تغییر الگوی حمل سوخت به فارس عكس: دنیای اقتصاد

در این مراسم اوجی  با اشاره به اینکه صنعت نفت معطل مذاکرات وین نمی‌‌‌ماند، از همکاری‌‌‌ها و قراردادهای جدید نفت و گاز با مشارکت داخلی و خارجی خبر داد و شبکه بانکی را به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت دعوت کرد. همچنین جلیل سالاری، معاون وزیر نفت نیز اعلام کرد که با خط لوله پارس ظرفیت ذخیره‌‌‌سازی کشور افزایشی ۸۰‌میلیون لیتری خواهد داشت. وی همچنین گفت که مهم‌ترین اقدام صنعت پالایش در حوزه بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی، تغییر الگوی حمل و کاهش هزینه‌‌‌های حمل است و به صرفه‌‌‌جویی اقتصادی و دیگر جنبه‌‌‌های کلیدی این پروژه اشاره کرد.  او همچنین از صادرات ۳ محموله نفت‌‌‌گاز به مقاصد آسیایی خبر داد.  

خط لوله راهبردی پارس ٤٠٠ کیلومتر طول دارد و روزانه ١٢‌میلیون لیتر معادل ۷۳‌هزار بشکه در روز انواع فرآورده‌‌‌‌‌‌های نفتی را از مهرآران در استان هرمزگان به شیراز منتقل خواهد کرد. این پروژه که از محل اعتبارات بانکی و منبع داخلی تامین سرمایه می‌شود، قرار است از سال ۱۴۰۱ آغاز و ظرف مدت ۴ سال ساخت این خط لوله انجام شود.  تامین کسری و توزیع بهینه سوخت موردنیاز استان فارس، استفاده از خط لوله به‌‌‌عنوان جایگزین حمل‌‌‌ونقل جاده‌‌‌ای و افزایش سهم انتقال فرآورده با خط لوله، کاهش تردد جاده‌‌‌ای و کاهش مصرف سوخت، صرفه‌‌‌جویی و کاهش هزینه‌‌‌های عملیاتی، کاهش مخاطرات جاده‌‌‌ای و آلودگی‌‌‌های زیست‌‌‌محیطی و افزایش حجم ذخیره‌‌‌سازی فرآورده‌‌‌های نفتی در استان فارس با رعایت ملاحظات پدافند غیرعامل، از جمله اهداف احداث این خط لوله جدید است.   

اوجی: معطل مذاکرات وین نمی‌‌‌مانیم

جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در برخی از پروژه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای کشور در ماه‌‌‌های اخیر از منابع مالی خارجی استفاده شده، اظهار کرد که به زودی جزئیات این قراردادها در صورت نیاز منتشر می‌شود. وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: «وزارت نفت خود را معطل مذاکرات برای حصول توافق هسته‌‌‌ای در وین نمی‌‌‌کند. تلاش می‌‌‌کنیم با استفاده از توان مالی بانک‌ها و شرکت‌های داخلی و گاه شرکت‌های خارجی پروژه‌های صنعت نفت را به سرانجام برسانیم.» اوجی همچنین ضمن تاکید بر مشارکت شبکه بانکی در پروژه خط لوله پارس گفت: «این پروژه همچون پروژه‌‌‌های دیگری که در طی ماه‌‌‌های اخیر قراردادهای آنها به امضا رسیده، با پشتیبانی منابع داخلی پیش می‌رود. بانک‌ها به جای اینکه منابع خود را وارد عرصه بنگاه‌‌‌داری کنند، می‌توانند وارد پروژه‌‌‌های صنعت نفت شوند.»  وزیر نفت همچنین اشاره به امضای قراردادهای طرح جمع‌‌‌آوری گازهای همراه نفت در هفته گذشته با استفاده از منابع مالی داخلی عنوان کرد که بر اساس برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌ها هر ۲ تا ۳ هفته یک قرارداد صنعت نفت با استفاده از منابع مالی داخلی امضا می‌شود. وی همچنین با اشاره به اینکه در ۶ماه اخیر وزارت نفت با استفاده از منابع داخلی و خارجی ۵/ ۴‌میلیارد دلار قرارداد توسعه میدان‌‌‌های نفت و گاز را امضا کرده، گفت: «به‌‌‌زودی قرارداد توسعه یکی از بزرگ‌ترین میادین نفت و گاز کشور را همراه با زنجیره ارزش افزوده‌‌‌اش با کنسرسیوم بانک‌های داخلی امضا خواهیم کرد.» گفتنی است که اوجی در اظهارات خود مشخص نکرد که مقصود وی کدام میدان نفتی است. وزیر نفت همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه ایران در سال آتی واردکننده بنزین خواهد شد یا خیر، اظهار کرد: «با تدابیر انجام شده و حمایت نمایندگان مجلس این اتفاق رخ نمی‌‌‌دهد.»

افزایش ۸۰‌میلیون لیتری ظرفیت ذخیره‌‌‌سازی

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی نیز در آیین امضای تفاهم‌‌‌نامه تامین مالی احداث خط لوله پارس با بیان اینکه طراحی بنیادی و توسعه‌‌‌ای برخی از پالایشگاه‌‌‌های نفت کشور پایان یافته، اظهار کرد: «در روزهای آینده امیدواریم مناقصه‌‌‌های توسعه بعضی از پالایشگاه‌‌‌های کشور در زمینه کاهش نفت کوره برگزار شود که امیدواریم بتوانیم در این طرح‌‌‌ها از ظرفیت مالی بانک‌های داخلی استفاده کنیم؛ همچنین مطالعات اولیه ساخت ۲ پالایشگاه نفت خام و میعانات گازی جدید در کشور در حال انجام است.» وی با اشاره به عدم‌بروز خاموشی برق در کشور تصریح کرد که ۵/ ۱۸‌میلیارد لیتر سوخت مایع، ۷۰‌میلیارد مترمکعب گاز و در مجموع معادل ۵/ ۸۸‌میلیارد لیتر فرآورده نفتی به نیروگاه‌‌‌های سوخت کشور سوخت‌‌‌رسانی شده است. سالاری همچنین اعلام کرد که سالانه حدود ۶۵‌میلیارد لیتر سوخت در بخش حمل‌‌‌ونقل و صنایع کشور استفاده می‌شود.  سالاری با تاکید بر اینکه توسعه صنعت پالایش کشور را در گرو توافق‌‌‌های هسته‌‌‌ای وین نمی‌‌‌دانیم، گفت که در ماه‌‌‌های اخیر تلاش شده تامین مالی پروژه‌‌‌های حیاتی کشور را از منابع مالی داخلی و بانک‌ها انجام دهیم. وی با اشاره به امضای تفاهم‌‌‌نامه تامین منابع مالی احداث خط لوله مهرآران - فسا - شیراز یادآور شد: «با اجرای این طرح ۸۰‌میلیون لیتر به ظرفیت ذخیره‌‌‌سازی فرآورده‌‌‌های نفتی کشور افزوده می‌شود.»

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران حاضر شد و بر لزوم توسعه زیرساخت‌‌‌ها در بحث صادرات فرآورده تاکید و اظهار کرد که در ماه جاری و از اواخر ماه گذشته، ۳ کشتی، نفت‌‌‌گاز تولید پالایشگاه‌‌‌های داخلی را به مقاصد آسیایی حمل کرده‌‌‌اند. وی همچنین تاکید کرد با توجه به پیش‌بینی‌‌‌ها برای افزایش بهای سوخت، تمرکز در حال حاضر بر بحث ذخیره‌‌‌سازی است.  مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره احتمال اختصاص سهمیه بنزین نوروزی به خودروها گفت که برنامه‌‌‌ای برای اختصاص سهمیه ویژه نوروز وجود ندارد. سالاری افزود: «پیش‌بینی‌‌‌های لازم برای ذخیره‌‌‌سازی سوخت موردنیاز آغاز سال نو انجام شده است و برنامه‌‌‌ریزی لازم برای خطوط و مجاری عمده در بحث تامین بنزین نوروزی نیز انجام گرفته است تا در این روزها سوخت‌‌‌رسانی مطمئنی به هموطنان انجام شود.» مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی با اشاره به اینکه مهم‌ترین اقدام صنعت پالایش در حوزه بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی، تغییر الگوی حمل و کاهش هزینه‌‌‌های حمل است، گفت که هزینه حمل فرآورده با خط لوله معادل یک نهم هزینه انتقال فرآورده از طریق حمل جاده‌‌‌ای است.  سالاری با تاکید بر اینکه ما همیشه در شرق کشور با مشکل روبه‌‌‌رو بوده‌ایم، بیان کرد: «یکی از اهداف احداث خط لوله جدید، رفع چالش‌های ما در ۶ ماه نخست سال برای تامین ۶‌میلیارد لیتر سوخت موردنیاز بخش نیروگاهی در شرق کشور بود.»