راه‌‌‌اندازی ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز نرگسی

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز گچساران، غلامرضا کمالی با اشاره به اینکه ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز نرگسی یکی از حساس‌‌‌ترین تاسیسات گاز در مناطق نفت‌‌‌خیز جنوب است، اظهار کرد: با توجه به‌ درصد بالای گاز هیدروژن سولفوره در گاز تولیدی این تاسیسات توجه ویژه به حفظ استانداردهای لازم در واحد اجتناب‌‌‌ناپذیر است و بر همین اساس طبق برنامه‌‌‌ریزی انجام‌‌‌شده، تعمیرات اساسی این ایستگاه ۳۱ اردیبهشت‌‌‌ماه امسال آغاز شده بود.

وی افزود: مراحل آماده‌‌‌سازی و ایمن کردن ایستگاه با استفاده از گاز نیتروژن سیار برای شروع به‌‌‌کار تعمیرات انجام و کار اسپیدگذاری، بخارزنی، تمیزکاری، سندبلاست کردن مخازن، رنگ آمیزی، بررسی و آزمایش مبدل‌‌‌های حرارتی، بررسی مش پدها، اورفیس خطوط و... با نظارت نمایندگان اداره مهندسی فرآورش، بازرسی فنی و خوردگی فلزات، نگهداری و تعمیرات و عملیات تاسیسات گاز انجام شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران گفت: در طول تعمیرات اساسی تعداد ۴۱ عدد از شیرهای فرآیندی و ۴۰ عدد شیر ایمنی برای تنظیم دوباره باز و به کارگاه مرکزی اهواز ارسال و پس از تعمیر نصب شدند.

کمالی تصریح کرد: همزمان با انجام تعمیرات اساسی ایستگاه و با توجه به وجود ‌درصد بالای گاز خورنده هیدروژن سولفوره عملیات پایش و ضخامت‌‌‌سنجی با روش‌های نقطه‌‌‌ای و آلتراسونیک تمامی خطوط لوله و مخازن ایستگاه انجام و پس از شناسایی ۳۴ نقطه معیوب از سوی اداره تعمیرات و نگهداری، لوله و اتصالات این نقاط همگی برشکاری، تعویض و جوشکاری شد.

وی اظهار کرد: پس از تعمیرات اساسی نشست‌‌‌های پیش‌‌‌راه‌‌‌اندازی در دو نوبت با حضور نمایندگان اداره‌‌‌ها برگزار و پس از عملیات اکسیژن‌‌‌زدایی، نشت‌‌‌یابی و فشارافزایی با استفاده از دستگاه تولید نیتروژن سیار انجام شد که در ادامه کار پس از بیرون آوردن اسپیدهای خطوط لوله گاز ورودی، عملیات توپکرانی خط لوله ۶ اینچ گاز خروجی ایستگاه تا چاه تزریقی شماره ۶ انجام و طبق دستورعمل ایستگاه راه‌‌‌اندازی شد.