به گزارش هلدینگ پتروفرهنگ، نشست بررسی مشکلات شرکت‌های تابعه هلدینگ پتروفرهنگ مبتنی بر حل مساله با همراهی دستگاه‌‌‌های نظارتی و حاکمیتی با حضور مسوولانی از سازمان بازرسی کل کشور، جواد زارع‌‌‌پور رئیس هیات‌مدیره پتروفرهنگ و مدیران شرکت‌های تابعه این هلدینگ برگزار شد.

جواد زارع‌‌‌پور، رئیس هیات‌مدیره پتروفرهنگ در این نشست با تاکید بر اینکه ورود به حوزه صنایع پایین‌‌‌دست با هدف تکمیل زنجیره در حوزه پتروشیمی به‌‌‌عنوان اولویت در دستور کار است، گفت: به این منظور، نیازمند حمایت و هدایت وزارت نفت خاصه شرکت ملی صنایع پتروشیمی هستیم و انتظار داریم روند صدور مجوزهای پایین‌‌‌دستی شرکت‌های شیمیایی لاوان، مهتاب پارسیان و آریا تسهیل و تسریع شود.

وی با اشاره به چالش‌‌‌های واحدهای تولیدی پتروفرهنگ از جمله پتروشیمی‌‌‌های سبلان و کیمیای پارس خاورمیانه یادآور شد: اصلاح نرخ خوراک، تامین زمین و صدور مجوز واحد اکسیژن برای این واحدها، همچنین پروژه‌‌‌های در دست اجرا از جمله پتروشیمی دنا مورد انتظار است.

رئیس هیات‌مدیره هلدینگ پتروفرهنگ افزود: طرح پتروشیمی دنا هم‌‌‌اکنون بیش از ۸۱‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای تکمیل و بهره‌‌‌برداری نیازمند نگاه ویژه دولت، همچنین تعامل بیش از پیش سهامداران هستیم.

زارع‌‌‌پور با اشاره به اینکه پتروشیمی دنا از شرکت‌های تابعه هلدینگ انرژی سپهر است، یادآور شد: ۵۱‌درصد سهام هلدینگ انرژی سپهر در سال ۹۷ به هلدینگ پتروفرهنگ واگذار شد که بعد از این تاریخ روند اجرایی پروژه پتروشیمی دنا نسبت به گذشته سرعت گرفت، همین میزان پیشرفت نیز برای ما رضایت‌‌‌بخش نبوده و نیست و معتقدیم باید تدبیری کرد و کار را با سرعت جلو برد.

وی مهم‌ترین دلیل کندی روند اجرایی پتروشیمی دنا در ۱۲ سال اخیر را تامین نشدن منابع مالی موردنیاز دانست و افزود: برای تسهیل و تسریع در روند اجرایی پروژه باید تدبیری کرد، به‌‌‌گونه‌‌‌ای که در کمترین زمان ممکن پروژه تکمیل شود تا شاهد افزایش هزینه تمام‌‌‌شده نباشیم، زیرا هر ساله به دلیل تورم، شاهد افزایش بار مالی اجرای پروژه برای مجموعه خواهیم بود.

رئیس هیات‌مدیره هلدینگ پتروفرهنگ با اشاره به اینکه تکمیل و بهره‌‌‌برداری از پروژه‌‌‌های با‌ درصد پیشرفت فیزیکی بالا از اولویت‌‌‌های دولت سیزدهم است، گفت: در صورت حمایت و هدایت دولت، همچنین سهامداران، اواخر سال آینده پتروشیمی دنا راه‌‌‌اندازی می‌شود.

زارع‌‌‌پور تاکید کرد: ضروری است شرکت ملی صنایع پتروشیمی از هم‌‌‌اکنون برای واحد اکسیژن پتروشیمی دنا تدبیری کند که در آینده و بعد از تولید با مشکل روبه‌‌‌رو نشویم.

گفتنی است موسی مؤیدی، بازرس کل امور نفت سازمان بازرسی کل کشور در این نشست در زمینه پیگیری مسائل و رفع مشکلات هلدینگ پتروفرهنگ قول همکاری داد و بر همکاری و تعامل با این مجموعه بزرگ اقتصادی تاکید کرد.

در این نشست مسائل و چالش‌‌‌های شرکت‌های پتروشیمی تولیدی شامل سبلان، کیمیای پارس خاورمیانه، مروارید، همچنین شرکت نیروگاهی مفنا و پروژه‌‌‌های پتروشیمی شیمیایی لاوان، سیراف انرژی، دنا و مهتاب پارسیان بررسی شد.