اداره گمرک کره جنوبی اعلام کرد این کشور در ماه آگوست ۲۷۲ هزار و ۹۰ تن نفت از ایران وارد کرده است که نسبت به ماه گذشته 75/33 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
اداره گمرک کره جنوبی اعلام کرد: سئول در ماه آگوست روزانه معادل ۶۴هزار و ۳۳۶ بشکه نفت از ایران وارد کرده است. به گزارش رویترز، این رقم نسبت به ماه پیش از آن یعنی جولای به حدود یک سوم کاهش یافته است. کره‌جنوبی در ماه جولای ۱۹۰ هزار و ۵۱۶ بشکه نفت در روز از ایران وارد کرده بود.
به‌گزارش خبرگزاری فارس، این میزان واردات، رقم کل واردات نفت سئول از ایران در بازه زمانی ژوئن تا آگوست را به روزانه ۱۳۰ هزار و ۱۳۵ بشکه نفت رساند. این کاهش به سئول کمک کرد تا به هدف خود برای کاهش ۱۵ درصدی واردات نفت از ایران در مدت ژوئن تا نوامبر به منظور تمدید معافیت از تحریم‌های ایران از سوی آمریکا نزدیک شود. این امر به این معنی است که کره جنوبی با هدف واردات روزانه ۱۲۵ هزار و ۸۱۴ بشکه نفت از ایران در ۶ ماه منتهی به نوامبر اندکی فاصله دارد.
دو منبع آگاه در ماه ژوئن به رویترز گفته بودند، سئول متعهد شده است تا واردات نفت از ایران را از روزانه ۱۴۸ هزار و ۱۶ بشکه‌ در فاصله دسامبر ۲۰۱۲ تا مه ۲۰۱۳ به میزان ۱۵ درصد کاهش دهد. کره‌جنوبی به همراه چین، هند و دیگر مشتریان نفتی ایران توافق کرده‌اند تا خرید نفت از ایران را برای دریافت مجدد معافیت از تحریم‌های ایران از سوی آمریکا، کاهش دهند. میزان واردات نفت سئول از تهران ماه به ماه تفاوت دارد. رقم واردات نفت این کشور از ایران در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافت.
کره‌جنوبی آگوست سال گذشته به علت محدودیت‌های بیمه‌ای اتحادیه اروپا، هیچ نفتی از ایران وارد نکرد، اما پس از یافتن راهی برای دور زدن تحریم‌های بیمه‌ای، واردات را از ماه اکتبر از سر گرفت. بر اساس اطلاعات گمرک کره‌جنوبی، سئول، پنجمین واردکننده نفت جهان، ماه گذشته در مجموع ۷۲/۹ میلیون تن نفت از ایران وارد کرده است، درحالی که این رقم در آگوست ۲۰۱۲ برابر با ۰۳/۱۱ میلیون تن بوده است.
برخلاف کره جنوبی، معاون وزیر امور اقتصادی هند گفت: به‌رغم تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه بخش‌های انرژی و مالی ایران این کشور به دنبال افزایش واردات نفت از ایران برای کاهش پرداخت‌های نفتی خود به دلار است.
به گزارش «ایسنا»، اروند مایارام معاون وزیر امور اقتصادی هند گفت: دهلی نو در حال بررسی میزان افزایش واردات نفت از ایران تحت مقررات سازمان ملل است. ویوک رائه معاون وزیر نفت هند، همچنین معاون وزیر بازرگانی و اروند مایارام معاون وزیر امور اقتصادی هند روز جمعه در جلسه‌ای که توسط پولوک چاترجی رییس دفتر نخست‌وزیری هند برگزار شد شرکت کردند تا درباره افزایش واردات نفت از ایران مذاکره کنند.
هند ۴۵ درصد بدهی نفتی خود را به ایران به روپیه می‌پردازد. منابع آگاه می‌گویند پرداخت‌های هند به روپیه به این کشور کمک می‌کند از خروج ارز از کشورش جلوگیری کند. واردات نفت مهم‌ترین عامل در کسری بودجه بی‌سابقه هند بوده است. اما ویراپا مویلی وزیر نفت هند گفته است این کشور با واردات نفت از ایران می‌تواند هشت میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته باشد. هند جزو بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت در آسیا است و برای تامین بخشی از نیازهای انرژی خود به ایران وابسته است. دهلی نو در ماه ژوئن برای یک دوره شش ماهه دیگر از تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران معاف شد. واردات نفت هند از ایران در ژوئن ۲۰۱۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱/۲۱ درصد افزایش یافته است.