اما نکته‌‌‌ای که در این زمینه بسیار مهم است و در جلسات برگزار شده برای صنایع تکمیلی شفاف است که میزان تولید و عرضه در بورس هم با آن خوراکی که این شرکت‌ها از دولت دریافت کردند، همخوانی ندارد، به این معنی که میزان عرضه در بورس بسیار کمتر از خوراک دریافتی پتروشیمی‌‌‌هاست. این موضوع نکته بسیار مهمی است، چرا که در چنین وضعیتی هر اقدامی هم که انجام شود، اگر عرضه کم شود، بحث رقابت و مهندسی گریدها عملیاتی می‌شود و این موضوع همان چیزی است که ما به عنوان فعالان صنایع تکمیلی باید پیگیری کنیم. او افزود: بر اساس قانون، پتروشیمی‌‌‌ها موظف هستند که هیچ‌گونه عرضه‌‌‌ای خارج از بورس نداشته باشند اما این موضوع نیازمند اصلاح است و شرکت‌های زیرمجموعه پتروشیمی هم باید از طریق بورس فعالیت کنند تا شرایط برابر باشد و در غیراین صورت، زمینه ایجاد رانت فراهم می‌شود. بنابراین باید سعی کنیم که تمام خوراکی که این شرکت‌ها از دولت گرفتند در بورس عرضه کنند.

زکایی بیان کرد: نکته دومی که باید به آن پرداخت این است که شرکت‌های پتروشیمی، چه گریدهایی را باید در بورس عرضه کنند. همواره برای صنایع تکمیلی این نگرانی وجود دارد که در عرضه برخی گریدها مهندسی رخ دهد به این معنی که فارغ از نیت‌‌‌خوانی، طبیعتا شرکت‌های پتروشیمی هم مانند سایر کسب و کارها به دنبال کسب منافع حداکثری هستند به همین دلیل ممکن است، بعضی گریدها را کمتر عرضه کنند یا به صورت عمدا یا سهوا در بعضی گریدها بازارسازی ایجاد شود، حتی در مواردی ممکن است دلال‌‌‌ها زمینه‌ساز چنین اتفاقی شوند اما به هر حال علت هر چه باشد، نتیجه به ضرر صنایع تکمیلی است و منجر به رقابت‌‌‌های سنگین مانند آنچه در سال گذشته تجربه شد، می‌شود. از همین رو برای اینکه این مساله حل شود پیشنهادی که مطرح شده این است که برای شروع، تمامی گریدهای خانواده پلی‌‌‌پروپیلن را هدف قرار داده و با توجه به تنوع گریدها، می‌توان تمامی گریدهای این گروه را در پنج خانواده تقسیم کرد و خانواده‌هایی که به لحاظ شاخص MFI به هم نزدیک هستند را به عنوان یک گروه در نظر گرفت، به این ترتیب هر کدام از این خانواده‌‌‌ها هم کار تولید را برای پتروشیمی‌‌‌ها راحت‌‌‌تر می‌کنند و هم مصرف‌کنندگان می‌توانند خانواده گریدها را راحت جایگزین کنند. به این معنی که یک تولیدکننده قطعات خودرو و یک مجموعه تولیدکننده لوازم خانگی، هر دو بتوانند در خانواده مورد نظر هر کدام از گریدها را برای تولید محصول استفاده کنند.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از مهندسی گریدها، برای هر کدام از این پنج خانواده، کف عرضه مشخصی در نظر گرفته شود و وزارت صمت بر اساس سابقه خرید هر کدام از این گریدها، عدد اولیه‌‌‌ای را به شرکت‌های پتروشیمی اعلام کند به این ترتیب به جای آنکه یک کف عرضه کلی برای همه محصولات در نظر گرفته شود، برای هر خانواده یک کف عرضه مشخص وجود دارد که باید هفته به هفته رعایت شود. در این صورت اگر رقابت در هر کدام از این پنج خانواده‌‌‌ بالا رفت، گروه خانواده پلیمرهایی که بالاترین رقابت را داشتند، در هفته بعد، ۲۰‌درصد افزایش عرصه داشته باشند و متناسب با این تناژ، از عرضه گروه‌هایی که رقابت کمتری داشتند کم شود. این سیستم در واقع یک روش هوشمند است برای اینکه تعادل در رقابت ایجاد شده میان پنج خانواده پلی‌‌‌پروپیلن متعادل شود. در سال گذشته شاهد بودیم بعضی از گریدهایی که در گروه پلی‌‌‌پروپیلن عرضه می‌شود، رقابت صفر‌درصد را تجربه کرد در حالی که بعضی از گریدهای این گروه، بالای ۱۰۰‌درصد رقابت داشتند. بنابراین اگر این روش انجام شود، یعنی گریدهای پلی‌‌‌پروپیلن که بیشترین رقابت را دارند هر هفته ۲۰‌درصد افزایش عرضه داشته باشند و به موازات آن از عرضه گریدهای کم رقابت کم شود، نتیجه این می‌شود که رقابت‌‌‌ها متعادل و به دنبال آن از رقابت‌‌‌های هیجانی کاسته شود.