ریسک آبی پالایشگاه اصفهان خنثی می‌شود؟ عکس: علی محمدی

محسن قدیری در پاسخ به سوال «دنیای‌اقتصاد» درباره دلایل کاهش سود خالص و سود هر سهم شرکت در سه ماه اول امسال توضیح داد: این اتفاق به دلیل کاهش کرک اسپرد بود که در ماه‌های آینده جبران خواهد شد.

 ضمن اینکه ما باید تعهدات خود را نسبت به شرکت پالایش و پخش انجام دهیم اما اگر توجه کنید ما نسبت به دیگر پالایشگاه‌ها کمترین ریزش (۴۴ درصد) را تجربه کردیم که این امر هم به دلیل افزایش تولید محصولات با ارزش بیشتر رخ داد.

برنامه تولید بنزین برای رفع ناترازی

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان در یک نشست خبری که با هدف ارائه دستاوردها و چشم‌اندازهای این شرکت در محل پالایشگاه نفت اصفهان برگزار شد، اعلام کرد: تولید روزانه بنزین این پالایشگاه ۱۴ میلیون لیتر است که افزایش ۲ میلیون لیتری از ابتدای دولت سیزدهم داشته است.

وی اضافه کرد: واحد RFCC ۱۴ سال معطل بود که با استقرار دولت سیزدهم و از بهمن‌‌‌‌ماه سال ۱۴۰۱ عملیات اجرایی آن از سرگرفته شده است و تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌‌‌‌برداری می‌‌‌‌رسد، همچنین در حال اجرای یک طرح ابتکاری برای دریافت خوراک میعانات و افزایش تولیدات بنزین هستیم.

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان از افزایش ۹/ ۷ میلیون لیتری تولید روزانه بنزین یورو ۵ این پالایشگاه با راه‌‌‌‌اندازی واحد RFCC خبر داد و تصریح کرد: در بخش پتروشیمی این پالایشگاه نیز ۶۷/ ۰ میلیون لیتر بنزین در روز تولید می‌شود که با احتساب این عدد، مجموع بنزین تولیدی افزایشی این پالایشگاه روزانه ۵/ ۸ میلیون لیتر خواهد بود.

قدیری بیان کرد: با راه‌‌‌‌اندازی واحدهای پتروشیمی این پالایشگاه، ۷۶۰‌هزار تن مکمل بنزین MTBE و ۳۹۶‌هزار تن سوخت کشتی در این مجتمع پتروپالایشی تولید می‌شود که انقلابی در حوزه تولید بنزین است و می‌تواند مشکل ناترازی بنزین را برطرف کند.

آب؛ بزرگ‌ترین چالش

وی بزرگ‌ترین تهدید این پالایشگاه را موضوع آب اعلام کرد و گفت: به‌‌‌‌منظور رفع این چالش، ۲۳ پروژه در این حوزه تعریف شده است که با اجرایی شدن این پروژه‌‌‌‌ها، ۷۵‌درصد مصرف آب پالایشگاه نفت اصفهان تا نیمه نخست سال آینده کاهش خواهد یافت همچنین در حال نصب تصفیه‌‌‌‌خانه در شاهین‌‌‌‌شهر هستیم.

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان حجم پیشرفت پروژه‌‌‌‌های حوزه آب در این شرکت را ۶/ ۱۸‌درصد اعلام کرد و افزود: در این حوزه همچنین مخازن راهبردی آب پالایشگاه اصفهان به مخازن راهبردی استان اصفهان منتقل خواهد شد، همچنین در حال نصب ۳ واحد به‌‌‌‌منظور تجمیع آب‌‌‌‌های دورریز، استحصال نمک و تصفیه آب هستیم.

وی با اشاره به اینکه در قالب ۶ مخزن ۵۰‌هزار مترمکعبی به ذخیره راهبردی ۳۰۰‌هزار مترمکعب آب رسیدیم، گفت: با بهره‌‌‌‌برداری از این پروژه ذخیره آب پالایشگاه نفت اصفهان ۱۵ روزه خواهد شد که این موضوع در صورت بروز حادثه احتمالی، بسیار حیاتی خواهد بود.

قدیری در ادامه با توضیح اینکه توسعه باید یکنواخت باشد، گفت: امکان ندارد که همکاران ناراضی باشند و انتظار رشد داشته باشیم. واحدهای بنزین‌سازی ما که اخیرا اورهال شد، تنها ۷ روز و با ۴۰‌درصد کاهش هزینه رخ داد که این امر از رضایتمندی بالای کارکنان به دست آمد. میزان رضایتمندی کارکنان ۹۰‌درصد است چراکه کارکنان و خانواده آنها را خانواده خود در نظر گرفتیم. تعلق سازمانی یکی از اصلی‌ترین اهداف ما بوده است که این امررا با تخصیص مالکیت به آنها به دست آورده‌ایم. ما هر شرکتی را که ایجاد کردیم، کارکنان را از طریق خرید سهام مالک آن کردیم، اخیرا هم به میزان ۳۰ میلیون تومان برای هر نفر سهام پالایشگاه خریداری کردیم که از این طریق بتوانیم احساس تعلق آنها را به سازمان افزایش دهیم.

Ali Mohammadi (47 of 127) copy
عکس: علی محمدی

دلایل کاهش سود شرکت در سه ماه اول امسال

وی در پاسخ به سوال «دنیای‌اقتصاد» درباره دلایل کاهش سود خالص و سود هر سهم شرکت در سه ماه اول امسال توضیح داد: این اتفاق به دلیل کاهش کرک اسپرد بود که در ماه‌های آینده جبران خواهد شد. ضمن اینکه ما باید تعهدات خود را نسبت به شرکت پالایش و پخش انجام دهیم اما اگر توجه کنید ما نسبت به دیگر پالایشگاه‌ها کمترین ریزش (۴۴ درصد) را تجربه کردیم که این امر هم به دلیل افزایش تولید محصولات با ارزش بیشتر رخ داد. به عنوان نمونه وکیوم باتوم اخیرا در بازار ۶۰‌درصد رقابت داشت و سود بیشتری از این بابت کسب کردیم. با این حال بر اساس برنامه‌ای که داریم در سال ۱۴۰۵ و ۱۴۰۶ دیگر وابسته به کرک اسپرد نخواهیم بود.باید توجه داشت در سال ۱۴۰۰ پالایشگاه اصفهان زیان‌ده بود و حاشیه سود حول و حوش ۴‌درصد داشت ولی امروزه حاشیه سود ما به ۱۱‌درصد رسیده است. این موضوع هم به دلیل تولید محصولات باارزش افزوده بیشتر و رقابتی شدن آنها در بورس رخ داد.

مدیرعامل پتروپالایشگاه نفت اصفهان همچنین به سوالی درباره امکان کاهش کیفیت بنزین به دلیل اولویت رشد کمی آن توضیح داد: کیفیت بنزین ما تماما یورو ۵ است و شرکت پالایش و پخش پالایشگاه اجازه تولید بنزین معمولی  را نمی‌دهد.

قدیری همچنین در رابطه با مشکل تامین نفتای پتروشیمی‌ها در شرایط کنونی گفت: اصول ما این است که کلیه شرکت‌های مجاور را حمایت کنیم. هرچند به دلیل مواجه نشدن با ناترازی بنزین برنامه شرکت پالایش و پخش برای ما محترم‌تر است، اما همچنان خوراک کلیه صنایع از جمله پتروشیمی اراک را هم تامین کردیم و این همکاری باعث شده که ۱۰‌درصد حاشیه سود آنها بالاتر برود.

وی در ادامه گفت: هم‌‌‌‌اکنون ۴۵۰ پروژه در این پالایشگاه با ۴۳‌درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست که ۷۰‌درصد این پروژه‌‌‌‌ها در شرکت اصلی و ۳۰‌درصد در زیرمجموعه‌‌‌‌ها تعریف شده است.

به گفته وی ۶ شرکت راهبر ترابر انرژی، میرداماد صفه، سهروردی صفاهان، مشعل پویا، اکسیر ایرانیان، ملاصدرای صفاهان از زیرمجموعه‌‌‌‌های این هلدینگ پالایشی هستند که به منظور مدیریت بهتر این مجموعه راه‌اندازی شده‌اند.

قدیری در ادامه افق درآمدی شرکت را با توجه به اجرای برنامه‌های توسعه‌ای پتروپالایشگاه اصفهان توصیف کرد. وی گفت: درآمد این شرکت در سال نخست اجرای پروژه‌‌‌‌های توسعه‌‌‌‌ای و در سال ۱۴۰۲ به ۱۶ میلیون یورو، در سال دوم (۱۴۰۳) به ۵۱ میلیون یورو، در سال سوم (۱۴۰۴) به ۱۳۴ میلیون یورو، در سال چهارم (۱۴۰۵) به ۶۶۵ میلیون یورو، در سال پنجم (۱۴۰۶) به ۹۷۷ میلیون یورو و در سال ششم (۱۴۰۷) به یک میلیارد و ۴۲۷ میلیون یورو می‌‌‌‌رسد.

داخلی‌‌‌‌سازی تجهیزات

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان از هدف‌‌‌‌گذاری برای دستیابی به سهم ۹۵ درصدی در ساخت داخل پالایشگاه نفت اصفهان خبر داد و افزود: با تجمیع ظرفیت شرکت‌های دانش‌‌‌‌بنیان فعال در صنایع نفت به‌‌‌‌ویژه در استان اصفهان، نزدیک به ۱۰۰‌درصد تجهیزات این مجموعه ایرانی می‌شود.قدیری با اشاره به اینکه همه شرکت‌های دانش‌‌‌‌بنیان فعال در صنعت نفت در قالب شرکت مشعل پویا در حوزه تولید تجهیزات پالایشی فعالیت خواهند کرد، تصریح کرد: به این منظور نزدیک به‌هزار میلیارد تومان پروژه پالایشی در این شرکت در حال اجراست، همچنین همه کارگاه‌‌‌‌های قدیمی پالایشگاه نفت اصفهان به این شرکت منتقل و تعمیرات اساسی نیز زیر نظر این مجموعه انجام خواهد شد.