وی با بیان اینکه امسال به فضل‌الهی، ۴۵۰ میلیون لیتر بیشتر از پارسال ذخیره‌‌سازی سوخت مایع داشته‌‌ایم، افزود: همچنین با توجه به تدابیر خوبی که در وزارت نفت دیده شده و هماهنگی‌های خوبی که با همکارانمان در وزارت نیرو صورت‌گرفته است، در تلاش هستیم تا تامین سوخت زمستانی به‌ویژه در بخش خانگی صورت بگیرد تا با چالش گاز روبه‌رو نشویم. مدیرعامل شرکت ملی گاز هم شنبه در این مورد گفت: با توجه به موج جدید سرما که اواخر هفته گذشته وارد کشور شد و بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش مصرف را در پی داشت، در حال‌حاضر، با مصرف بیش از حد گاز در بخش خانگی مواجه هستیم که چیزی معادل حدود دو فاز پارس‌جنوبی است.

به گزارش خبر‌گزاری تسنیم، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در حاشیه جلسه سوخت زمستانی که به میزبانی این شرکت برگزار شد، ضمن تاکید بر انجام مصوبات قبلی، اظهار کرد: از آنجا که کاهش محسوس دما را ظرف امروز و فردا خواهیم داشت و پیش‌‌بینی می‌شود که رشد مصرف همچنان در مناطق شمالی و شمال‌‌شرق ادامه داشته و بیشتر هم بشود، طبیعتا فشار بسیار سنگینی روی شبکه گاز خواهد بود، ضمن آنکه بیشترین مصارف در مناطق شمالی کشور در سه استان مازندران، گلستان و گیلان و همچنین خراسان‌رضوی، شمالی و جنوبی بوده است. وی با بیان اینکه پیش‌‌بینی می‌شود با توجه به برودت هوا، مصرف طی دو روز آینده به بیش از ۴۰۰‌میلیون مترمکعب در روز برسد، گفت: برای مقابله با موج سرما، تمهیدات ویژه‌‌ای اندیشیده شده و یک‌‌سری اقدامات مانند تعمیرات منابع تولیدی، پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال، ایستگاه‌های تقویت فشار را از قبل شروع کردیم که همه تمام‌شده و تمامی تجهیزات و تاسیسات ما با ظرفیت کامل در مدار هستند.

چگنی ادامه داد: ما پیش‌‌بینی‌‌های کاملی در این زمینه داشته و کارهای مربوطه را تاکنون انجام داده و سعی کرده‌ایم شبکه را پرفشار نگاه داریم تا بتوانیم با قدرت وارد این موج سرما شده و بدون مشکل از آن، عبور کنیم، ولی می‌‌دانید که وقتی موج سرما وارد می‌شود تا یک هفته این افزایش مصرف را داریم و این برای ما خیلی خوشایند نیست؛ چراکه باید بخش خانگی که اولویت اول شرکت ملی گاز ایران است را کامل پوشش دهیم و اگر نتوانیم گاز را از شبکه خودمان تامین کنیم، باید صنعت و نیروگاه‌ها را محدودیت بدهیم که طبیعتا این به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود. به گفته وزیر نفت در نشست دیروز در مجلس گزارشی از وضع فروش نفت، میعانات گازی و صادرات محصولات پتروشیمی نیز ارائه شد که خوشبختانه در همه این بخش‌ها در مقایسه با پارسال رشد و توفیق خوبی داشته‌‌ایم.

اوجی با اشاره به اینکه در زمینه سرمایه‌گذاری‌‌های موردنیاز صنایع نفت و گاز به‌‌ویژه صنعت گاز کشور برای هشت سال آینده به‌‌منظور افزایش تولید، حفظ و نگهداشت آن گزارشی ارائه شد، افزود: نمایندگان پرسش‌‌‌هایی در زمینه تامین قیر موردنیاز آسفالت جاده‌ها و راه‌های روستایی مطرح کردند که با توجه به نشست‌‌های هفته گذشته با آقای نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس و دیگر دستگاه‌ها توفیق‌‌های خوبی حاصل شده است. طبق اعلام وزارت نفت، تصریح کرد: وزارت نفت با مشخص‌کردن قیمت VB (وکیوم باتوم) همه حواله‌ها را میان متقاضیان قیر توزیع کرده و این وزارتخانه به وظیفه خود در لایحه بودجه سال‌۱۴۰۰ عمل کرده است.