمال کاهش تامین سوخت گاز به نیروگاه‌ها در زمستان را ضعیف دانست. علاوه‌بر این اعلام شد هم‌‌اکنون ۴ میلیارد لیتر سوخت مایع در مخازن شوریجه و سراجه ذخیره شده است که ۴۵۰میلیون لیتر بیشتر از حجم ذخیره‌شده در سال گذشته است.

وزیر نفت همچنین در مورد قیمت گاز گفت برای مشترکانی که در سقف تعیین‌شده مصرف کنند، قیمت به نرخ سال گذشته محاسبه خواهد شد اما مشترکان پرمصرف با افزایش تعرفه گاز رو‌‌به‌‌رو خواهند شد. با سردتر شدن هوا و نزدیک‌شدن به زمستان، نگرانی در مورد احتمال تکرار اتفاقات سال گذشته بیشتر شده که در آن زمان کمبود گاز باعث قطع موقت این سوخت و به‌‌تبع آن قطع برق و استفاده بیشتر از سوخت جایگزین در نیروگاه‌ها (گازوئیل و مازوت) شده بود، با این حال در سال‌جاری و با تغییر دولت، اولویت اصلی بر تامین سوخت برای نیروگاه‌ها قرار گرفته؛ هرچند در روزهای گذشته، با منتشرشدن عبارتی در متن یک خبر از سومین نشست هماهنگی و برنامه‌‌ریزی تامین سوخت زمستانی مبنی بر «استفاده حداکثری از مازوت در نیروگاه‌ها» این تلقی به‌‌وجود آمد که وزارتخانه جواد اوجی هم بنا را روی گازوئیل و مازوت‌‌سوزی در نیروگاه‌ها گذاشته است و تنها ممکن است قطعی برق یا گاز خانگی کمتری در زمستان پیش‌‌رو شاهد باشیم اما کماکان معضل آلودگی هوا در کلانشهرها به دلیل استفاده از سوخت آلاینده به قوت خود پابرجا بماند. بلافاصله مسوولان چنین مضمونی را رد کردند و اولویت‌‌بندی سوخت را به‌‌ترتیب گاز، گازوئیل و سپس نفت‌کوره (مازوت) اعلام کردند.

  آمادگی ۱۰۰‌درصدی در تولید گاز

جواد اوجی در بازدیدی که از مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در روز گذشته (جمعه) داشت، در مورد آمادگی بخش بالادستی تامین گاز عنوان کرد که تا شنبه تعمیرات اساسی فاز‌۱۲ پارس‌جنوبی به اتمام می‌رسد و همچنین اورهال پالایشگاه‌ها و همینطور خطوط و ایستگاه‌های تقویت فشار هم انجام شده است. وزیر نفت ادامه داد که پیش‌‌بینی او این است که با برنامه‌‌ریزی که شرکت ملی گاز و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی داشته‌‌اند و ذخایر خوبی که در نیروگاه‌ها و صنایع وجود دارد، زمستان را بدون چالش پشت‌سر بگذاریم.

اوجی تاکید کرد که در بحث تولید آمادگی ۱۰۰‌درصدی در میادین و پالایشگاه‌ها وجود دارد. وزیر نفت همچنین گفت نزدیک به ۳ میلیارد لیتر حجم ذخایر سوخت مایع در نیروگاه‌ها است که ۴۵۰‌میلیون لیتر بیشتر از میزان سال گذشته است. در بخش دیگری از این بازدید مدیران دیسپچینگ گاز در مورد ذخیره‌‌سازی گفتند که تقریبا ۴‌میلیارد لیتر سوخت‌مایع در مخازن شوریجه و سراجه ذخیره شده است. به گفته مسوولان، ۵/ ۲میلیارد لیتر از این ذخایر در مخازن شوریجه و ۵/ ۱میلیارد دیگر در سراجه ذخیره شده است. یکی از این مدیران در پاسخ به پرسش وزیر در مورد ظرفیت تامین سوخت گاز از این دو هاب ذخیره‌‌سازی گفت روزانه ۱۵ میلیون لیتر از شوریجه و حدود ۷ تا ۸ میلیون لیتر هم از سراجه می‌توان گاز دریافت کرد.

اوجی به این مدیران دستور داد گازرسانی با حداکثر ظرفیت برای نیروگاه‌ها انجام شود تا کمتر سراغ سوخت مایع بروند.

  احتمال کاهش گازرسانی به نیروگاه‌ها ضعیف است

وزیر نفت همچنین اظهار کرد تامین سوخت مایع برای نیروگاه‌ها و صنایع انجام شده تا اگر مجبور به کاهش تامین گاز زمستانی شویم که احتمال آن ضعیف است، سوخت مایع کاملا مهیا باشد.

این در حالی است که معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران با بیان اینکه تا پایان مهرماه ۲/ ۴درصد از سوخت نیروگاه‌ها مازوت بوده است، گفت: در نیروگاه‌‌هایی که ناچار به استفاده از سوخت دوم باشند، تاکید بر استفاده از گازوئیل است، اما اگر چاره‌‌ای نباشد از مازوت استفاده خواهند کرد.

ناصر اسکندری روز جمعه در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: ۱۶ نیروگاه از مجموع ۱۲۰ نیروگاه حرارتی کشور امکان استفاده از سوخت مازوت را دارند که از این تعداد مخزن سوخت مازوت چهار نیروگاه پلمب است و فقط ۱۲ نیروگاه می‌توانند در صورت نیاز از سوخت مازوت استفاده کنند.

وزیر نفت با اعلام اینکه با نزدیک‌شدن به فصل سرد، مصرف گاز خانگی و صنایع جزئی بالا رفته، از مردم درخواست کرد که صرفه‌‌جویی را در استفاده از ذخایر خدادادی گازی در برنامه خود داشته باشند.

اوجی همچنین در مورد نرخ گاز برای مشترکان اعلام کرد که قیمت گاز امسال برای مشترکان پرمصرف و بدمصرف افزایش خواهد یافت اما برای مشترکانی که در سقف الگوی مصرف در جداول شرکت ملی گاز تعریف‌شده، همان قیمت پارسال محاسبه خواهد شد.

 اتصال هزار و ۴۰۰ جایگاه به سامانه کارت هوشمند سوخت

جواد اوجی همچنین درباره وضع کنونی سامانه هوشمند سوخت و خدمت‌‌رسانی جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر کشور گفت: امروز در ستاد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آخرین وضع جایگاه‌های عرضه سوخت کشور را بررسی کردیم.

به گزارش «شانا» او ادامه داد: خوشبختانه بیش از ۹۶ تا ۹۷‌درصد جایگاه‌های عرضه سوخت فعال شده‌‌اند.

به گفته وزیر نفت، نزدیک به هزار و ۴۰۰ جایگاه به سامانه کارت هوشمند سوخت متصل شده‌‌اند. اوجی ابراز امیدواری کرد به‌‌تدریج بقیه جایگاه‌های عرضه به سامانه هوشمند سوخت متصل شوند.

اوجی اظهار کرد: حدود ۵۴ هزار نازل در سراسر جایگاه‌های عرضه سوخت کشور داریم که عملیات اتصال کامل همه این تعداد مقداری زمان‌‌بر است؛ اما با افزایش تیم و فراخوانی که در صنعت نفت داده شده، فکر می‌کنم تا دو سه روز آینده بی‌‌شک همه جایگاه‌ها به سامانه هوشمند سوخت متصل ‌شوند.

  واریز سهمیه ویژه بنزین تا پایان ماه

وزیر نفت در همین حال در مورد جبران اختلال در سامانه هوشمند بنزین سراسری گفت: سهمیه بنزین ویژه برای هموطنان در کارت سوخت هوشمند تا پایان آبان‌ماه واریز می‌شود تا مشکلات ایجاد شده برای مردم برطرف شود.

به گزارش خبرآنلاین، اوجی افزود: این سهمیه برای موتورسیکلت‌‌ها، وانت‌‌ها، سواری و همچنین سایر وسایل نقلیه در نظر گرفته خواهد شد.

وزیر نفت همچنین پنج‌شنبه پس از نشست با مدیران‌عامل شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران از چنین طرحی خبر داده بود.

به گزارش «ایسنا» به نقل از وزارت نفت، جواد اوجی در آن روز با بیان اینکه ظرف یک تا دو روز آینده همه جایگاه‌های سوخت کشور به سامانه متصل می‌شوند، گفت: هیچ خلل و مشکلی در سهمیه کارت‌ها اتفاق نیفتاده و سهمیه سوخت همه افراد پایدار است.

وزیر نفت عنوان کرد که مدیران استانی درباره جایگاه‌های فعال‌شده گزارش‌هایی را اعلام کرده‌‌اند و همه تلاش می‌کنند که سایر جایگاه‌‌هایی که به سامانه هوشمند متصل نشدند نیز طی یکی و دو روز آینده متصل شوند.

اوجی با تاکید بر اینکه وضعیت ذخایر سوخت خوب است و هیچ مشکلی در تامین سوخت نداریم، گفت: جایگاه‌های بین‌راهی نیز پایدار هستند و با تدابیر خوبی که ‌اندیشیده‌شده سوخت‌‌رسانی برای ناوگان حمل و نقل سنگین در بحث اتوبوسرانی و ماشین‌‌های سنگین در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ان‌شاءالله هرچه سریع‌تر این اخلال برطرف می‌شود و با تدابیری که در شرکت ملی پخش در حال انجام است دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود، گفت: لازم است که دوستان بازنگری عمیقی روی سامانه داشته باشند.